Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) za od 1. júla zmenil na Slovenskú televíziu a rozhlas (STVR). Na pozícii generálneho riaditeľa skončil Ľuboš Machaj, novú inštitúciu bude do zvolenia nového šéfa zastupovať Igor Slanina. Zmena nastala aj vo vedení Slovenského rozhlasu, v športovej sekcii a na čele marketingu a komunikácie.
Zmenu vo vysielaní zatiaľ televízny divák a rozhlasový poslucháč nepostrehol. Z obrazoviek a sociálnych sietí už však mizne označenie logom RTVS.

„Slovenská televízia a rozhlas v týchto dňoch postupne pristupuje k dočasným grafickým úpravám a najmä eliminácii loga už zaniknutej RTVS, a to v televíznom, rozhlasovom aj online prostredí. S touto aktivitou súvisia aj dočasné grafické úpravy na facebookovej stránke Správy RTVS,“ reaguje Andrea Pivarčiová, poverená vedením Sekcie marketingu a komunikácie STVR, na miznutie loga RTVS na sociálnych sieťach a v označeniach spravodajských relácií.
Rebranding ešte nezačal
„Spomínané úpravy, samozrejme, nie sú súčasťou avizovaného rebrandingu verejnoprávnej inštitúcie a STVR nestoja žiadne dodatočné finančné náklady. Dočasné grafické úpravy sa budú týkať všetkých súčasných grafických a audiovizuálnych výstupov, ktoré obsahujú logo neexistujúcej RTVS,“ vysvetľuje Pivarčiová.

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová minulý týždeň v rozhovore pre TASR avizovala, že nové logo, resp. tri logá – samostatné logo Slovenskej televízie, ďalej logo Slovenského rozhlasu a spoločné logo Slovenskej televízie a rozhlasu, by mal rezort predstaviť tento týždeň. Objednalo si ho neštandardne ministerstvo kultúry namiesto novej STVR, podľa Centrálneho registra zmlúv za ich vyhotovenie zaplatí grafickému dizajnérovi Danielovi Zacharovi 9 800 eur.
Kedy sú plánované ďalšie zmeny značky a vizuálnej identity celej inštitúcie – zmeny zvučiek relácií, džingle, programové upútavky, vizuál spravodajstva, logá na mikrofónoch či autách, označenie budov, ďalej zmena webových stránok a aká bude nová doména, sociálnych sietí a množstva ďalších vecí, zatiaľ rezort kultúry ani STVR nehovorí.
Známa nie je ani suma, koľko by mal celý rebranding stáť. Ministerka hovorila o sume 10-tisíc eur, no táto suma nie je reálna, zrejme mala na mysli len samotné logo. Kompletný rebranding sa môže vyšplhať do výšky stovky tisíc eur.
Expresná zmena značky
Ako ďalej Pivarčiová v stanovisku vysvetľuje, situácia, v ktorej sa nachádza STVR, je neštandardná a je preto pochopiteľné, že kroky súvisiace s prechodom z RTVS na STVR vyvolávajú nielen očakávania, ale zároveň aj rôzne reakcie.
„Súčasný manažment si uvedomuje význam a dosah pripravovaného rebrandingu, ktorý by mal priniesť pozitívne vnímanie značky a dôležitosti verejnoprávneho média,“ dodáva s tým, že STVR vznikla len pred niekoľkými dňami a jej zamestnanci sa spolu s dočasným vedením snažia neštandardnú situáciu súvisiacu s expresnou zmenou značky každým dňom profesionálne zvládať. „Momentálne pracujeme na riadnej koncepcii rebrandingu, ktorá si vyžaduje čas, dôkladnú analýzu a prípravu,“ konštatuje Pivarčiová.
Zásadné zmeny v novej STVR
Nový zákon o Slovenskej televízii a rozhlase nadobudol platnosť v pondelok 1. júla. Jednou z najvýznamnejších zmien je nové kreovanie orgánov telerozhlasu. O voľbe generálneho riaditeľa bude namiesto parlamentu rozhodovať deväťčlenná rada, ktorá ho bude mať i kompetenciu odvolať.
Funkčné obdobie generálneho riaditeľa sa predlžuje z piatich na šesť rokov, mesačná odmena generálneho riaditeľa aj členov rady sa zvýši.
Vzniká i nový poradný orgán rady – deväťčlenná etická komisia, ktorá bude dohliadať na dodržiavanie etických noriem novinárskej práce v STVR.
Zákon takisto stanovuje povinnosť zabezpečiť programy zamerané na krajanskú komunitu v zahraničí, kvantifikuje aj povinný podiel vysielania regionálnych štúdií a každý deň do vysielania televízie a rozhlasu zaradiť štátnu hymnu SR v čase od 23:30 do 00:30 hod.