Recenzia: To tu ešte nebolo! Z Hrobárov väčšinu Slovákov zaručene 'vystrie'

Smrť je niečo, čo je oddávna opradené rúškom tajomstva a najmä veľkou dávkou rešpektu a strachu, pričom je to aj istým spôsobom tabu. Je len veľmi málo ľudí, ktorí sa o nej rozprávajú s chladnou rutinou, hoci je to neoddeliteľná súčasť života. Nikto na ňu dobrovoľne nepomyslí. A tak je to v poriadku. Avšak je to vhodná téma na poriadne bagatelizovanie? V správne forme určite je! Len si to vyžaduje naozaj umne spracovaný námet, ktorý nikoho neurazí a nepohorší. Pre každú televíziu všade vo svete je to poriadny risk a korčuľovanie na tenkom ľade.

07.10.2019 07:00
hrobári, seriál hrobári, Foto:
Hrobári mali premiéru v sobotu, 5. októbra.
debata (8)

Touto cestou sa vybrala aj televízia JOJ, ktorá v sobotu večer odpremiérovala svoj najnovší seriálový počin s názvom Hrobári. Je to už jej druhá seriálová novinka tohtoročnej jesene a znova stavila na komediálny žáner, hoci v inej forme. Delukse je skôr bláznivou groteskou nakrúcanou v interiéroch, Hrobári sú čiernou komédiou produkovanou ako exteriérový seriál vyznievajúci viac moderne a súčasnejšie. Klan Pipasíkovcov sú tí poslední, ktorých by chcel človek stretnúť. Či niekto chce alebo nie, neraz sa kľukaté životné cesty pretnú a príde na rad aj posledná rozlúčka, ktorú majú pod palcom seriáloví Hrobári.

Hlášky od prvej vety

„Dobre vieš, že ako pohrebák neznášam plač okolo smrti. Tak, prosím ťa, nerev! Braňo, nebuď hovado!“ Súdiac podľa prvej vety nového komediálneho seriálu bolo jasné, že to nebude pre každého a najmä nie na konzervatívnom Slovensku. Keď napokon zaznie Haberova Reklama na ticho a Ľubo Paulovič alias Braňo Pipasík poslednýkrát vydýchne, začína sa chladná hrobárska rutina. Vystrojiť pohreb. Lenže ako vyzerá pohreb a vyjadrenie emócií tých, ktorí poznajú smrť ako vlastné topánky? Nezvratný koniec ľudskej existencie nie je pre nich ničím výnimočným, vlastne je. Dá sa na nej dobre zarobiť!

A možno v tomto momente pre mnohých nastalo zdesenie a polemika o morálke a vhodnosti, že niečo také sa dostalo na obrazovky. Avšak je tu, iste, aj druhý tábor divákov, ktorý majú radi humor na hrane. Keď sa k tomu pripočíta fakt, že na seriáli sa podieľa Petr Kolečko, aktuálna scenáristická hviezda v Čechách a „stvoriteľ“ kultového seriálu Most!, je veľká nádej, že sa tunajšie publikum dočká alternatívnej formy zábavy, ktorá je neštandardná, nevšedná, nie každému zapasuje do vkusu, avšak na obrazovky patrí.

Spoznajte prácu hrobárov!

Pipasíkovci sú netradičná família, ktorá je pri poslednej ceste svojich klientov, no v prvom rade ide o chladný kšeft. Rakva, kvety, výzdoba, starostlivosť o zosnulého, pomník, hrob, to všetko dnes stojí tisícky eur a je to príležitosť na stabilné udržanie biznisu. Keď však hlava hrobárskeho klanu je navždy preč, niekto musí rodinný biznis prebrať. Je prirodzené, že ju prevezme ďalšia generácia, tak to bolo predtým. Lenže teraz je situácia iná, aktuálne zloženie rodiny má úplne iné záujmy.

