Výraz ‚googliť‘ poznáme a používame ako synonymum pre vyhľadávanie na internete cez Google. Pre mladých to už tak úplne neplatí a ‚googliť‘ pre nich začína znamenať niečo celkom iné.
Takmer 40 % ľudí z generácie Z (narodených v rokoch 1997 až 2012, teda 10 až 25 ročných) už uprednostňuje na online vyhľadávanie TikTok alebo Instagram. Vyplynulo z interných údajov spoločnosti Google, o ktorých informoval portál TechCrunch.
Čítajte aj Koniec zavádzania, manipulácie a klamlivej reklamy? Kódex influencer marketingu stanovuje jasné pravidláTipy na reštauráciu nehľadajú v Google Maps
„Znova a znova sa učíme, že noví používatelia internetu nemajú očakávania a myslenie, na ktoré sme si zvykli,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Google Prabhakar Raghavan. „Nemajú tendenciu zadávať kľúčové slová, ale skôr sa snažia objavovať obsah novými, pôsobivejšími spôsobmi,“ dodal s tým, že podľa štúdie spoločnosti takmer 40 % mladých ľudí pri hľadaní reštaurácie na obed nechodí do Google Maps alebo Search, ale na TikTok alebo Instagram.
„Mladí z generácie Z nevedia udržať tak dlho pozornosť. Chcú získať informácie naozaj rýchlo a bez toho, aby ich museli triediť. Povedali to niekoľkokrát,“ vysvetľuje Adrienne Sheares, konzultantka sociálnych médií, ktorá zisťovala ich zvyky pri vyhľadávaní.
Podľa jej zistení nebola generácia Z spokojná s kvalitou vyhľadávania cez Google z veľkej časti preto, že vyhľadávač ich prinútil najprv prejsť reklamy, ktoré tvoria niekoľko prvých výsledkov v bežných vyhľadávaniach.
Čítajte aj Prieskum: LinkedIn majú Slováci radšej ako Facebook. Kvôli biznis príležitostiam a novým klientomAlgoritmus TikToku nájde relevantný obsah
TikTok im, naopak, pomáha rýchlo objaviť obsah niekoľkými rôznymi spôsobmi. „Okrem priameho hľadania alebo hľadania niečoho podobného majú k dispozícii aj kanál ‚For you‘, ktorý im prináša výsledky ešte predtým, než ich začnú hľadať,“ vysvetľuje Sheares. Stránka ‚For you‘ pozostáva z posúvajúceho sa informačného kanála videí, o ktorých algoritmus aplikácie určil, že by používateľa mohli zaujímať. Vyhľadávanie v tomto kanáli je tak skôr o objavovaní obsahu, než o hľadaní niečoho konkrétneho.
TikTok zobrazuje obsah na základe rôznych faktorov vrátane toho, ako dlho sa používateľ zdrží pri určitom type videa, či sa mu páči alebo ho komentuje. Algoritmus je veľkou súčasťou toho, prečo mladší používatelia radi vyhľadávajú obsah na TikToku. „Šanca, že ich výsledky budú relevantné, je extrémne vysoká, takže môžu nájsť informácie naozaj rýchlo. Ak ste vášnivým používateľom, tak TikTok už o vás toho vie naozaj veľa,“ dodala.
Generácia Z má tendenciu hľadať na TikToku ľahšie témy – módne tipy, recepty alebo odporúčania barov. Závažnejšie témy – ako napríklad volebné informácie alebo témy súvisiace s pandémiou – prenechávajú Googlu. Ten podporil na začiatku roka vizuálne vyhľadávanie cez novú funkciu Multisearch, ktorá používateľom umožňuje vyhľadávať informácie pomocou kombinácie textu a fotografií.
Čítajte aj Meta bude prepúšťať. Podľa Zuckerberga zamestnáva veľa zbytočných ľudíProblémy s dezinformáciami a toxickým obsahom
TikTok, ktorý sa pre mladých ľudí stáva online priestorom pre vyhľadávanie informácií, však dlhodobo čelí kritike kvôli množstvu toxického obsahu. Podľa organizácie NewsGuard, ktorá v septembri analyzovala 20 hlavných výsledkov 27 vyhľadávaní spravodajských tém na TikToku, takmer pätina (19,5 %) navrhovaných videí obsahovala nepravdivé alebo zavádzajúce tvrdenia pri porovnaní s výsledkami z vyhľadávania cez Google.
Týkalo sa to informácií súvisiacich so streľbami na školách, potratmi, koronavírusom, s americkými voľbami, ruskou vojnou na Ukrajine i ďalšími. Nepravdivé a zavádzajúce tvrdenia vo výsledkoch vyhľadávaní zahŕňali aj konšpiračné teórie presadzované hnutím QUanon či domáce recepty na hydrochlorochín, liek predpisovaný na liečbu malárie či ochorenia lupus, uvádza NewsGuard.
TikTok namieta, že ich prioritou je boj proti dezinformáciám. „Naše pokyny pre komunitu jasne uvádzajú, že nedovoľujeme škodlivé dezinformácie vrátane lekárskych dezinformácií, a takéto budú z platformy odstránené,“ uviedol jeden z hovorcov TikToku.