Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Digitálnej reklame sa u nás darí: Výdavky medziročne narástli o 12 %

V medziročnom porovnaní 12% rast dosiahli aj výdavky na médiách slovenských vydavateľov.

16.09.2024 09:00
vývoj investícií do internetovej reklamy Foto:
debata (2)

Združenie IAB Slovakia na polročnej báze vydáva správu o vývoji výdavkov do internetovej reklamy. V prvom polroku roka 2024 bolo do internetovej reklamy preinvestovaných v absolútnej hodnote 104 miliónov Eur, ide tak o 12 % nárast investícií. Tieto hodnoty prekonali očakávania.

Za priaznivé čísla môžu aj politické kampane, ale aj pokles inflácie či zastabilizovanie úrokových sadzieb. Naznačuje to priaznivé trendy aj čo sa týka ekonomickej situácie.

Investície do digitálu dosiahli úroveň 104 miliónov Eur a rast 12%

Výdavky na internetovú reklamu dosiahli 104 miliónov eur, čo predstavuje 12 % medziročný nárast. K nárastu ich príjmov prispeli aj investície smerované do politických kampaní ako voľba prezidenta Slovenskej republiky a voľby do Európskeho parlamentu. Slovenským vydavateľom sa darilo v programmatickej reklame. Zaznamenali vyšší dopyt, čo malo vplyv aj na zvýšenie jednotkovej ceny.

Výsledok prvého polroka 2024 do značnej miery ovplyvňuje aj rast výdavkov do nadnárodných hráčov. K pozitívnemu trendu v roku 2024 prispeli aj ekonomické faktory ako pokles inflácie a navráteniu sa k hodnotám zo začiatku roka 2022, zastabilizovanie úrokových sadzieb. Prognózy naznačujú, že v tomto roku Slovensko dosiahne aj vyšší rast HDP.

Foto: IAB
vývoj investícií do internetovej reklamy

„Slovenský trh dosiahol v prvom polroku rast nad očakávania. Podľa predikcií IAB Europe sa celkovo za európsky reklamný digitálny trh očakáva rast na úrovni 8,1%. Keď vezmeme do úvahy, že druhý polrok vzhľadom na vianočné kampane býva silnejší, pravdepodobne sa na slovenskom trhu dočkáme naozaj výrazného rastu pre rok 2024,“ hovorí Daša Karpelová, executive director IAB Slovakia.

S najvyšším rastom skončili výdavky do audio digitálnej reklamy, riadkovej inzercie a natívnej reklamy

Digitálna audio reklama (+59%) neustále rastie. V absolútnej hodnote však táto reklama dosahuje zatiaľ len objem na úrovni 1,4 mil. Eur.

Foto: IAB
vývoj investícií do internetovej reklamy

„Verím, že začiatok monitorovania podcastov na pôde IAB Slovakia prinesie väčšiu transparentnosť v rámci neustále sa rozvíjajúceho slovenského podcasterského trhu. Agregácia podcastových dát uľahčí mediálne plánovanie a zatraktívni tento digitálny mediálny kanál v očiach inzerentov, čo bude mať za následok postupné navyšovanie výdavkov do audio digitálnej reklamy,” hovorí Zuzana Čubrík, Data Strategy Director Digiline.

Riadková inzercia (+24%) si dlhodobo udržiava svoj kontinuálny rast. Oproti predchádzajúcemu obdobiu je dokonca tento rast vyšší o 11 percentuálnych bodov. K tomuto pozitívnemu trendu prispieva najmä trh pracovných ponúk, aj vzhľadom na historicky najnižšiu nezamestnanosť dosiahnutú v prvom kvartáli 2024 (5,6%) od konca roka 2022, čo predstavuje vyššiu ponuku práce ako dopyt. Rovnako rastú aj segmenty auto-moto či realitný trh, na ktorom aktuálne ponuka prevyšuje dopyt aj vzhľadom na vysoké úroky v prípade hypoték.

Výrazný rast (+18%) zaznamenala aj natívna reklama. K jej rastu môže prispievať aj rast mediálneho priestoru, ktorý súvisí s rastom návštevnosti médií zameraných práve na natívne spolupráce.

Foto: IAB
vývoj investícií do internetovej reklamy

Najväčší podiel na celkových výdavkoch majú display vrátane video reklamy (spolu až 54%) a vyhľadávanie.

Podiel video reklamy na celkovom display je na úrovni 35%. Programmaticky sa nakupuje väčšina display reklamy (až 79%). V prvom polroku 2024 dosiahla programmatická reklama rast na úrovni 10%. Od roku 2021 sa do programmatic reklamy započítava všetka reklama, ktorá sa nakupuje automatizovaným spôsobom. Čiže zahŕňa investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #vývoj investícií do internetovej reklamy