Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Prežívam to, čo som každý deň vídala v televízii. Turecké seriály lákajú do krajiny milióny turistov

Turecké televízne seriály sa stali fenoménom, ktorý láka milióny turistov na "seriálovú" dovolenku.

31.07.2024 00:00
Nedodržaný sľub Foto:
Záber zo seriálu Nedodržaný sľub.
debata (1)

Turecké televízne seriály, známe ako „dizi“, si získali srdcia divákov po celom svete a stali sa fenoménom, ktorý láka do Turecka milióny turistov. Pod horúcim slnkom sa turisti prechádzajú kulisami evokujúcimi osmanské a byzantské hrady, fotia sa s hercami v tradičných osmanských kostýmoch a sledujú kaskadérske vystúpenia na koňoch.

Logo TV JOJ Čítajte aj Jojka chystá veľké seriálové prekvapenie pre divákov: Hviezdami sú úplne neopozerané tváre

Jednou z týchto oddaných fanúšičiek je 22-ročná Riia Toivanenová z Fínska, ktorá spolu s matkou navštívila Istanbul, aby sa ponorila do sveta svojich obľúbených seriálov. Navštívili filmové ateliéry Bozdag v severnom Istanbule, kde sa nakrúcali historické veľkofilmy z osmanskej éry. „Mám tureckú kultúru veľmi rada. Seriály sú veľmi priateľské a vrelé a odohráva sa v nich veľa drám,“ vysvetľuje Toivanenová.

Podobne, na druhom konci sveta, 66-ročná učiteľka v dôchodku Raquel Grecová z Argentíny sleduje turecké romantické komédie a spomína na svoju návštevu miest, ktoré poznala z obrazovky. „Turecké seriály mi priniesli úžasný zážitok,“ hovorí Grecová o svojej aprílovej návšteve Istanbulu. V byte ju obklopujú suveníry, ktoré si priviezla z cesty do Istanbulu.

Táto celosvetová popularita dizi vyniesla Turecko na pozíciu jedného z najväčších vývozcov televíznych programov na svete, čím sa výrazne vylepšil medzinárodný imidž krajiny.

Na Slovensku prináša turecké seriály najmä TV Doma:

V rokoch 2020 až 2023 stúpol celosvetový dopyt po tureckých seriáloch o 184 percent, uvádza výskumná spoločnosť Parrot Analytics. „Každý večer oslovujeme viac ako 400 miliónov divákov po celom svete,“ povedal Izzet Pinto, generálny riaditeľ spoločnosti Global Agency, ktorá vyváža turecké seriály.

Prvý turecký seriál, ktorý sa predal do zahraničia, bol v roku 2001 Deli Yürek, ale skutočný prelom prišiel až s romantickou sériou Gümüs z roku 2005. Následne seriály ako Tisíc a jedna noc a Veľkolepé storočie získali obrovskú popularitu na Blízkom východe a Balkáne. Turecko, ktoré predtým dovážalo telenovely z Latinskej Ameriky, teraz do tohto regiónu vyváža svoje vlastné seriály. Venezuelský prezident Nicolás Maduro dokonca navštívil nakrúcanie historického seriálu Diriliş: Ertugrul, čím zdôraznil význam tureckej tvorby vo svojej krajine.

Univerzálne témy ako láska a rodina

Haley Uganadiová, zakladateľka platformy pre fanúšikov tureckých seriálov Dizilah, uvádza, že popularita týchto drám pramení z univerzálnych tém ako rodina, priateľstvo a láska, často zasadených do luxusného prostredia Istanbulu alebo bohatej tureckej histórie. „Ponúkajú niečo pre každého, bez ohľadu na to, odkiaľ pochádzate,“ vysvetľuje Uganadiová.

Turecké seriály sú známe svojím rodinným charakterom. „Nie je tam žiadna nahota, žiadne nadávky ani sprosté slová, žiadna veľká nenávisť. Môžu sa na to pozerať celé rodiny,“ dodáva Pinto. S rozvojom odvetvia sa rozširujú aj témy seriálov, čo je nevyhnutné pre udržanie dynamiky. Herec Özcan Deniz zdôrazňuje potrebu diverzifikácie, aby priemysel prekvital. „Krajiny, ktoré nedokázali obsiahnuť iné žánre, teraz vo vývoze seriálov zaostávajú,“ tvrdí Deniz.

Záber zo seriálu Nedodržaný sľub. Foto: TV Markíza
Nedodržaný sľub Záber zo seriálu Nedodržaný sľub.

Celosvetový fenomén

Prvý diel seriálu Diriliş: Ertugrul mal na urdskojazyčnom kanáli tureckej štátnej televízie TRT na YouTube viac ako 157 miliónov zhliadnutí. Seriál Kuruluş: Osman sa vysielal vo viac ako 110 krajinách a v máji 2020 bol Diriliş: Ertugrul štvrtým najžiadanejším programom na svete.

Filmový priemysel má významný vplyv na cestovný ruch aj na export, uvádza odborný asistent filmovej a televíznej vedy na Bahçeşehiriskej univerzite Deniz Gurgen Atalay. V seriáloch je zobrazený Istanbul, miestne jedlo, nápoje, hudba, životná úroveň a kultúra, čo priťahuje turistov z celého sveta. Na konci septembra publikum netrpezlivo očakáva druhú sériu seriálu Kizil Goncalar (Červené ruže), ktorá priniesla hercovi Mertovi Yazicioglu obrovskú popularitu. „Predstavili sme tureckú kultúru v zahraničí. To nás veľmi teší,“ raduje sa Yazicioglu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter