Recenzia: Susedia? Miliónkrát omieľané vtipy a absentujúca originalita

Televíziu Markíza čaká veľký premiérový týždeň. V pondelok podvečer sa predstavila druhá séria obľúbených Oteckov, večerný prime-time zas otvorila premiéra piatej, respektíve druhej ponávratovej, série Susedov.

04.09.2018 07:00
susedia, kraus, marcin, ráková, tlučková,... Foto:
Susedia majú za sebou premiéru ďalšej série. Na sitkome sa dá čoraz menej úprimne zasmiať.
debata (11)

Sitkom, ktorý stále delí divákov na dva tábory. Jeden ich velebí, druhý ich obchádza z veľkej diaľky. A tak to zrejme aj zostane naďalej. Susedia si nekompromisne idú svoje a môžu sa stále spoliehať na svoje verné, stále dostatočne veľké, publikum, ktoré im zabezpečí zotrvanie na televíznych obrazovkách ešte nejakú tú sezónu. Jeden tábor jasá, druhý sa chytá za hlavu.

Prečítajte si aj recenziu Oteckov: Oteckovia sú späť v plnej paráde, akoby ani neodišli

Rekordná sledovanosť

Seriál si stále drží rekord, ktorý doteraz žiadny program neprekonal. Ich novoročnú premiéru si pozrelo viac ako milión Slovákov. Vďaka tomuto rekordu si zabezpečili expresné predĺženie pôvodnej desaťepizódnej série, ale aj priestor nato, aby sa neskôr ukázala reálna veľkosť diváckej základne. Prvé týždne sa sledovanosť ustálila na 600-tisícovej hranici, ošiaľ okolo ich návratu neutíchal a nové epizódy s prehľadom porážali všetky programy a bol pravidelne jednotkou na trhu.

Postupne však, s pribúdajúcim počtom epizód, nabrala klesajúci trend, pritom je nutné dodať, že sa ich výkon stále vymykal priemeru. Míľnikom pre Susedov bola 500-tisícová hranica diváckej priazne, kam sa počas jari skĺzli. Vtedy sa ukázalo, že Markíza z návratu seriálu vyšťaví čo sa dá. Keď už diváci čakali viac ako desať rokov na pokračovanie, počas prvého polroka dostali priam predávkovanie Susedmi.

Ponávratová séria mala až 25 epizód a vďaka tomuto neštandardne vysokému počtu častí ním televízia vyplnila každý pondelok bez prestávky až do leta. Susedia nezmizli z obrazoviek pol roka a to teda mali zatrúbiť na ústup oveľa skôr. Pri Oteckoch ešte sa podarilo ako tak ustrážiť moment ukončenia, pri Susedoch nie. Daň za to bola nelichotivá. S blížiacim sa letom a teda aj výraznou zmenou v diváckom správaní, sa sledovanosť prepadla na polovičné hodnoty zo začiatku vysielania. Celkovo sa s nimi rozlúčilo 406-tisíc Slovákov, podiel na trhu klesol na 23.1%, čo bol dovtedy najslabší výkon.

Susedia ponúkali týždeň, čo týždeň epizódy podľa šablóny. Teda stále ukričané, premrštené nedorozumenia, do toho nejaké slovné hračky a ešte raz krik. Tomuto formátu rozhodne nesvedčal umelo predĺžený počet epizód. Očividne existuje stále silná skupina divákov, ktorým nevadí, že seriál neprináša nič nové, len stále pracuje na rovnakom princípe ako pred desiatimi rokmi, pričom produkcia aj slovenským seriálov sa, našťastie, už posunula vpred.

Čo ponúka nová séria nové? Nič

To isté platí aj o pondelkovej premiére. Susedia, ale viacerí diváci si užili letnú prestávku a v prvej epizóde nadviazali na tú poslednú. Teda, keď opäť po sérii nedorozumení a hádok skončili na spoločnej dovolenke a teraz sa fanúšikovia (tých, ktorých to naozaj zaujíma) dozvedeli, ako sa „podaril“ návrat domov, ale to, ako sa všetci stihli pohádať.

