Televízia Markíza, Rádio Expres, denník Nový Čas, týždenník Plus 7 dní a mesačník Emma patrili v polroku 2023 medzi najpreferovanejšie slovenské médiá. Označilo ich najviac Slovákov a Sloveniek v poslednom národnom prieskume médií a životného štýlu spoločnosti Median SK, ktorý monitoroval prvý a druhý kvartál tohto roka.
Čítajte aj Prvý veľký televízny súboj je tu! Kedy odštartujú ďalšie jesenné novinky?Televíziu sledujú tri štvrtiny ľudí
Podľa prieskumu si každý deň zapne niektorú z ponuky televíznych staníc viac ako 3,3 milióna divákov, čo predstavuje sumárnu sledovanosť 76 %. Najsledovanejšou je televízia Markíza, ktorú preferuje 33 % divákov, nasleduje televízia Joj s 26 % a tretia je verejnoprávna Jednotka RTVS, ktorá uprednostňuje 24 % divákov.
Rovnaké poradie predstavuje aj podiel televízií na trhu. V prvom a druhom kvartáli tohto roka si televízia Markíza držala 27 %, televízia Joj zaznamenala 17 % a Jednotka RTVS 16 %. Ostatným televíziám patrí 40 % podiel na trhu.
Rádio počúva polovica populácie
Celková počúvanosť rádií v parametri „počúval včera“ predstavovala 52 % populácie. Prvú pozíciu si dlhodobo drží Rádio Expres so 16 %, nasleduje Rádio Slovensko so 14 % a prvú trojku uzatvára Fun rádio s počúvanosťou 10 %.
Rádio Europa 2 a Rádio Vlna dosiahli 8 % a Rádio Melody malo počúvanosť na úrovni 6 %. Poradie siedmich najpočúvanejších staníc uzatvára Rádio Regina s počúvanosťou 5 %.
V dosiahnutých podieloch na trhu kopíruje poradie rebríček počúvanosti rozhlasových staníc. Prvenstvo patrí Rádiu Expres s 22 % podielom, Rádio Slovensko má 18 % podiel a prvú trojku uzatvára s 14 % podielom Fun rádio.
Štvrtá priečka s 12 % podielom patrí Rádiu Europa 2, nasleduje Rádio Vlna s 10 %. Poradie siedmich rozhlasových staníc s najväčším podielom na trhu uzatvárajú Rádio Melody so 7 % a Rádio Regina s 5 %. Ostatné rozhlasové stanice držia 12 % podiel z trhu.
Posuny v čítanosti novín a časopisov
Celková čítanosť celoštátnych denníkov dosiahla hodnotu 26 % populácie v parametri „čítal(a) som posledné vydanie“. Prvú pozíciu si s výrazným náskokom udržal Nový Čas, ktorý číta 11 % populácie, dvojkou je Pravda s čítanosťou 6 %. Nasledujú denníku Plus jeden deň, a Sme s 5%, ďalej Šport a Hospodárske noviny so 4 %. Denník N má 3 % čítanosť.
Posledné vydanie týždenníka si aspoň prelistovalo 26 % populácie. Najčítanejším bol týždenník Plus 7 dní (5 %), trojpercentnú čítanosť majú týždenníky Život, Nový Čas pre ženy, Báječná žena a Eurotelevízia. O jedno percento menej populácie číta Rytmus života a Slovenku. Sieť týždenníkov Regionálne noviny (RegionPRESS ) dosiahla 7 % a sieť Petit Press MY noviny 3 % čítanosť .
Poradie mesačníkov, ktoré sú na Slovensku bežne dostupné, otvára časopis Emma s 5 % čítanosťou. Rovnakú čítanosť majú aj mesačníky Doma v záhrade a Evita magazín. So 4 % čítanosťou nasledujú Záhradkár, Zdravie, Slovenský rybár a Futbal magazín. Celková čítanosť mesačníkov bola v sledovanom období na úrovni 43 %.
O prieskume: Národný prieskum MML-TGI (Market & Media & Lifestyle – Target Group Index ®) realizuje spoločnosť MEDIAN SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou Kantar Media. Prieskum prebieha kontinuálne už od roku 1997. V aktuálnom prieskume sa zber dát uskutočnil v termíne od 9. januára do 25. júna na vzorke 4181 respondentov, občanov Slovenskej republiky vo veku 14 – 79 rokov.