Recenzia: Za sklom pokračuje s dobre rozohranou vojnou v podsvetí

Televízia JOJ v stredu večer, po ročnej prestávke, odpremiérovala pokračovanie svojej kriminálky Za sklom v hlavnej úlohe s Tomášom Maštalírom a Jánom Koleníkom. Po pozitívnom diváckom ohlase si televízia pre divákov pripravila ďalších osem epizód.

10.11.2017 07:00
ján koleník, za sklom 2 Foto:
Naozaj Noro (Koleník) otočil spravodlivosti chrbtom?
debata (12)

Finále prvej série so sebou prinieslo nečakaný zvrat, skôr charakteristický pre zahraničnú seriálovú tvorbu. Bývalí priatelia a kolegovia Maxo (Maštalír) a Noro (Koleník) sa postavili proti sebe. S tým, že Noro prešiel na druhú stranu barikády a pridal na stranu hlavného nepriateľa Slančíka (Bartoška), čím sa len podčiarkla ambícia tvorcov priniesť na obrazovky seriál, ktorý zbúra zabehnuté stereotypy o konaní jednotlivých postáv. Čo sa im v konečnom výsledky aj podarilo.

Nekonal sa žiadny happy end, práve naopak. Dusná, tvrdá a autentická atmosféra seriálu sa prirodzene prenáša aj do nových epizód. Po vizuálnej stránke si seriál stále drží nadštandard, zaujímavé hry s kamerou a minimalistický, ale o to údernejší soundtrack je skvelým doplnkom už tak dobre rozbehnutého stroja.

Za sklom 2 Fotogaléria - 9 fotiek Všetky fotky
Tomáš Maštalír ako vyšetrovateľ Tibor Maxovský.

Latka je vysoko, druhá séria ju nepodlieza

Druhá séria sa vracia s ambíciou nastavenú latku prvej série minimálne udržať na nadštandardnej úrovni, ak nie ju ešte zvýšiť. Za sklom je ten typ seriálu, ktorého pokračovanie nevyzerá ako tradičné pokračovanie v pravom slova zmysle. Prvá epizóda plynulo a nenútene pokračovala v príbehu tam, kde sa všetko skončilo. Veľkým pozitívom je aj fakt, že tvorcovia „nenarvali“ do úvodu všetky nové postavy, ako to býva štandardne zvykom pri iných seriáloch. A pritom nových postáv bude viac než dosť.

Je rozumné a prirodzené, keď sa do deja zapracujú postupne, v ten pravý čas a vôbec neklesne ich význam, keď sa objavia len v niektorých epizódach. Týmto krokom mohla doznieť temná emócia ešte z prvej série a umocnil sa v divákovi ďalší beznádejný pocit, ktorý chrlil začiatok druhého roku vysielania.

Vyšetrovanie Slančíka (Bartoška) spojí cesty... Foto: TV JOJ
tomáš maštalír, zuzana kanócz, za sklom 2 Vyšetrovanie Slančíka (Bartoška) spojí cesty vyšetrovateľov Maxovského (Maštalír) a Letrichovej (Kanócz).

Nové postavy sa postupne objavujú

Najväčšej pozornosti z nových prišelcov sa dostalo Rikymu (Noël Czuczor) ako pravej ruke Slančíka. Riky so svojím „mierne“ psychopatickým ulízaným imidžom podnecuje pocit, že jeho postoj byť dva kroky za svojím bossom, je len zásterkou a ešte môže prekvapiť poriadnym chladnokrvným besnením. Menší, avšak o to dôležitejší, priestor dostal Kobalt (Jakub Kuka). Labilný násilník, ktorý svoju ženu zabil počas bieleho dňa a vzal si svojho syna.

Jej smrť bol odrazovým mostíkom pre ďalšiu posilu. Tentoraz na strane spravodlivosti. Práve smrť chráneného svedka skríži cestu Hane Letrichovej (Zuzana Kanócz) s Maxom a ich súčinnosť má spoločného menovateľa – Slančík. Príjemným spestrením bola aj prítomnosť Maroša Kramára ako Voznera – „podnikateľa“, ktorý zbohatol podvodmi, či avizovanie príchodu Táni Pauhofovej (Viktória Ballová).

Spestrením môže byť aj poodhalenie minulosti niektorých postáv, načo nebol v predchádzajúcej sérii priestor. Ako veľmi dôležité odhalenie Slančíkového príbehu a jeho nenávisť voči polícii a Zore (Kamila Magálová). Tá síce si „užíva“ vynútený dôchodok, v úzadí rozhodne nestojí. Práve ona počas Mečiarovej éry vyšetrovala manželku Slančíka. Tá tento tlak neustála a po ťažkých psychických problémoch sa zabila, predtým stihla zavraždiť aj ich spoločného syna. Z toho plynú aj jeho negatívne pohnútky voči Zore, ale aj polícii a boli hlavným motívom pokračovať v nezákonnej činnosti. Smrť syna môže vyvolať falošnú ľútosť s inak neľútostným vrahom, ktorý vlastnými rukami nikoho nezabil.

Začiatok zrozumiteľne rozdal karty nového príbehu s preskupenými silami medzi spravodlivosťou a podsvetím.

Jiří Bartoška ako Slančík. Foto: TV JOJ
jiří bartoška, za sklom 2 Jiří Bartoška ako Slančík.

Nuansy zo slovenskej reality

Scenáristi sa nebáli do príbehu vsunúť nuansy z politických káuz, ktoré reálne hýbu Slovenskom, a preto sa bez servítky hovorí o daňových podvodoch, vratkách DPH, týraní, korupcii, prepojení politikov, mafie a polície či zasahovaniu ministra vnútra do vyšetrovania. Podobnosť s realitou je, samozrejme, čisto náhodná. Práve tieto vsuvky dodávajú Za sklom neopakovateľnú atmosféru porovnateľnú napríklad s filmom Únos, z ktorého podobne sálala neutíchajúca prehnitosť systému a zlyhania na každom kroku. Divák je pritom naďalej zvedavý, ako sa bude, tá ktorá zápletka rozvíjať a už je zvyknutý očakávať niečo neočakávané.

Seriál sa stále nebojí pomenovať problémy nielen haprujúcej justície, polície, ale aj tvrdé praktiky mafie, ktorú reprezentuje skvelo vykreslený Slančík (Jiří Bartoška) a novo prichádzajúce postavy, ktoré reprezentuje Ucho (Eugen Libezňuk). Ten bude zrejme novou hnacou silou mafiánskej zápletky so Slančíkom, ktorému sa prestáva dariť realizovať obchody a Noro bude ten, ktorý všetko bude musieť napraviť a získať si jeho dôveru. Predsalen, je už členom „rodiny“.

Druhá séria s veľkým potenciálom

Za sklom s druhou sériou teda vstupuje do dobre rozohranej vojny medzi spravodlivosťou a podsvetím a bude ešte zaujímavé sledovať rozvíjanie jednotlivých charakterov. Seriál si aj naďalej drží status, na slovenské pomery, odvážneho diela, ktoré zaváňa kontroverznosťou, no môže byť priekopníkom v tomto žánri a oplatí sa mu venovať pozornosť. Aj keď hlavnou dilemou stále zostáva, či naozaj Noro je súčasťou mafie alebo to len hrá, aby získal dostatok dôkazov. Ťažko sa verí tomu, že by sa tak oddaný policajt dokázal otočiť chrbtom spravodlivosti, ktorej vždy veril.

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Zuzana Kanócz #televízia JOJ #Tomáš Maštalír #Ján Koleník #Za sklom #oseriáloch