Útechou je ešte nápaditosť scenáristu Andyho Krausa, dá sa ešte schuti zasmiať na slovensko-maďarských skomoleninách, z ktorých mnohé už dnes zľudoveli. Kraus je skvelý autor, čo dokázal pri mnohých svojich seriálov, je však čoraz okatejšie, že so Susedmi sa trápi. Čo je celkom pochopiteľné, prinášať týždenne epizódu, ktorej úloha je primárne zabaviť je doslova umenie. Ostatné aspekty seriálu sú už kreatívne, humorne vyčerpané. Hulákanie medzi sebou alebo hurónsky smiech Sladkej sú hlasnými dôkazmi, že takto sa ľudová zábava nerobí. Nie každý je zvedavý na to, ako po sebe ziapu neurotickí susedia a údajne priatelia.

Noví Susedia prinášajú stále iba to staré, s čím sa im darilo pred desiatimi rokmi a k tomu treba pripočítať stále to isté dokola v podobe rovnakej skladby epizód. Sympatické však je, že sa tvorcovia sa snažia priviesť späť vedľajšie postavy a s touto ambíciou chcú pokračovať aj naďalej. Preto sa opäť v deji ocitli deti hlavných postáv, ale Františkova mamička v podobe Evy Matejkovej, ale aj spevák Ján Lehotský a rôzne epizódne postavičky, ktorým tvár prepožičali známe tváre. Je cítiť inšpirácia zo zahraničných komediálnych seriálov, kde sa rovnako z času na čas objavili herecké superhviezdy v netradičných úlohách. V prípade Susedov si tvorcovia dávajú pozor, aby epizódne postavy nezatienili hlavné charaktery alebo neprehlušili smiech Marty Sladkej.

Seriál Susedia Fotogaléria - 11 fotiek Všetky fotky
Susedia si užívajú letný oddych, na jeseň sa...

Chce to zmeny alebo koniec

Ak sa treba zmieriť s tým, že tu Susedia ešte nejaký čas pobudnú, televízia by mala vážne pouvažovať nad vysielacou schémou nových epizód a poučiť sa z chýb počas jari. Ani najsledovanejšie zahraničné sitkomy sa nevysielajú bez prestávky. Americké televízie roztiahnu vysielanie od septembra do mája to pri počte štandardnom počte 24 epizód nevychádza, aby sa každá časť vysielala v týždennej periodicite.

Je priam nutnou praxou, aby vo vysielaní boli prestávky, aby si diváci, ale aj samotní tvorcovia vydýchli. To isté by malo platiť aj pri Susedoch. Vysielanie by sa malo rozdeliť na dva súvislé celky, napríklad, jesenný a jarný s jasne daným počtom epizód.

Zabezpečí to atraktivitu seriálu aj pri očividnom neustálom opakovaní tých istých zápletiek a základov pred miliónkrát omieľané vtipy, ktoré už ani nie sú vtipné a neraz už sú epizódy ťažko zadefinovateľnou trápnou a ukričanou groteskou.

Tradičný sitkom vo formáte, akým sú Susedia má svoje miesto na obrazovkách, otázkou však je, či už Susedia nepovedali všetko, čo chceli a mali povedať a nastal už čas pokúsiť sa vytvoriť originálny námet, pri ktorom by sa vedeli zabaviť masy a nie iba vyhradená cieľová skupina, pre ktorú je tento haprujúci humor ešte vtipný. Veď aj tie najväčšie seriálové stálice vždy prišli do bodu, keď sa skončili a dali šancu novým originálnym námetom. Susedia sú stálicou, ktorá je už legendou, mali by si nájsť moment, kedy by si znova mali zbaliť kufre.

Rýchle hodnotenie: Nič nové, stále to isté dokola. Ukričané, sem-tam ešte vtipné.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #susedia #Peter Marcin #Andy Kraus #oseriáloch #televízia Markíza