Televízia Markíza, rádio Expres, denník Nový Čas, týždenník Plus 7 dní a mesačník Emma patrili v štvrtom kvartáli 2022 a prvom kvartáli roku 2023 medzi najpreferovanejšie slovenské médiá. Označilo ich najviac Slovákov a Sloveniek v poslednom národnom prieskume médií a životného štýlu spoločnosti Median SK.
Čítajte aj Konšpirátori sa nezastavia pred ničím: Heriban zomrel kvôli očkovaniu. Je to úchylné, hovorí políciaTelevíziu sledujú tri štvrtiny ľudí
Podľa prieskumu si každý deň zapne niektorú z ponuky televíznych staníc 3,3 milióna divákov, čo predstavuje sumárnu sledovanosť 75 %. Najsledovanejšou je televízia Markíza, ktorú preferuje 33 % divákov, nasleduje televízia Joj s 27 % a tretia je verejnoprávna Jednotka RTVS, ktorá dosiahla sledovanosť 24 %.
Rovnaké poradie predstavuje aj podiel televízií na trhu. V prvom a druhom kvartáli tohto roka si televízia Markíza držala 28 %, televízia Joj 17 % a Jednotka RTVS 14 %. Ostatným televíziám patril 40 % podiel na trhu.
Rádio počúva polovica populácie
Celková počúvanosť rádií v parametri „počúval včera“ predstavovala 51 % populácie. Prvú pozíciu si dlhodobo drží Rádio Expres so 17 %, nasleduje Rádio Slovensko so 14 % a prvú trojku uzatvára Fun rádio s počúvanosťou 10 %.
Rádio Europa 2 dosiahlo 8 % a Rádio Vlna 7 %. Rádio Melody (predtým Rádio Jemné) malo počúvanosť na úrovni 6 %. Poradie siedmich najpočúvanejších staníc uzatvára Rádio Regina, ktoré si zaplo 5 % poslucháčov.
V dosiahnutých podieloch na trhu kopíruje poradie rebríček počúvanosti rozhlasových staníc. Prvenstvo patrí Rádiu Expres s 22 % podielom, Rádio Slovensko má 19 % podiel a prvú trojku uzatvára s 12 % podielom Fun rádio.
Štvrtá priečka s 11 % podielom patrí Rádiu Europa 2 a piata Rádiu Vlna s 10 % podielom. Poradie siedmich rozhlasových staníc s najväčším podielom na trhu uzatvárajú Rádio Melody so 7 % a Rádio Regina s 5 %. Ostatné rozhlasové stanice držia 13 % podiel z trhu.
Posuny v čítanosti novín a časopisov
Celková čítanosť celoštátnych denníkov dosiahla hodnotu 27 % opýtaných v parametri „čítal som posledné vydanie“. Za posledných 14 dní denníky čítalo 56 % opýtaných.
Prvú pozíciu si udržal Nový Čas s 11 %. Nasledujú denníky Plus jeden deň, Pravda a Sme (zhodne po 6 %). Denníky Šport a Hospodárske noviny dosiahli zhodne čítanosť 4 %, Denník N a dosiahol 3 %.
Posledné vydanie niektorého týždenníka si aspoň prelistovalo 28 % opýtaných. Najčítanejším bol týždenník Plus 7 dní (5 %), štvorpercentnú čítanosť má týždenník Život, o jedno percento menej obyvateľov SR číta Báječnú ženu, Eurotelevíziu, Nový Čas pre ženy a Rytmus života. Slovenku si prečíta 2 %. Sieť týždenníkov Regionálne noviny (RegionPRESS) dosiahla 7 % a sieť Petit Press MY noviny čítanosť 3 %.
Celková čítanosť mesačníkov bola v sledovanom období na úrovni 45 %. Najviac, 6 %, mal časopis Emma. Mesačníky Doma v záhrade a Evita magazín dosiahli čítanosť 5 %. So 4 % nasledujú Zdravie, Záhradkár, Autožurnál a Futbal magazín.
O prieskume: Národný prieskum MML-TGI (Market & Media & Lifestyle – Target Group Index ®) realizuje spoločnosť MEDIAN SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou Kantar Media. Prieskum prebieha kontinuálne už od roku 1997. Výsledky aktuálneho prieskumu boli zbierané v termíne od 12.9.2022 do 2.4.2023 na vzorke 4 180 respondentov, občanov Slovenskej republiky vo veku 14 – 79 rokov.