Podľa výročnej správy platformy Bezpečná.žurnalistika.sk bolo v minulom roku evidovaných 48 hlásení o útokoch na novinárov. Agresia voči nim nepoľavuje ani tento rok, práve naopak. Online hrozby, osobné útoky či dokonca vyhrážky smrťou sú každodennou realitou slovenských novinárov. Je ich pritom toľko, že by zaplnili celé noviny.
Čítajte aj Bývalá redaktorka Jojky: Stratila som zmysel v práci, kritických tém je menej. Redakcie sú pod tlakomPráve preto sa Slovak Telekom v spolupráci s reklamnou agentúrou MUW Saatchi & Saatchi rozhodol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače poukázať na tento problém vydaním špeciálu s názvom Správy, ktoré nikto nechce čítať. Vzdáva ním rešpekt slovenským novinárom, ktorí sú čoraz viac terčom nenávistných správ.
Na stránkach týchto novín sa však nenachádzajú rozhovory, komentáre či reportáže, ale skutočné správy zo súkromnej korešpondencie novinárov z rôznych slovenských médií. Čo však prekvapí a šokuje každého čitateľa, je úroveň ich agresivity a vulgárnosť.
Pozrite si Správy, ktoré nikto nechce čítať:„Správy ako "Žiadam o popravu obesením pre novinára“, „Prajem vám, aby vám zomrela celá rodina“, „Prídem za vami a nájdem si vás“, sú len zlomok toho, čo si novinári denne nachádzajú vo svojich schránkach," hovorí o kampani kreatívny riaditeľ MUW Saatchi & Saatchi Jaroslav Vígh a dodáva: „Pochopili sme, že ak chceme aspoň trochu potlačiť nenávisť voči žurnalistom, musíme tieto hejty aj fyzicky vytlačiť, a tým na ne bežných čitateľov upozorniť.“
Správy, ktoré novinárom niektorí čitatelia adresujú, sa skutočne nečítajú ľahko. Dôkazom sú autentické reakcie ľudí, ktorým dali tieto noviny prečítať. Pozrite si ich v online videu:
„Od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej sa o útokoch na novinárov hovorí často. Všetci vieme, čomu na Slovensku čelia, a to nielen od anonymných ľudí na internete. Čo si však možno ľudia nevedia predstaviť je konkrétny obsah správ, ktoré denne dostávajú. Preto sme im ich dali prečítať. Hoci som tie texty videl už pred natáčaním, počuť ich nahlas, ako sa ozývajú miestnosťou, ma zasiahlo dvojnásobne. Ľudia by to mali počuť,“ hovorí Ondro Mikuš, senior špecialista online marketingu Slovak Telekom.
Každý text v špeciálnom denníku je skutočnou správou adresovanou konkrétnemu novinárovi či celej redakcií. „Aj preto by som sa chcel špeciálne poďakovať všetkým zapojeným médiám, ktoré nám týmto netradičným spôsobom dovolili na chvíľu nazrieť do ich mailových schránok a inboxov. Bez ich veľkej podpory a spolupráce by odkaz tejto kampane nikdy nebol taký silný,“ uzatvára Jaroslav Vígh. Okrem printu a spolupráce s influencermi je súčasťou kampane aj web respektnovinarom.sk, kde môžu ľudia zanechať novinárom povzbudivé správy, ktoré si budú chcieť prečítať.