Jana Oľhová (Dana) má v pláne udržať pevne v rukách biznis, lenže jej syn Gabko (Michal Režný) sa skôr zaujíma o krasokorčuľo­vanie, krémy a ženy v jeho živote akosi nemajú miesto. Pre rodinu je ako piate koleso na voze, držia sa hesla, že hrobár predsa nemôže byť teplý! Zosnulý otec rozdelil starostlivosť o pohrebníctvo medzi viacerých členov rodiny a pritom ju stihol zahanbiť, keď sa na scéne objavil Peťan z Prahy (Jiří Langmajer).

Nemanželský syn, makretér, ktorý na pohreb svojho otca objednal striptérku. Ďalej je tu sestra zosnulého Júlia (Zuzana Mauréry) s manželom Tiborom (Csongor Kassai). Čerešničkou na torte je babka Beáta (Ľudmila Molínová), ktorej naplno vyhovuje, že ju považujú za blázna a ona im tento fakt ani nevyvracia, navyše je posadnutá legendou o Jánošíkovi. Ruka v ruke s pohrebákmi je aj miestny farár Lakatoš (Robo Jakab) a miestna úhlavná nepriateľka, kvetinárka a sexbomba v jednom s predraženým tovarom Farkašová (Kristína Svarinská).

Čo potrebuje čierna komédia?

Alfou a omegou pri tomto type čiernej komédie sú do detailu dotiahnuté a vykreslené postavy a samozrejme scenár spoliehajúci sa trefné doklepnutie krutých vtipov. V tomto smere Hrobári sú v suchu. Jednotlivé postavy medzi sebou sú zohraté od prvého momentu a veľmi rýchlo je divákovi jasné, odkiaľ vietor fúka. Treba sa len odosobniť a uvedomiť si, že na tomto seriáli nebude nič normálne a všetko do bodky bude hyperbolizované a totálne absurdné. Vďaka skvelému obsadeniu sú zároveň postavy zahraté naozaj skvele a herci sa mohli zamerať na vyhrotený prezentáciu svojich charakterov.

Kým Jana Oľhová je sklamaná z celej rodiny a uvedomuje si, že rodina potrebuje nového dediča, ktorý nebude pofidérnou kreatúrou, preto sa z nej stáva zvodkyňa. Gabko v podaní Michala Režného je nežnou alternatívou v tvrdom biznise a herec ukazuje svoju inú komediálnu polohu ako v Ministroch. Zuzana Mauréry (Júlia) je premotivovaná a mierne zakomplexovaná „stíhača“, ktorá chce konečne dosiahnuť uznanie a mať v rukách moc. Podkopáva ju jej utiahnutý manžel Tibor (Kassai), s ktorým nemajú deti a teda nemôžu ponúknuť adekvátneho dediča. Júlia tlačí Tibora do všetkého a väčšina jej úskokov končí vtipnými zakončeniami. Babka Beáta má zas v talóne briskný rozum a povesť poloblázna, no vždy vie v kľúčovej situácii byť akýmsi vankúšom a útechou pre všetky postavy.

Aj cirkev si užije

Robiť si „srandu“ z farára? Na Slovensku? Je to možné! Robo Jakab ako kňaz presvedčený o svojom rómskom pôvode a snahe byť iným kazateľom, moderným, ktorý na pohreboch falošne kvíli hity je vždy zárukou smiechu. Keď sa už niekto nezasmeje na jeho prevedení, tak asi treba uvažovať o tom, že je najvyšší čas tento seriál nepozerať ďalej, lebo viac ako isté, že nie je cieľová skupina.

Hrobári sú vyhrotení. Tento formát, si to bytostne vyžaduje a tvorcovia dobre vedeli, čo robia. Komu sa to nepáči, tak by si mal zvoliť alternatívny sobotný program. Nemusí byť každému pochuti a možno aj preto pripravených osem epizód má po 30 minút a úplne to stačí. Keďže sa v drvivom počte scén poriadne tlačí na pílu. Dlhšia stopáž by bola trápením. Prvá epizóda zameraná na pohreb otca rodiny predviedla smršť šialených situácií. Predsalen, hrobári by mali vystrojiť kráľovský pohreb hlave rodiny.

