Recenzia: Sestričky ukázali ľúbivú sci-fi podobu slovenského zdravotníctva

Televízia Markíza v utorok večer ponúkla svoj highlight jesennej sezóny – drámu Sestričky. V pondelok Oteckovia a Susedia ovládli obrazovky a spoločne prilákali státisíce divákov. Podarí sa to aj Sestričkám, ktoré majú byť náhradou za Milenky?

05.09.2018 07:00
sestričky, seriál sestričky, Foto:
Hlavné hrdinky seriálu Sestričky. Zľava: Kristína Svarinská, Dana Košická, Kristína Madarová, Anikó Vargová.
debata (21)

Televízia opäť stavila na zahraničnú predlohu, po britských Milenkách slovenskí diváci okúsili škandinávsky námet. Seriál vychádza z fínskej predlohy Syke, v krajine pôvodu už vznikli štyri série, každá po desať epizód a aktuálne sa pripravuje aj piata séria. Tento fakt dáva Markíze možnosť, v prípade úspechu, dlhodobo čerpať námety na ďalšie epizódy.

Pri Milenkách nastal kreatívny problém, keď tím okolo producentky Adriany Kronerovej vytvoril len dve série po šesť epizód, ktoré sa sústredili viac na vzťahovú drámu. Práve ponúknuté zápletky vybrali na spracovanie kvôli obsahu, ktorý mal pre konzervatívneho slovenského diváka prijateľný. Ďalšie pokračovanie sa preto nechystá.

Nebudú to Milenky

Lekárske drámy ponúkajú väčší priestor na vytvorenie zápletiek, s ktorými sa budú vedieť Slováci stotožniť a Sestričky majú preto nádej, že viac zaujmú a zdržia sa viac sezón. V minulosti Markíza etablovala aj českú Ordináciu v ružovej záhrade, tú vysielala päť rokov. V Čechách sa vysiela doteraz a len pred pár dňami odštartovala 14. sezóna. Šťastie skúsila aj s nákladnejšou a omnoho kvalitnejšou drámou Doktori s Alexandrom Bártom a Judit Bárdos, tento seriál však pohorel a dočkal sa len desiatich epizód.

Vo svete je tento žáner mimoriadne obľúbený a aktuálne zažíva v zámorí priam renesanciu. Okrem rekordnej Kliniky Grace (Grey's Anatomy) sa etabloval aj The Good Doctor, The Resident, Chicago Med a o niekoľko dní sa pridá aj New Amsterdam. Komplikované životné osudy lekárov a pacientov jednoducho sú stále atraktívnym koktejlom pre divákov, ktorý vždy zaberie.

Na jar Markíza zaexperimentovala s Milenkami, teda moderne natočeným a nákladnejším seriálom, ktoré zaujali primárne ženy a mladšie publikum, čo je pre televízie vysnívaná méta a nie vždy sa to podarí. Milenky to dokázali. Preto aj Sestričky pokračujú v overenej šablóne.

Hlavnými hrdinkami je opäť štvorica žien, tentokrát sú viac vekovo diferencované, aby sa diváčky s rôznymi dátumami narodenia mohli stotožniť s tou ktorou obľúbenou „sestričkou“. Je vytvorená mozaika rôznych osobností, ktoré sa v mnohom dopĺňajú, ale je vytvorený aj priestor pre konfrontácie. Je tu mladá rebelka, priam dokonalá „šprtka“, prehnane citlivá a utiahnutá osoba a zrelá žena, ktorá si chce dať druhú šancu na život.

Seriál Sestričky Fotogaléria - 26 fotiek Všetky fotky
Jednu z hlavných úloh stvárni aj herečka...

Zaujmú postavy?

Ema (Kristína Svarinská) je mladá, šikovná, ale zároveň uzavretá. Svoju prácu si robí na 110%, zaujíma sa o dobro pacientov, priateľov, sama však akýkoľvek náznak náklonnosti odmieta. Nadbieha jej sanitár v podaní Matúša Kvietika, ona jeho náklonnosť vytesňuje a vytvára tak priestor na špekulácie. Pravdou je, že ako teenagerka sa stala mamou a aby uživila svojho syna, musí robiť súkromný eskort. Na minulosť nie je pyšná a snaží sa ju vytesniť.

Jana (Kristína Madárová) má dokonalú rodinu, milujúceho manžela, dve deti. Svoju prácu sestričky miluje, berie ju ako poslanie. Ťahá ju to však inde. Pred kariérou lekárky uprednostnila rodinu a „uspokojila“ sa s prácou zdravotnej sestry. Avšak čím ďalej, tým viac je presvedčená, že by to mohla skúsiť. Nadbieha jej kolega lekár v podaní Mila Kráľa, ktorý je do nej zamilovaný a Jana sa vlastnou vinou dostane na životnú križovatku.

Táňa (Anikó Vargová) je mimoriadne citlivá, utiahnutá a má problémy so sebavedomím. Táňa sa do každého prípadu priveľmi citovo angažuje, čo v prípade jej profesie je priam samovražedné. Prežíva všetky trápenia pacientov, ich vzlety, aj pády a smrť je pre ňu ranou do srdca. Túto časť svojej práce jednoducho nezvláda. Mimo práce nevie nadväzovať vzťahy, je dlhodobo sama a hoci by to rada zmenila, nič pre to nespraví. Kým nestretne nápadníka (Martin Mňahončák), ktorý sa jej dostane pod kožu a prijme ju takú, aká je. Pritom vo svojom srdci má lásky na rozdávanie, len sa ju bojí ukázať svetu.

