Digitálne združenie IAB Slovakia, ktoré zohráva kľúčovú úlohu v oblasti internetovej reklamy a výskumu návštevnosti slovenských médií, prešlo významnými personálnymi a organizačnými zmenami.
Novým predsedom Správnej rady sa stal Marcel Vašš, CEO spoločnosti Etarget, ktorý bude viesť združenie do konca roka 2026. Súčasne sa rozhodlo o odčlenení výskumu IABmonitor, ktorý od roku 2006 zastrešovalo samotné združenie.

Nové vedenie a vízia pre IAB Slovakia
Na januárovom zasadnutí valného zhromaždenia si členovia IAB Slovakia zvolili nové vedenie. Najvyšší orgán medzi zasadaniami valného zhromaždenia, Správna rada, bude pod vedením Marcela Vašša dohliadať na plnenie priorít združenia.
Podpredsedami sa stali Martin Čorej z Petit Press a Radovan Pišný z GroupM Slovakia. Medzi ďalších členov Správnej rady patria Katarína Bartošová (Ringier Slovakia Media), Roman Šebo (Dentsu Slovakia), Martin Šváby (Zoznam) a Patrik Sabo (ZenithMedia).
Marcel Vašš si ako hlavné priority stanovil udržanie rastu združenia a prepojenie členov s cieľom posilniť digitálny reklamný trh:
„Mojím cieľom je zachovať tempo rastu združenia a rozširovanie členskej základne tak, ako sa to darilo môjmu predchodcovi Matejovi Kolarovskému za posledných šesť rokov. Plánujem pokračovať v organizovaní odborných eventov a ešte viac prepojiť našich členov, aby sme spoločne nachádzali synergie a prispievali k rozvoju digitálnej reklamy na Slovensku. Tento rok nás čaká odčlenenie výskumu IABmonitor od združenia, čo vnímam ako príležitosť venovať sa novým témam – od legislatívnych zmien až po zavedenie pracovných skupín pre oblasti ako jednotné reklamné ID, programmatic, retail media a ďalšie.“

Predsedom Dozornej rady bol opätovne zvolený Miroslav Majoroš z GroupM Slovakia, zatiaľ čo vedenie Etickej komisie už po štvrtýkrát obhájil Adam Zavřel z Mac TV. Ten zdôraznil zlepšenie situácie v oblasti etického preberania obsahu v slovenskom mediálnom priestore: „Situácia ohľadne etického preberania obsahu v slovenskom mediálnom priestore sa výrazne za posledné roky zlepšila. Dáva nám to priestor začať uvažovať nad rozširovaním pôsobnosti Kódexu a práce Etickej komisie napríklad o využívanie AI v rámci redakčnej tvorby.“
Metodická komisia, dohliadajúca na výskum návštevnosti IABmonitor, má aktuálne päť členov z radov vydavateľov a agentúr. Jej predsedom sa stal Marek Záň (Ringier Slovakia Media), ktorý avizoval dôležité zmeny v metodike výskumu: „Témou tohto roka bude prechod výskumu na aktualizovanú metodiku, ktorá zabezpečuje bezproblémový priebeh výskumu aj bez možnosti sledovania cookies tretích strán. Koncom minulého roka sme sa v rámci Metodickej komisie zhodli aj na potrebe prehľadnejšieho názvoslovia stromu jednotlivých médií, čo by malo uľahčiť prácu s dátami pre mediálne agentúry.“
IABmonitor sa osamostatní
Jedným z najvýznamnejších rozhodnutí valného zhromaždenia bolo odčlenenie výskumu IABmonitor zo štruktúr združenia IAB Slovakia. Tento výskum, ktorý predstavuje jediné auditované meranie návštevnosti slovenských online médií, prejde na nového prevádzkovateľa v marci 2026.
Proces odčlenenia bude koordinovať Správna rada. Ako uviedol Marcel Vašš, v súčasnosti sú v hre dve hlavné možnosti:
„Buď prevezme prieskum realizátor výskumu, ktorým je výskumná spoločnosť Gemius Slovakia, alebo iná entita, ktorá bude metodicky a obchodne výskum viesť a prevádzkovať. Našou úlohou je zabezpečiť hladký priebeh ukončenia spolupráce so všetkými obchodnými partnermi, ktorých chceme uistiť, že budú dostatočne včas informovaní o novom prevádzkovateľovi výskumu a ich možnostiach opätovného zapojenia respektíve kontinuálneho pokračovania vo výskume.“

Hlavným dôvodom odčlenenia výskumu je diverzifikácia členskej základne IAB Slovakia. Kým v minulosti združenie tvorili výlučne vydavatelia médií a jeho hlavným cieľom bolo nezávislé meranie návštevnosti, dnes má 63 členov vrátane mediálnych a digitálnych agentúr, technologických firiem či zadávateľov reklamy. Táto široká členská základňa si vyžaduje orientáciu na širšie spektrum digitálnych tém, čo ovplyvnilo aj rozhodnutie o odčlenení IABmonitora.
Zmenu privítala aj výkonná riaditeľka IAB Slovakia Daša Karpelová:
„V rámci združenia sme privítali odčlenenie IABmonitora. Združeniu to dáva priestor na sústredenie sa na kľúčové aktivity ako vzájomná spolupráca na rôznych digitálnych témach, ich otváranie na našich eventoch, vytváranie štandardov, udávanie smeru v jednotlivých digitálnych kategóriách a vzdelávanie v digitálnom marketingu. Združenie tak ostáva atraktívne nielen pre vydavateľov, ktorí participovali na výskume, ale aj pre ďalšie firmy reprezentujúce zadávateľov reklamy, agentúry či technologické spoločnosti, nakoľko existujú témy, v ktorých bude potrebný hlas všetkých strán digitálneho ekosystému a kooperácia.“
IAB Slovakia vstupuje do nového obdobia s novým vedením a významnými organizačnými zmenami. Pod vedením Marcela Vašša sa združenie plánuje sústrediť na podporu digitálneho trhu, networking a odborné eventy, zatiaľ čo výskum IABmonitor čaká na prechod k novému prevádzkovateľovi.
Či už to bude spoločnosť Gemius Slovakia alebo iná entita, cieľom je zabezpečiť kontinuitu merania a jeho ďalší rozvoj. IAB Slovakia tak pokračuje v plnení svojej misie – posilňovať slovenský digitálny trh a nastavovať štandardy v online reklame.