V rokoch 2020 a 2021, ktoré boli výrazne ovplyvnené opatreniami proti šíreniu ochorenia covid-19, dosahovala televízna sledovanosť nielen u nás nevídane vysoké hodnoty. Až minulý rok priniesol odklon od tohto trendu. Zatiaľ čo v Českej republike a na Slovensku sa hodnoty vrátili na úroveň pred pandémiou, v Maďarsku sa sledovanosť aj naďalej drží na vyššej hranici, a naopak v Poľsku klesla pod čísla z roku 2019.
„Televízna sledovanosť vzrástla v rokoch 2020 a 2021 na rekordné hodnoty. Sledovanie televízie bolo jednou z najčastejších aktivít, ktorou ľudia trávili doma čas,“ opisuje Pavel Müller zo spoločnosti Atmedia.
Televízna sledovanosť sa v roku 2022 vrátila na hodnoty spred pandémie
Na Slovensku a v Českej republike sa vrátili hodnoty minulého roku na obdobnú úroveň ako pred pandémiou z roku 2019. Slovenskí diváci trávili sledovaním televízie v priemere 4 hodiny a 6 minút denne, čo bolo o štyri minúty viac ako v roku 2019, českí diváci 3 hodiny a 25 minút denne, čo je len o jednu minútu menej než v roku 2019.
V Poľsku, naopak, došlo k opačnému trendu. Televízna sledovanosť tu klesla pod hodnoty z roku 2019 – na 4 hodiny denne, teda o 18 minút menej ako v roku 2019. Maďarsko patrí ku krajinám s vôbec najvyššou televíznou sledovanosťou nielen v regióne strednej Európy, strávili ľudia v minulom roku sledovaním televízie rovnaké množstvo času ako v rokoch 2020 a 2021, až 4 hodiny a 55 minút denne, čo bolo o 16 minút viac ako v roku 2019.
Priemerný čas strávený denne sledovaním televízie:Rozdiely vo Vyšehradskej štvorke
V porovnaní s okolitými štátmi tzv. Vyšehradskej štvorky je dlhodobo najnižšia televízna sledovanosť v Českej republike. Slovenskí, poľskí aj maďarskí diváci trávia pred televíznymi obrazovkami viac ako štyri hodiny denne. Najviac maďarskí diváci, ktorí už tri roky za sebou sledujú televíziu takmer 5 hodín denne.
„Zatiaľ čo v predchádzajúcich dvoch rokoch sme mohli v štátoch Vyšehradskej štvorky sledovať podobný trend vo forme nárastu televíznej sledovanosti, rok 2022 takýto trend nepriniesol. V jednotlivých štátoch sa televízna sledovanosť vyvíjala rozdielnym spôsobom. Zatiaľ čo v Českej republike a na Slovensku sa televízna sledovanosť vrátila na hodnoty pred pandémiou, v Poľsku naopak klesla pod čísla z roku 2019. Úplne výnimočným prípadom je Maďarsko, ktoré potvrdilo svoju pozíciu krajiny so silnými televíznymi divákmi a udržalo si rovnakú televíznu sledovanosť ako v rokoch 2020 a 2021,“ sumarizuje výsledky televíznej sledovanosti z minulého roku Pavel Müller.
Čítajte aj Prieskum: Koľko Slovákov sleduje Netflix, HBO Max či Voyo? A koľko hodín týždenne?Mladí sa vracajú k obrazovkám po založení rodiny
Rok 2022 potvrdil dlhodobý trend poklesu televíznej sledovanosti u mladších divákov. „Televízna sledovanosť u mladších vekových skupín divákov v posledných rokoch klesá, na druhej strane čas, ktorý trávia sledovaním televízie, rozhodne nie je zanedbateľný. Napríklad diváci vo veku 25–34 rokov sledujú televíziu v priemere viac ako 2 hodiny denne,“ upozorňuje Pavel Müller a dodáva, že ešte viac času trávia pred televíznymi obrazovkami diváci z tejto kategórie, ktorí majú deti. V minulom roku to bolo konkrétne v priemere 2 hodiny a 23 minút denne. Potvrdzuje to trend, že po založení rodiny sa vracajú k televíznym obrazovkám.
Podobné je to aj v okolitých štátoch. Výnimku opäť tvorí Maďarsko, kde televíziu v minulom roku sledovali v porovnaní s rokom 2019 viac nielen staršie vekové skupiny divákov, ale aj napríklad diváci vo veku 15–24 rokov.