Helena (Dana Košická) je služobne najstaršou sestrou s dlhoročnou praxou, skvelou reputáciou a prirodzeným rešpektom. Jej rodinu postihla tragédia, keď jej manžel dostal infarkt a hoci mu poskytla pomoc, rozsah bol veľký a upadol do kómy. Razom sa jej narušil vzťah s dcérou, ktorá ju obviňuje z neschopnosti. Vyhliadky na uzdravenie sú mizivé a Helene začne nadbiehať mladý kolega (Přemysl Boublík). Ona vzťahy kategoricky odmieta, neskôr si uvedomí, že by ešte chcela zažiť lásku, desí ju však priepastný vekový rozdiel.

Prichádza moderný seriál

Zabudnite sa starú Ordináciu, Sestričky konečne posunuli slovenské poňatie lekárskej drámy na míle ďaleko. Spracovanie je moderné, svižné, uveriteľné. Skvele fungujú exteriéry a najmä interiéry, ktoré častokrát bývajú najväčšou slabinou seriálov. Je vidno, že Markíza pri produkcii nenechala nič na náhodu a dopriala Slovákom, konečne, naozaj dobre vyzerajúci seriál so zaujímavým obsadením, ktoré navyše spolu úplne prirodzene koexistuje a nevyznieva to lacno. Práve naopak.

Scenár mal ambíciu rovnomerne rozložiť priestor pre všetky štyri hlavné postavy, čo pri nabitej pilotnej epizóde nebolo vôbec jednoduché. Na začiatok však úplne stačil zrozumiteľný nástrel o reáliách a popritom sa stihli rozpovedať príbehy niekoľkých pacientov. Je citeľná všadeprítomná zahraničná predloha, ktorá skôr evokuje Kliniku Grace (Grey's Anatomy). Prečo by nemohol fungovať moderne spracovaný formát lekárskej drámy aj na Slovensku, keď v zahraničí je úplne bežný?

Paradoxom je, že slovenským seriálom je vyčítaná minutáž epizód, ktoré neraz „prešvihnú“ mieru únosnosti a potom strácajú drive. Sestričky by si zaslúžili, naopak, zopár minút navyše, aj keď dej šliapal ako hodinky, každá scéna mala svoju pointu, nič nebolo navyše. Ak má ísť o drámu zameranú aj na osobné životy sestričiek, tak tvorcovia mohli pridať o niekoľko scén viac.

Kto vyčnieval?

Najväčšiu pozornosť si kradla Kristína Svarinská, ktorá o svojich hereckých kvalitách nemusí nikoho presviedčať, aj napriek mladému veku. Veľmi milo prekvapila Anikó Vargová, ktorá si síce zahrala v mnohých seriáloch, väčšinou vedľajšie úlohy. Dodala svojej postave veľmi civilný prejav, ktorý v sebe skrýva silný potenciál do budúcich zápletiek a navyše si okamžite získava náklonnosť divákov. Pilotná epizóda stihla zaujímavo navnadiť aj na osudy Heleny (Dana Košická) a Jany (Kristína Madarová).

Je len potešujúce, že prim hrajú herečky, ktoré buď neboli na obrazovkách dlhšie alebo vôbec. Potom nevadia ani epizódne úlohy, ktoré si strúhli herci, aj keď sú v seriáloch viac ako pravidelne.

Zaujímavo vyznievalo aj vykreslenie priepasti medzi sestričkami a lekármi, vzájomné vnímanie „kolegov“ a neustála pripomienka akejsi nadradenosti lekárov, pričom neraz pomocný personál je erudovanejší ako atestovaní kolegovia. Pre laického diváka môže seriál pôsobiť ako osveta, keď scenár medzi riadkami ponúkol rôzne zaujímavé nuansy o živote v zdravotníctve. Lekári boli vykreslení ako mierni egocentrici, jeden z nich pôsobil ako autista, realita je zrejme trošku iná na oboch stranách barikády.

Sestričky svoj nástup do služby zvládli na výbornú. Pilotná epizóda mala presne to, čo seriál potrebuje na svižný rozbeh, postavy sú jasne zadefinované s veľkým potenciálom na dlhodobé a stále pútavé príbehy. Ak si bude scenár udržiavať súčasné tempo, seriál sa môže veľmi rýchlo zaradiť medzi najlepšie seriály, ktoré vznikli za posledné roky.

Markíza riskuje a provokuje vizuálnym spracovaním seriálu. Pretože sa, pochopiteľne, núka porovnanie s reálnym slovenským zdravotníctvom, ktoré je desaťročia kritizované a denne prepierané a každý vie, aká je realita krutá. Česť výnimkám. Sestričky ponúkajú nablýskanú možnosť ukázať divákom akési sci-fi zdravotníctvo. Také, ktoré by mohlo a malo byť štandardom, keď sestry venujú pozornosť pacientom, ako keby to boli ich blízki. Kde nemocnice sú moderné, čisté, s patričným vybavením. Kde pacient je vždy na prvom mieste. Možno raz sa sci-fi stane realitou.

Rýchle hodnotenie: Moderné, zaujímavé s veľkým potenciálom.

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Kristína Svarinská #Dana Košická #Anikó Vargová #oseriáloch #televízia Markíza #seriál Sestričky #Kristína Madarová