Seriál Hrobári Fotogaléria - 7 fotiek Všetky fotky
Ľudmila Molinová a Jana Oľhová v seriáli Hrobári.

Prvá epizóda nedovolí spustiť pozornosť

Pochopiteľne všetky tri posledné želania zlyhali na celej čiare a boli zdrojom vtipov, pri ktorých by sa divák neraz prichytil, že by sa na nich nemal smiať. Veď sa to nepatrí. A práve v tomto tkvie čaro tohto seriálu, prinúti sa zasmiať na veciach a situáciách, ktoré pre bežného smrteľníka nie sú úplne prirodzené. O to viac je dôležité popustiť uzdu humoru. Ten, kto chce, tradične, moralizovať a hľadať v slovenskej tvorbe niečo, čo nikdy mať nebude, tak by sa mal Hrobárom vyhnúť aspoň s kilometrovým oblúkom a radšej nech si nepúšťa ani televízor.

Silné herecké obsadenie má navyše výhodu, že sa môžu oprieť o naozaj prepracovaný scenár založený na obyčajných ľudských zlyhaniach, konverzáciách a premrštených situáciách. To im dovolilo dať postavám presne to, čo tá ktorá potrebuje. Nechýba afekt, viac teatrálnosti, pričom postavičky nie sú žiadni intelektuáli, skôr jednoduché existencie, ktoré nemajú potrebu riešiť dôsledky svojich činov. Jednoducho idú na prvú! Čo na srdci, to na jazyku. A to je v komediálnom seriáli založenom na čiernom humore základom všetkého.

Čo scéna, to vyhrotená situácia, rýchlo striedajúce sa dialógy zakončené rýchlym vtipom, plus absurdné kulisy doplnené o všadeprítomné rakvy, vence, kríže a neustále narážky na túto náročnú prácu. V takomto prevedení pilotná epizóda fungovala ako mala, nebol vytvorený priestor na zbytočné prestoje, divák sa rýchlo zoznámil s postavami, pointou príbehu a hotovo. Zároveň neustále dáva možnosť pre tých, ktorým sa to nepáči, aby to ďalej nepozerali, keďže jednotlivé epizódy budú mať samostatné príbehy a len rodinné linky sa budú ťahať ďalej.

Seriál Hrobári sú otázka vkusu, je chválitebné, že Jojka tvrdohlavo nepoľavuje a prináša rôzne žánre a rôzne spracovania seriálov, aj napriek tomu, že nevalcujú rebríčky sledovanosti, no pre istú časť publika, hoci je v menšine, ten ktorý seriál zapasuje. Podobne ako Ministri, tak aj Hrobári, zrejme, dieru do sveta nespravia. Keďže drvivá väčšina tých, ktorí sedia na druhej strane obrazovky budú úprimne zdesení z bagatelizovania všetkého, čo je – štandardne – „sväté“. Zaručene sa budú množiť otázky o morálke a vhodnosti vysielať a vôbec vyrábať formáty tohto rangu.

Tak či onak, Hrobári nie sú postavení na vratkých nohách. Majú pevnú pôdu pod nohami od prvej minúty, scenár, námet, vizuál, aj tie najmenšie detaily sú vyskladané tak, aby tento televízny produkt fungoval a určite si nájde cestu, hoci, aj k menšej skupine divákov. Navyše v porovnaní s Delukse, Hrobári tento seriál preskočili o niekoľko levelov vyššie. Pritom seriál nikoho neurazil, ani nehanil. Aj napriek smršti šialeností a vtipov si udržal, pri všetkej úcte dotknutých strán, potrebnú dávku slušnosti a rešpektu. Slovenská tvorba potrebuje odvážne spracovania, nie stále hranie na istotu a prvoplánové námety. Občas sa netreba brať až príliš vážne a nechať sa pár minút uniesť absurdným humorom, nikomu to neublíži.

Rýchle hodnotenie: Svieže, iné, no nie pre každého.

8 debata chyba
Viac na túto tému: #televízia JOJ #oseriáloch #seriál Hrobári