Recenzia: Milenky docupitali k druhej sérii. Majú otlaky a trápi ich triviálnosť

Milenky majú za sebou (ne)úspešnú prvú 6-dielnu sériu, diváci a najmä diváčky nemusia zúfalo lámať podpätky a môžu si dať pokojne chladiť prosecco. Druhá séria pokračuje už dnes večer s ďalšou šesticou epizód. Dej sa posunie o rok a príbeh prinesie nové zvraty a vzťahové serpentíny.

20.04.2018 07:00
milenky, pauhofová, lišková, marcinková, norisová, Foto:
Milenky čaká od piatku druhá séria a ďalších šesť epizód.
debata (1)

Sledovanosť prvej série by sa dala nazvať rozkolísanou. Seriál spočiatku nedokázal porážať konkurenčné Prázdniny na Jojke, po príchode Hotela sa karta obrátila. Tak či onak, krivka sledovanosti sa nikdy nevydriapala do astronomických výšin, stále oscilovala nad a pod hranicou 400-tisíc divákov. O (ne)úspechu sa, nateraz, veľmi ťažko vyjadruje. Je to niekde medzi. Veľkým pozitívom celého tohto projektu je fakt, že Markíza mala odvahu sa pustiť do filmového seriálu, exteriérového nakrúcania, doteraz nepoužitého námetu a zahraničnej predlohy, angažovala príjemné herecké obsadenie a cieli na nežnejšiu časť publika.

Seriál po vizuálnej stránke ukázal veľmi dobrú prácu kamery, moderného strihu, nevtieravého soundtracku a sviežej réžie. Lenže potom Milenky nabúrali. Bola to čelná zrážka s príbehom. Pilotná epizóda zrozumiteľne predstavila a rozohrala príbehy štyroch žien, každej inej, s odlišne závažnými problémami. Prekvapením bolo napríklad rozohratie kontroverznej zápletky s eutanáziou alebo fingovanou smrťou manžela jednej z Mileniek. Nevera a nešťastná prvá láska boli nutným klišé a povinnou jazdou každého vzťahového seriálu.

S pribúdajúcimi týždňami sa šablóna jednotlivých epizód nemenila, čo v konečnom dôsledku nebolo na škodu. Tvorcovia sa snažili dať rovnaký priestor každej zo žien a ich príbehy sa poriadne začali zamotávať. Niekedy zaujímavým spôsobom, inokedy predvídateľným. A tu bol aj kameň úrazu celého seriálu. Vzhľadom na malý počet epizód sa ich zápletky rozmotali až priveľmi ľahko, priam triviálne, čo dehonestovalo celkom pracne skladanú mozaiku.

Postavy sú rôzne

Ako inak sa dá vysvetliť vyvrcholenie zápletky s jasnou eutanáziou, ktorú vykonala Kristína (Lišková). Ospravedlňovanie činu nehynúcou láskou k obeti má svoje opodstatnenie, ale 15-minútové vyšetrovanie, ktoré vyvrcholilo kamennou tvárou postavy a vždy veriacej polície bolo absurdné. Nehovoriac o tom, že táto postava najprv zabila z lásky svojho milého, aby nakoniec skončila v posteli s jeho mladým synom? Naozaj? Jedinou záchranou bola herecká predstaviteľka. Pozornosť na seba strhávala Antónia Lišková, ktorá je zjavom v našich končinách. Žne úspechy v Taliansku a práve touto postavou prerazila u nás. Dokázala z tejto postavy spraviť priam nemožné a vytesniť nelogické konanie toho, s čím musela pracovať.

To isté platí aj zápletku s Mišou (Norisová). Tej tvorcovia prisúdili úlohy žienky v domácnosti, ktorá sama vychováva dve dcéry. Jej manžel Paľo pred rokmi zmizol, všetci ho považovali za mŕtveho a zničenej žene pristálo na účte 300-tisíc eur zo životnej poistky. Príliš nápadne? Diváci dobre tušili, že niečo takéto v našich končinách je asi len podvod a Paľo sa čoskoro ukáže. Bingo! Mišu veľmi skoro konfrontovala milenka svojho muža s tvárou Zuzany Kanócz s príšernou parochňou, pofidérnym imidžom, lacnými tetovaniami. Zaváňalo to kolotočmi. To, že chce podiel z peňazí, lebo aj ona má právo na nich, teda jej syn. „Vdova“ pátrala asi jednu epizódu a zistila, že Paľo žije a schováva sa za chatou v lese. Naozaj prešpekulované.

