Rada pre mediálne služby schválila usmernenie k zákonnej úprave poskytovania obsahových služieb v súvislosti s voľbami prezidenta Slovenskej republiky.
Usmernenie sa týka všetkých programov, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov v prospech alebo neprospech kandidátov na prezidenta. „Pravidlá sa nevzťahujú len na rozhlasové a televízne vysielanie, ale aj na poskytovanie audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie a internetové vysielanie,“ ozrejmila vedúca komunikačného odboru rady Lucia Michelčíková.
Čítajte aj Dokončuje sa dokument o Zuzane Čaputovej. Ponúkne pohľad do prezidentkinho sveta a jej cestu v politickom labyrinteHoci sa volebná kampaň oficiálne začala už 9. januára, pre subjekty spadajúce pod reguláciu Rady pre mediálne služby je dôležitejším dátumom 2. marec. „Práve od tohto dňa, čiže dvadsaťjeden dní pred voľbami, umožňuje zákon o volebnej kampani vysielať politickú propagáciu, teda tzv. predvolebné šoty, aj diskusné programy, tzv. predvolebné diskusie,“ upresnila Michelčíková. Vysielať sa môžu do polnoci 20. marca, keď sa začína predvolebné moratórium.
V prípade konania druhého kola volieb je vysielanie politickej propagácie dovolené odo dňa vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb štátnou volebnou komisiou až do moratória pred druhým kolom volieb, teda do polnoci 3. apríla.
Prvé kolo prezidentských volieb bude v sobotu 23. marca. Prípadné druhé kolo bude 6. apríla.
Čítajte aj Premiér Fico: RTVS je dnes čisto protivládna televízia, ľudia ako Machaj nemajú čo robiť na jej čelePovinnosti pre vysielateľov
Vysielatelia musia počas trvania predvolebnej kampane plniť viaceré povinnosti vyplývajúce zo zákona o mediálnych službách, a to pri politickej propagácii aj diskusných reláciách. Týkajú sa najmä povinnosti zabezpečiť názorovú pluralitu, ako aj objektívnosť a nestrannosť spravodajských a publicistických programov. Nemenej dôležitá je povinnosť jasne oddeľovať názory a hodnotiace komentáre od spravodajských informácií.
Počas predvolebného moratória (48 hodín pred dňom konania volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania) je zakázané v rozhlasovom a televíznom vysielaní zverejňovanie volebných prieskumov a volebných ankiet, vrátane exit pollov s ľuďmi, ktorí už opustili volebné miestnosti. Moratórium sa netýka vysielateľov na internete a platforiem na zdieľanie obsahu (sociálne siete), ktorých sa týka len zákaz zverejňovania výsledkov prieskumov.
Pravidlá pre politickú propagáciu v kocke:
- RTVS je zo zákona povinný vyhradiť čas na politickú propagáciu, najviac po jednej hodine vysielacieho času pre každého kandidáta (spolu najviac desať hodín vysielacieho času v televízii a desať v rádiu, pred prípadným druhým kolom najviac dve hodiny).
- Komerčné televízie politickú propagáciu nemusia vysielať, ale môžu. V tom prípade musia vyhradiť najviac po 30 minút vysielacieho času pre každého kandidáta, spolu najviac desať hodín vysielacieho času (pred prípadným druhým kolom volieb najviac dve hodiny).
- Vysielací čas musí byť rozdelený rovnomerne tak, aby nebol žiaden kandidát znevýhodnený. Všetci kandidáti majú rovnaké cenové a platobné podmienky nákupu vysielacieho času.
- Vysielateľ nenesie zodpovednosť za spôsob využitia vysielacieho času, ktorý si kandidát zvolil. Za obsah predvolebných spotov nesie zodpovednosť ich objednávateľ.
- Na vyhradenie času na vysielanie politickej propagácie má každý kandidát nárok, toto právo si však musí uplatniť najneskôr 5 dní pred začiatkom vysielania politickej propagácie (do 26. 2. 2024), inak zaniká. Kandidáti postupujúci do druhého kola si nárok na vysielací čas musia uplatniť do 24 hodín od vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb.
- Politickú propagáciu umožňuje zákon šíriť aj vysielateľom prostredníctvom internetu, poskytovateľom audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie a platformám na zdieľanie obsahu (sociálne siete).
Pravidlá pre predvolebné diskusie v kocke:
- V prípade diskusných programov platí, že RTVS je povinný vyhradiť im vo vysielaní priestor, zatiaľ čo súkromní vysielatelia tak urobiť nemusia, ale môžu.
- RTVS má podľa zákona na diskusie vyhradiť desať hodín v rozhlasovom a desať v televíznom vysielaní (v prípade druhého kola volieb dve hodiny v rozhlasovom a dve v televíznom vysielaní).
- Komerčným vysielateľom zákon časový rozsah pre prvé kolo neurčuje, v prípade druhého je stanovený na dve hodiny. Vysielať ich však môžu len v prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry schváli Rada pre mediálne služby. Projekt takýchto diskusií nesmie znevýhodňovať žiadneho kandidáta.
- Diskusné programy môžu šíriť aj poskytovatelia audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie a vysielatelia na internete, pričom nie sú povinní predložiť Rade na schválenie projekt takýchto diskusií.
Kompletné znenie komentára Rady pre mediálne služby k zákonnej úprave vysielania v súvislosti s nadchádzajúcimi voľbami prezidenta je dostupné na webovej stránke rady.