Slovenská kultúra opäť čelí napätiu. Portál Aktuality.sk informoval, že Alžbeta Lukáčová, uznávaná operná dramaturgička a etnomuzikologička, ktorá pôsobila v Štátnej opere v Banskej Bystrici neuveriteľných 22 rokov, dostala 28. októbra výpoveď.
Ako prvé o svojom odchode prehovorila sama Lukáčová na sociálnej sieti. Svoje vyjadrenie začala stručným, no silným odkazom: „DOVIDENIA, Štátna opera.“
Vo svojom statuse sa priznáva, že rozhodnutie nevyšlo od nej: „Je mi smutno, lebo to nie je moje rozhodnutie. Ale chcem sa poďakovať a trochu aj zaspomínať. Dovoľte mi preto krátky pohľad späť.“
V texte približuje začiatky v divadle, kam nastúpila ako mladá 24-ročná absolventka hudobnej vedy po úspešnom konkurze na miesto dramaturgičky.
„Vrátim sa ale k svojim rokom v divadle. Dospela som tam. Nadobudla odborné sebavedomie, strašne veľa sa naučila o kumšte, o tom, ako veci majú aj nemajú fungovať. Mala som šťastie na desiatky skvelých ľudí, zapálených umelcov, kreatívnych ľudí a odborníkov. Pracovať s nimi ma veľmi bavilo.“
Upozornila aj na symbolicky silný moment – jej poslednou profesionálnou stopou v Štátnej opere sa stala premiéra Figarovej svadby. Bola už jej 83. inscenáciou.
Otvorene opisuje aj temnejšiu stránku fungovania kultúrnych inštitúcií na Slovensku.
„Prežila som v divadle všelijaké krízy, neraz som mala pachuť a často som bola demotivovaná – napokon pre tento štát kultúra nikdy nebola niečím, na čo by dbal.“
Aj napriek tomu ju zakaždým podržala energia spoločného tvorenia: „Tieto pocity mi ale vždy vynahradila premiéra, počas ktorej ľudia ťahali za jeden povraz a neraz som mala pocit, že sa nám podarilo vytvoriť naozaj kvalitné umenie.“
Jej slová smerujú aj k aktuálnej situácii v rezorte kultúry a k menu, ktoré už mesiace rezonuje vo verejnom priestore: „Prešla som všetkými, no dočasnú krízu v podobe Ministerstva kultúry a Lukáša Machalu som prekonať nedokázala. Odchádzam teda. So štátnou operou sa lúčim s pocitom, že som sa snažila o to, byť užitočná a odvádzať dobrú prácu. Prepáčte ten sentiment, ale kedy, keď nie teraz?“
Na záver statusu pripomenula aj historický kontext dňa, keď výpoveď prišla: „P. S.: Dnes je výročie vzniku 1. Československej republiky – štátu, ktorý bol aj naším a ktorý staval na hodnotách demokracie. Myslím, že žijeme dobu, kedy by sme sa mali k myšlienkam slobody, pravdy a spravodlivosti vracať. A každý by mal popremýšľať, kde chce v zápase o ne stáť.“
Matej Drlička reaguje
Lukáčovej odchod vyvolal reakciu aj v kultúrnej obci. Na sociálnych sieťach sa k nemu vyjadril aj bývalý riaditeľ Slovenského národného divadla Matej Drlička.
Svoj status otvoril: „Alžbeta pracovala 22 rokov ako dramaturgička v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Dnes dostala výpoveď. Prečo? Lebo Lukáš Machala si to želal a riaditeľ Štátnej opery jeho želaniu vyhovel. Ich fotky sem nedám. Nezaslúžia byť vedľa Alžbetinej fotky.“
Vo svojom statuse následne urobil závažné tvrdenia na adresu súčasného vedenia kultúry: „Machala si minulý týždeň zavolal štatutárov štátnych inštitúcií k sebe do jeho pevnosti na Námestí SNP. Mali mu prinesť zoznamy mien (sic!) 10% zamestnancov, ktorých na jeho príkaz vyhodia. Analýzu dopadov takéhoto masakra nikto nerieši. Tam vo svojej pevnosti, obklopený loajálnym služobníctvom, označil Alžbetu za neprijateľnú a prikázal riaditeľovi Štátnej opery, aby ju okamžite vyhodil.“
Podľa Drličku má vypovedanie spojitosť s tým, že Lukáčová patrila k hlasom kritizujúcim súčasnú kultúrnu politiku: „Pretože Alžbeta dlhodobo verejne kritizovala aktuálne vedenie Ministerstva kultúry. Nie počas výkonu jej práce. Robila tak vo svojom voľnom čase, kedy pomáhala organizovať protesty, alebo komunikovala kriticky na sociálnych sieťach.“
V závere svojej reakcie načrtol, ako by bola situácia riešená v krajine, ktorú považuje za normálne fungujúcu: „V slušnej krajine by riaditeľ odmietol prepustiť rešpektovanú odborníčku len aby vyhovel nekompetentnému samozvanému tyranovi, hrdo by položil funkciu a okamžite by informoval médiá o bezprecedentom agresívnom zásahu štátnej moci do jeho právomocí. Na druhý deň by prezident krajiny, narodený v mestečku kde je páchaná krivda, zastavil toto besnenie, aplikoval by ústavné právo slobody slova a dal veci do poriadku. Alžbeta by sa vrátila do práce a Machala na úrad práce. Slovensko však prestáva byť slušnou krajinou. A Alžbeta sa do práce nevráti. Pretože prezidentovi je to úplne jedno. Pretože riaditeľ chce ostať riaditeľom. Pretože zamestnanci sú paralyzovaní strachom. Pretože Machala môže všetko. Všetko čo mu dovolíme.“
O stanovisko k situácii a výpovedi Alžbety Lukáčovej sme požiadali aj Ministerstvo kultúry SR.
„Štátna opera Banská Bystrica je samostatná organizácia, ktorá zodpovedá za svoje rozhodnutia. Nevidíme dôvod komentovať vyjadrenia pána Drličku, pretože tie väčšinou svedčia len o tom, že sa stále nezmieril so svojím odvolaním. Výrazy, ktoré použil, ,nekompetentnému samozvanému tyranovi, bezprecedentnom agresívnom zásahu štátnej moci', sú však cez čiaru. K ostatnému nemá zmysel sa vyjadrovať,“ uviedlo Ministerstvo kultúry SR pre Mediaklik.sk v oficiálnom vyjadrení.