Potom napochodoval, po rokoch, k sebe domov, kde nešťastnici musel vysvetliť, že to musel spraviť, lebo mu nevyšli kšefty a chcel začať nový život niekde inde. Zrejme na Belizé, táto destinácia je stále v móde. Našťastie Miša si dala dve a dve dokopy a manžela nechala zatknúť, aby mohla žiť spokojným životom s novou láskou Viktorom (Latinák). V tomto príbehu bol sympatický práve tento element. Norisová a Latinák vytvorili nesúrodú, ale vtipnú dvojku a prvá menovaná sa zhostila svojej úlohy so cťou.

Záhadou zostáva, čím si Pauhofová vyslúžila úlohu Sandry. Chladná, cynická žena, sem-tam vypočítavá, uznávajúca len sex a bagatelizovanie lásky jej nejako nesedelo. Bolo vidno, že sa trápi s afektom a veľmi ťažko sa jej hľadá prienik s týmto typom osobnosti. Čuduj sa svete, hneď v prvej epizóde stretla svoju osudovú lásku a jej dobre vyskladaný svet sa razom zrútil. Zažila kolotoč citov, sklamaní a planých nádejí. Nakoniec ju nečakal happyend v náručí Juraja (Geišberg). Pozitívom tohto príbehu bol práve fakt, že šťastný koniec sa naozaj nekonal.

Samostatnou kapitolou je Marcinkovej postava Zuzany. Tú bolo „nutné“ prehovárať asi 20 minút na neveru s kolegom Filipom (Mitaš), s ktorým okamžite otehotnela. A zápletka bola na svete. Ďalších 20 minút trvalo jej rodinné šťastie s impotentným manželom Petrom (Bárta). Vrcholom bola sila jej svedomia, ktoré ju dobehlo pri detskom ihrisku (symbolicky), kde manželovi „citlivo“ s kamennou tvárou oznámila, že dieťa nie je jeho. Následne sa priebehu finálovej epizódy stihla upratať manželská kríza, aj vnútorné presvedčenie manžela, že sa postará o cudzie dieťa.

Seriál Milenky Fotogaléria - 15 fotiek Všetky fotky
Táňa Pauhofová v seriáli Milenky.

Vždy sa zídu pri jednom stole

Vzlety a pády si nerozlučné priateľky pofúkali po večeroch, pri dokonale „nastajlovaných“ stoloch. Či sa život rúca alebo nie, doma musí byť všetko tip-top s horiacimi sviečkami. Majú však jedna druhú a to im stačí k všeobecnému šťastie.

A práve téma nerozlučného priateľstva bola na celom príbehu najzaujímavejšia. Bolo sympatické sledovať a rozmýšľať o tom, či naozaj existuje takýto typ priateľstva bez podmienok. Kvarteto žien stálo pri sebe, aj pri tých najväčších prešľapoch a názorové rozkoly riešili s rozvahou sebe vlastnou. Prvá séria by možno vyznela lepšie, ak by mala viac epizód.

Väčšina zápletiek potrebovala ešte vyhniť a vygradovať vzhľadom na ich závažnosť. Niektoré veci by sa dali ešte viac rozvinúť a dostať z nich viac emócií a potrebnej drámy. V pôvodnej britskej verzii sú Milenky plnohodnotnou drámou a nie piatkovou vatou, pri ktorej si diváci majú oddýchnúť.

Šesť epizód na príbehy štyroch žien bolo žalostne málo. S takýmto podkladom potom veľmi ťažko „čarovali“ aj skvelé herečky, ktoré robili čo mohli. Mali pred sebou veľké prekážky, ktoré sa ťažko preskakovali. O to neobratnejšie to vyznievalo pri ťažších životných témach. Vtedy to vyzeralo, akoby ich najnovšie lodičky poriadne tlačili.

Milenky sú však dobrým krokom pre Markízu, ktorá sa musí pokračovať v produkcii filmových seriálov. Seriál ukázal krajšiu Bratislavu, silu priateľstva, ženskú časť publika určite uchvátil. Veď ktorá zo žien by nechcela mať stále dokonalý outfit, veľký dom s bazénom, ligotajúce sa auto.

Do budúcnosti je však reálne potrebné zvážiť, koľko epizód nutne potrebuje séria, aby príbeh neklesal k patetickosti a ťažkej uveriteľnosti. Desaťdielna séria by možno bolo optimum. Každopádne, na druhú sériu nebudú diváci dlho čakať a ďalšia šestica nových príbehov je pripravená a bude robiť spoločnosť do konca mája. Paradoxom je, že práve tento formát by si zaslúžil pokračovanie, svoje publikum si našiel.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Táňa Pauhofová #Zuzana Norisová #Gabriela Marcinková #TV Markíza #Antónia Líšková #oseriáloch #Milenky