Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Návštevnosť slovenských webov stagnovala. Čo vieme o ich návštevníkoch?

Penetrácia internetu dosiahla svoj strop a ani v nadchádzajúcom období už nemôžeme očakávať výrazné zmeny.

16.02.2023 06:00
internet, online Foto:
Ilustračné foto.
debata
internet, online, laptop Čítajte viac Video obsah na webe sledujeme stále viac. A to nielen televízny, rastie aj spravodajstvo a bulvár

Návštevnosť slovenského internetu už stagnuje. Zásah internetovej populácie sa dostal na úroveň 80 %, čo znamená, že 8 z 10 Slovákov je online. Počet návštevníkov (RU) webov zahrnutých v meraní IABmonitor v roku 2022 vzrástol len o 1 % a počet zobrazení obsahu (PV) dokonca klesol o 8 %. Lepší medziročný výsledok sa nepodaril ani v prípade času priemerne stráveného na slovenských médiách, ktorý dokonca klesol o 1 hodinu. Vyplýva to zo správy o vývoji slovenského internetu a návštevnosti slovenských médií IAB Slovakia.

Obdobné trendy zaznamenáva aj správa od Reuters, podľa ktorej viacerí veľkí vydavatelia online médií na rôznych trhoch s návštevnosťou stagnovali či klesali. Za jednu z príčin sa pokladá odklon čitateľov od negatívnych správ, ktoré začali čitateľov v minulom roku valcovať vzhľadom na vojnu na Ukrajine a ekonomickú situáciu.

online Čítajte viac TOP 20 webov v roku 2022: Zoznam predbehol Sme, štyri weby narástli až o desiatky percent

8 z 10 Slovákov je online

Celkovo bolo v roku 2022 online 3,6 milióna Slovákov, čo je 80 % ľudí vo veku od 12 do 79 rokov. Inými slovami to znamená, že až 8 z 10 Slovákov bolo online. Treba si uvedomiť, že penetrácia internetu dosiahla svoj strop a nemôžeme už očakávať ani v nadchádzajúcom období výrazné zmeny.

Z online populácie až 9 z 10 Slovákov navštevuje slovenské weby. V roku 2022 navštívilo stránky merané v IABmonitore 3,2 milióna Slovákov mesačne, čo je medziročný nárast len o 1 %. Za týmto pomerne nízkym rastom stojí predovšetkým neštandardne vysoká návštevnosť, ktorú slovenské médiá dosahovali v roku 2021. Bolo to spôsobené najmä covidom, kedy sme hľadali informácie o šírení vírusu, lockdownoch a podobne. Začiatkom roka 2022 už tento záujem výrazne opadol.

Za nižším rastom však môže byť aj postupný odklon čitateľov od negatívnych správ ako sú napríklad vojnový konflikt na Ukrajine či ekonomicko-politická situácia. Podobný trend zaznamenávajú viaceré médiá aj na iných trhoch. Ďalším dôvodom môže byť prechod používateľov k audio formátom (podcast), ktoré však počúvajú cez mnohé externé aplikácie. Z hľadiska zariadení stále vedie návštevnosť cez počítače, avšak každoročne sa jej mobilná návštevnosť približuje.
Foto: IAB Slovakia
IAB weby 2022

Na webe strávime 7,5 hodiny mesačne

V roku 2022 sme na slovenských weboch strávili v priemere 7 a pol hodiny mesačne, čo je o hodinu menej ako rok predtým. Hlavnou príčinou je výrazne menej stráveného času online počas letných mesiacov, kedy sme sa po skončení covidovej pandémie rozcestovali a začali tráviť oveľa viac času mimo domácností. Vysokým číslam v roku 2021 nahrávali aj lockdowny, počas ktorých sme boli zavretí doma a trávili výrazne viac času online (nielen pri práci). Ďalším dôvodom môže byť postupné zamykanie obsahu slovenskými vydavateľmi, ako aj čoraz rýchlejšia konzumácia obsahu čitateľmi a tomu prispôsobovaný obsah (kratšie články). Spomedzi platforiem najviac času trávi návštevník prezeraním stránok cez mobilné zariadenia (4,5 hodiny).
Foto: IAB Slovakia
IAB weby 2022

