Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Ako sa písalo o amerických voľbách? Slovenskí aj českí novinári si viac všímali Trumpa

Americké prezidentské voľby tradične priťahujú pozornosť celého sveta a tento rok nebol výnimkou.

14.11.2024 00:00
trump Foto: ,
Republikánsky prezidentský kandidát a americký exprezident Donald Trump počas volebnej noci v americkom West Palm Beach 6. novembra 2024.
debata

V období piatich mesiacov pred americkými voľbami mal Donald Trump v slovenských aj českých médiách výraznejšiu prítomnosť než Kamala Harris. Dáta z projektu Mediálny obraz odhaľujú, v čom boli médiá v oboch krajinách podobné a kde sa ukázali rozdiely.

Americké prezidentské voľby tradične priťahujú pozornosť celého sveta a tento rok nebol výnimkou. Ako túto tému pokryli slovenské a české médiá ukazujú dáta z projektu Mediálny obraz od spoločnosti Mediaboard. Dáta sú z obdobia od 15. júla, keď sa začalo špekulovať o odstúpení Joea Bidena z prezidentskej kampane, až po začiatok volieb 4. novembra.

Vladimir Putin, Valdaj Čítajte viac Zákaz zobrazenia bezdetných ľudí vo filmoch či seriáloch? Nový ruský zákon navrhuje nevídané obmedzenia

Vo frekvencii naprieč všetkými platformami dominoval Donald Trump, ktorého slovenské médiá v sledovanom období spomenuli viac ako 17-tisíc krát. Demokratická kandidátka Kamala Harris získala v rovnakom období vyše 12-tisíc zmienok.

Najväčší podiel tvorili online články, ktoré u oboch kandidátov predstavovali viac ako 80% všetkých zmienok. Nasledovala televízia (Trump – 8,4%, Harris – 9,3%), rozhlas (Trump – 4,5%, Harris – 5,2%) a tlač (Trump – 4,6%, Harris – 4,7%).

Donald Trump dominoval aj v oblasti sociálnych sietí. Správy, ktoré ho spomínali, získali skoro 170-tisíc interakcií, pri Kamale Harris to bolo necelých 100-tisíc.

Donald Trump mal väčšie pokrytie aj v Česku, kde ho médiá spomenuli vyše 23-tisíc krát, pri Harris to bolo vyše 17-tisíc výstupov.

Podobne ako na Slovensku aj v Česku tvoril najväčšiu časť mediálneho pokrytia online priestor. U Donalda Trumpa predstavovali online články 67% z celkového počtu zmienok, u Kamaly Harris to bolo 63%. Nasledoval rozhlas (Trump – 14%, Harris – 17%), televízia (Trump – 11%, Harris – 13%) a tlač (Trump – 5%, Harris – 4%).

Na poli sociálnych sietí bol aj v Česku výraznejší víťaz volieb, no pomer interakcií bol vyrovnanejší ako na Slovensku. Správy spomínajúce Trumpa získali vyše 172-tisíc interakcií, u Harris to bolo vyše 144-tisíc.

Porovnanie pokrytia na Slovensku a v Česku

Pri porovnaní pokrytia v slovenských a českých médiách je zrejmé, že Donald Trump bol väčšmi mediálne prítomný v oboch krajinách. Hoci pomery zmienok na jednotlivých kanáloch boli relatívne podobné, aj tak sa ukázali určité rozdiely.

„V Česku bol výraznejší rozhlas, ktorý kandidátov spomenul vyše 6-tisíc krát, čo oproti Slovensku predstavuje viac ako štvornásobok. Výrazný rozdiel sme mohli vidieť aj pri podcastoch, ktoré na Slovensku vyprodukovali necelých sto zmienok, pričom v Česku to bolo skoro tisícpäťsto,“ vysvetľuje Ľubomír Šimášek, CEO Mediaboardu.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #české médiá #prezidentské voľby v USA 2024 #slovenské médiá