Následne tvorcovia stoja pred poriadnou dilemou, ako každý rok priniesť zaujímavé epizódy, ktoré by nepodliezli vysoko nastavenú latku. Tú zvyčajne vždy nasadí prvá séria, ktorá je spravidla tá najlepšia. A tu prichádza kameň úrazu. Len málokomu sa podarí dlhodobo udržať dostatočnú kvalitu bez toho, aby sa ozvali nespokojní diváci.
To je aj prípade obrovského hitu Killing Eve (Na muške), ktorý je u nás dostupný vďaka streamovacej platforme HBO GO. Skvostný seriál z originálnej produkcie BBC America pred dvoma rokmi spôsobil doslova revolúciu. Tvorcom sa podarilo priniesť kriminálku s jasným dôrazom na humor a pritom na obrazovkách sa odohrávalo násilie v najneuveriteľnejších podobách.
Hra na mačku a myš medzi spravodlivosťou a zločinom navyše prinášala potrebnú dávku napätia. Všetko to pôsobilo konzistentne, seriál mal nápad a preto všetko fungovalo ako dobre namazaný stroj. Keď sa k tomu pripočítalo herecké obsadenie v podaní neprekonateľnej Sandry Oh (Grey's Anatomy) a nováčika na scéne Jodie Comer, razom sa zrodil hit.
Zo začiatku úplný zázrak
Osemdielna prvá séria pôsobila ako zjavenie. Kriminálny žáner dostal vďaka tomuto seriálu úplne nový rozmer. Tvorcovia kombinovali drámu, humor, triler, psychológiu a to všetko v lákavom exteriérovom podaní. Seriál sa totiž nakrúca po celej Európe, diváci sa v priebehu niekoľkých týždňoch „precestovali“ metropoly.
Nebolo prekvapením, keď veľmi rýchlo prišlo oznámenie, že Killing Eve dostane aj druhú sériu. Tvorcovia v nej priniesli v podstate zrecyklovali všetko z prvej série. Stále to bola posadnutá agentka Eve Polastriová (Oh) a beštiálna a poriadne vyšinutá vrahyňa Villanelle (Comer) a ich naháňačka. K tomu treba pripočítať ich zvláštny vzťah, ktorý najviac vyvolával diskusie. Je to láska? Je to niečo nenormálne? Sú obe ženy psychopatky? Ani druhá séria nestrácala dych, keďže každá séria má iba osem epizód, bolo možné ťahať to isté viac sezón. A úspech seriálu naďalej rástol, začal zbierať prestížne ocenenia a stal sa svetovým hitom.
Lenže prišla tretia séria a začal sa boj o celý seriál. Obe herečky sa stali horúcim artiklom a lákavé ponuky sa začali len tak hrnúť a Killing Eve sa razom dostala na druhú koľaj. Kým televízia si chcela svoje jagavé lákadlá udržať vo svojej stajni, protistrana chcela opak. Tento boj sa odrazil aj na deji najnovšej série, ktorá mala premiéru počas tohtoročnej jari.
Prvé veľké sklamanie
Po dvoch nadštandardne kvalitných sériách boli diváci prirodzene zvedaví na novú osmičku epizód, ktoré sa vrátili po tradičnej ročnej pauze. Zvedavosť ešte viac vybičovala samotná televízia, ktorá bola na slovo skúpa a samotné upútavky boli naozaj strohé. V čase najviac besniacej pandémie, keď milióny divákov boli nútené sedieť izolovane doma, bola plnohodnotná séria hitu priam ako zjav.
Navyše šokujúci záver druhej série prinášal potrebnú dávku neistoty o ďalšom osude Eve. Už prvá epizóda tretej série priniesla akúsi temnejšiu atmosféru, humor tak povestný a potrebný pre tento formát akosi vymizol. Do deja sa vkradla akási bezútešnosť, ktorú umocnila zdanlivo nosná téma vraždy obľúbeného člena vyšetrovacieho tímu.
Čo sa stalo?
Zmenili sa aj hlavné postavy. Eve akoby stratila iskru, opustila manžela, aby ho uchránila pred Villanelle, vyhýbala sa kontaktu s bývalými kolegami. Villanelle prekvapujúco akoby zistila, že už nechce byť vrahyňa a hľadalo spôsoby, ako „utiecť“ z organizácie, ktorá odstraňovala nepohodlných ľudí. Vypátrala konečne svoju rodinu, spoznala svoje korene, čo len podčiarklo oprávnenosť jej pomätenej mysle.
Po niekoľkých epizódach prišlo vytriezvenie a divák zistil, že tvorcovia sa stratili. Povestná konzistentnosť, nápad z minulých sérii teraz tu nebol. Šokujúca vražda z prvej časti prekvapujúco strácala na dôležitosti, všetko sa sústredilo na klasickú naháňačku medzi Eve a Villanelle, len všetko akosi už poriadne krívalo. Ich klasické „doťahovačky“ prestali baviť.
Nezvestná iskra
Všetko bolo podivuhodne unudené a tak sa tvárili aj postavy. Sem-tam scenár vsunul klasické mentálne prejavy Villanelle, ktoré boli zábavné a znepokojujúce zároveň a budovali emočné prepojenie medzi ňou a publikom a vyvolávali súcit. Práve to len podčiarkoval fakt, že Jodie Comer je fantastická herečka a kradne si celý seriál pre seba. Boli to už len fragmenty starých čias. Zainteresovanosť publika takisto začala blednúť. Kým predtým sa viedli polemiky o osudoch postáv, teraz už bolo celkom jedno, čo sa komu stane.
Je to nepríjemné prekvapenie, ale Killing Eve počas tretieho roku vysielania spadla doslova reťaz. Tvorcovia vedeli, že nemôžu prísť s tým istým a rozhodli sa dať nadstavbu k pôvodnému príbehu a nepodarilo sa im to. Trestuhodne premrhali obrovský potenciál inak brilantného seriálu, ktorého kvalita je ojedinelým zjavom.
Priniesť naozaj dobrú kriminálku je veľmi ťažké a je extrémne ťažké dlhodobo udržať istú kvalitatívnu úroveň, no v prípade tejto série ten pokles bol strmhlavý. Nebol to pekný pohľad sledovať príbehy a postavy, ktoré ešte prednedávnom mali jasne danú cestu a teraz sa iba bezcieľne motali bez väčšej pointy. Rozhodne tomu nepomohli ani nové postavy, ktoré mali ambíciu dej osviežiť.
Verdikt
Tretia séria Killing Eve ako celok pôsobí veľmi rozporuplne. Je evidentná snaha tvorcov posunúť príbeh ďalej, dať postávam aj samotnému príbehu ďalší rozmer a vývoj. Úmysel sa však míňa účinku. Už aj tento seriál je ďalším z dlhého radu hitov, ktoré podľahli klasickému kolobehu o kvalitatívnej nerovnováhe. Pomyselnú korunu tomu nasadil aj samotný záver tretej série a teda akési zmierenie medzi protipólmi.
Pokojne by to mohlo slúžiť ako záver seriálu. A tak to bolo aj mienené. V čase prípravy nebolo jasné, či sa podarí BBC America uzavrieť dohodu so žiadanými herečkami o ďalšom pokračovaní a tak scenáristi museli rátať do všetkým a uzavreli trojku spôsobom, ktorý by mohol slúžiť ako bodka, ak by sa nepodarila dohoda. Avšak štvrtá séria je už istá, preto je ešte šanca, že Killing Eve nájde znova svoj drive a prinesie zbesilú jazdu, ktorú všetci očakávali už teraz.