Muži sú na webe dlhšie, ženy sú aktívnejšie

V roku 2022 strávil slovenský muž na slovenskom obsahu a službách celkovo viac času ako žena, a to až o 1 hodinu. Ak by sme sa pozerali na aktivitu cez parameter vygenerovaných zobrazených stránok, ženy vyhrávajú na všetkých platformách okrem počítačov, ktoré sú však dlhodobo z hľadiska browsovania po slovenskom obsahu na ústupe. Najväčší rozdiel v počte zobrazených stránok je na mobilných platformách (+18 %) v prospech žien.
Foto: IAB Slovakia
IAB weby 2022

Najviac času trávime na spravodajstve

Slováci trávia najviac času na slovenských spravodajských médiách a výnimkou nebol ani rok 2022. Kategória spravodajstva si dlhodobo drží prvenstvo v návštevnosti ako aj strávenom čase spomedzi všetkých kategórií webov. Na slovenské spravodajské weby chodí 2,6 milióna Slovákov mesačne a trávi na nich zhruba 2 hodiny.

Druhú najväčšiu návštevnosť zaznamenala kategória bulvár, ktorá dosahovala priemerne 2,3 milióna čitateľov mesačne a slovenskí čitatelia na bulvárnych médiách strávili 1 a štvrť hodiny. Minuloročnú priečku si udržali aj Služby, mapy, cestovné poriadky a záujmové servery, ktoré zaznamenali aj najvyšší rast návštevnosti (9 %). Druhý najvyšší rast zaznamenala kategória stránok pre mladých (Millenials). Najväčší prepad v návštevnosti zaznamenala kategória Obchod, predaj, nakupovanie, inzercia (-8%), ktorý zapríčinil odchod stránky bazos.sk z merania IABmonitor. Z prvej 10tky vypadla kategória Ekonomika, biznis, financie, právo, ktorú nahradila kategória Varenie, jedlo, nápoje, recepty.
Foto: IAB Slovakia
IAB kategórie

Aktuality.sk sú najnavštevovanejšie

Aktuality.sk si udržali prvenstvo aj v roku 2022 a ostávajú najnavštevovanejším médiom. Zoznam.sk si polepšil a vymenil si miesto so sme.sk, ktoré uzatvára prvú trojku. Do prvej desiatky sa v roku 2022 dostali dobrenoviny.sk, ktorých najväčšiu návštevnosť robí stránka tojenapad.dobre­noviny.sk.
Foto: IAB Slovakia
IAB weby 2022

Ringier Slovakia je najsilnejší prevádzkovateľ

V prvej trojke prevádzkovateľov podľa návštevnosti nenastala žiadna zmena. Najsilnejším vydavateľstvom čo do počtu reálnych používateľov ostáva Ringier Slovakia. Druhú priečku obhájil Zoznam a na treťom mieste skončilo vydavateľstvo News and Media Holding. Na deviatom mieste skončil prevádzkovateľ SITA, ktorý sa v roku 2021 v top 10 nenachádzal. Zaznamenal aj najväčší rast čo do počtu návštevníkov (+28 %). Z top 10 vypadol prevádzkovateľ Heureka shopping.
Foto: IAB Slovakia
IAB prevádzkovatelia 2022

Zdroj údajov: IAB Slovakia, dáta o návštevnosti slovenských internetových médií vychádzajú z jediného auditovaného merania na Slovensku IABmonitor. Sú v ňom zapojení všetci relevantní slovenskí hráči, najväčšie vydavateľské domy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IAB Slovakia #návštevnosť webov #IABmonitor