Recenzia: Markizácka Kuchyňa šokuje. Konečne je tu niečo nenútene vtipné

Prvý marcový pondelok priniesol premiéru ďalšieho slovenského seriálu z dielne televízie Markíza. Tá počas tejto televíznej sezóny viac stavila na humor a popri Susedoch, Detektívovi Dušovi, Hornej Dolnej ponúkla divákom aj novinku Kuchyňa. Rozširuje už tak veľkú ponuku pôvodnej tvorby a ak chce uspieť, mala by ukázať naozaj dobrý humor a nie silenú „akože vtipnú“ grotesku.

06.03.2018 07:00
kuchyňa, seriál kuchyňa, spišák, marcinková,... Foto:
Seriál Kuchyňa je v konečnom dôsledku príjemným prekvapením.
debata (6)

Tvorcovia sa opäť spoľahli na zahraničnú, tentokrát, ruskú predlohu a námet preniesli do slovenských reálií, kde mladý kuchár Michal (Spišák) si žije spokojným životom v Bratislave. Keď sa profesionálne znemožnil na prominentnej akcii, jeho nádejná kariéra sa razom začala uberať iným smerom. Stal sa „hviezdou“ internetu a jeho trapas sa stal na youtube hitom. Jeho poslednou šancou, ako si zachrániť kuchársku čapicu, je sa stať súčasťou reštaurácie v Nízkych Tatrách, ktorej vlastníkom nie je nikto iný ako Marián Čekovský. Ten dáva šéfkuchárovi Zdenkovi (Dejdar) pár týždňov nato, aby podnik vyzdvihol na vyššiu úroveň pred prichádzajúcou konkurenciou.

Michal sa hneď po príchode zapletie s krásnou Luciou (Marcinková) a rozohrá sa spleť príhod a náhod, pričom jednotlivé charaktery majú vlastné pohnútky, prečo chcú „vyhrať“ nad nepriazňou osudu. Michal sa chce vrátiť do Bratislavy a reštartovať svoju kariéru, Zdeněk si chce udržať job, keďže má problémy s alkoholom a rozvod. Čeky chce prachy.

Seriál Kuchyňa Fotogaléria - 7 fotiek Všetky fotky
Samo Spišák a Marián Čekovský v seriáli Kuchyňa.

Niekedy je menej humoru viac

Pri tomto námete má byť Kuchyňa odľahčenou zábavou, ktorá má doplniť „vtipný“ markizácky pondelok, ten otvárajú Susedia. Našťastie je novinka nakrútená v podobnom štýle ako Horná Dolná. Teda v exteriéroch, filmovým spôsobom, absentujú lacné interiéry v štýle Susedov. Nechýba akcent na vždy obľúbenú tému varenia, folklórnu nôtu, večne živú protibratislavskú rivalitu a typické slovenské reálie a stereotypy. Prevládajú zaručené témy, ktoré jednoducho musia zabrať na divákov.

Tvorcovia nič neriskovali a nenechali nič náhodu. Prekvapujúco im tento krok vyšiel. Pilotná epizóda stihla dostatočne predstaviť a načrtnúť všetky hlavné postavy, z ktorých najviac vytŕča Dejdar. O jeho komediálnom talente niet pochýb a Zdenkovi dodáva vtipno-neurotickú polohu. Spišákova postava má snahu sa drať dopredu, na Dejdara však nemá. Zaujme však svojou nemotornosťou, ktorú skrýva za nekonečne premotivované ego. Spolu však tvoria zaujímavú a priam originálnu dvojicu. Sekunduje im Latinák s tradičným stredoslovenským prízvukom a „zabrzdený“ Kemka. Kombinácia predurčená na úspech. A to aj je. Scenár dáva príležitosť sem-tam zavtipkovať každej postavičke. Občas teda niečo utrúsi Marcinková, aj Gogál alebo Hilmerová.

Paradoxom je, že menej humoru niekedy viac, aj v prípade komediálneho žánru. Príbeh konečne netlačí na pílu a nenúti byť za každú cenu vtipný. Práve toto je príjemným prekvapením Kuchyne. Prax ukázala, že práve toto bol kameň úrazu iných seriálov, keď tvorcovia mali pocit, že divák sa musí smiať pri každej druhej vete, čo viedlo skôr k trápnosti.

Divák nemá potrebu sa trhať od smiechu pri každom vtipe, no má veľa dôvodov na úprimný úškrn, lebo príbeh presne vie zabrnkať na overené predpripravené vtipy, čo v konečnom dôsledku vôbec nevadí. V podaní Markízy je Kuchyňa tým vydarenejším počinom, scenár je častokrát nápaditý, strih je veľmi zaujímavý a svieži.

Býva už akýmsi zvykom, že diváci sú mimoriadne kritickí voči komediálnym seriálom a málokedy dokážu tolerovať to, čo pri iných žánroch ľahko prehliadnu. Je to spôsobené tým, že počas posledných rokov sa nepodarilo vyprodukovať v drvivej väčšine naozaj vtipný a najmä dôstojný seriál s prvkami nefalšovaného humoru. Práve Kuchyňa by však mohla byť jedným z tých seriálov, ktoré by mohli byť prijaté viac ako pozitívne.

Potenciál na obzore

Kuchyňa je síce synonymom stávky na istotu, v tomto prípade to jednoducho funguje. Všetko je namiešané tak, aby seriál nepohorel. Pôvodná tvorba Markízy je ako na hojdačke. Oteckovia sú jednoznačný hit, Susedia priniesli retro zábavu, Milenky sú naopak modernou drámou. Oproti nim stojí priemerný Rex, podpriemerný Dušo a tradičná Horná Dolná. Kuchyňa je niečo medzi týmito dvoma skupinami. Zatiaľ. Rozhodne sa misky váh nenakláňajú k tomu zlému smeru. Ak to pôjde takto ďalej, Kuchyňa by mohla nahradiť aj Hornú Dolnú, ktorej hlášky už zľudoveli a je tu ten správny čas, aby nastala pomyselná výmena stráží.

Na druhú stranu je silná seriálová konkurencia v prospech veci. Zlé seriály prirodzene odídu do zabudnutia a zostanú len tie lepšie a Kuchyňa by mala určite ešte nejaký čas zotrvať.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Gabriela Marcinková #Samuel Spišák #TV Markíza #Martin Dejdar #oseriáloch #seriál Kuchyňa