Počet divákov, ktorí sledujú televíziu prostredníctvom niektorého z operátorov platenej televízie, v posledných rokoch rastie. V Českej republike však ešte stále nedosahuje úroveň ako v iných európskych štátoch, ani ako na Slovensku. Ukazujú to výsledky výskumu Atmedia Index za 2. polrok roku 2022.

Český fenomén
Zatiaľ čo v Česku využívalo platenú televíziu 57 % divákov vo veku 15 – 69 rokov, na Slovensku ich bolo až 95 %. „Značná časť českých divákov za sledovanie televízie neplatí a sleduje iba voľne šírené stanice dostupné v digitálnom pozemnom vysielaní. V Česku je takých televíznych staníc veľa, ich počet navyše vďaka prechodu na DVB–T2 rastie. Posledným príkladom je televízny kanál Spektrum Home, ktorý začal vysielať v jednom z digitálnych multiplexov na začiatku marca tohto roku,“ vysvetľuje Pavel Müller zo spoločnosti Atmedia.
Boom internetovej televízie
Najvyužívanejšou platformou platenej televízie tak v Česku, ako aj na Slovensku je internetová (IPTV) a káblová televízia. „Práve IPTV zažíva v posledných rokoch veľký boom. Diváci si zvykli na nové možnosti sledovania televízie, ako je napríklad spätné sledovanie televíznych relácií,“ vysvetľuje Müller.
Internetovú alebo káblovú televíziu využíva 62 % českých divákov platenej televízie, zvyšných 38 % pripadá na satelitnú televíziu. Na Slovensku je tento pomer 53 % pre internetovú alebo káblovú televíziu a 40 % pre satelitnú televíziu. Zvyšných 7 % pripadá na platené digitálne pozemné vysielanie. Tento spôsob príjmu televízneho vysielania ponúka slovenským divákom Plustelka, v Česku skúšal túto formu Skylink so službou Anténa+, v roku 2022 ju však ukončil.

Česi platia menej ako Slováci
Výskum tiež ukázal, že slovenskí diváci platia operátorom za služby platenej televízie o takmer 50 Kč mesačne (približne 2 eurá) viac ako českí. Slovenskí diváci platili v druhom polroku minulého roka v priemere 18,30 eura mesačne (437 Kč), kým českí diváci v rovnakom období vydali za platenú televíziu v priemere 389 Kč mesačne (16,30 eura).
„To je obdobná čiastka ako v prvom polroku minulého roka, k žiadnemu zásadnému zdraženiu nedošlo. Zaujímavé bude sledovať, ako sa budú priemerné mesačné výdavky za platenú televíziu vyvíjať v tomto roku. Z dôvodu vysokej miery inflácie sa ponúka otázka, či budú operátori platenej televízie svoje služby zdražovať a prípadne o koľko,“ konštatuje Müller.
Výskum realizovala spoločnosť ResSOLUTION / Nielsen. Na otázky v dotazníku odpovedalo 3 910 respondentov (internetová televízna populácia vo veku 15–69 rokov) z Českého národného panelu a 2 941 respondentov zo Slovenského národného panelu.