Ako ľudia vnímajú, ak influenceri vyjadrujú podporu politickým kandidátom? Môže byť pre nich podpora politikov dôvodom, pre ktorý prestanú influencera sledovať a dajú mu „unfollow“? Prieskum agentúry NMS zisťoval, či podporou politických kandidátov môžu prísť influenceri o svojich sledovateľov.

Podpora politikov je riskantná cesta
Pred prezidentskými voľbami sme videli, ako známi influenceri s veľkým počtom sledovateľov prejavili podporu rôznym kandidátom. V médiách rezonovala kauza Attilu Végha či Jasminy Alagič Vrbovskej, ktorí vyjadrili počas prezidentskej kampane podporu Petrovi Pellegrinimu, čo malo dosah aj na ich spoluprácu so známymi značkami.
V prieskume agentúry NMS až 42 percent ľudí uviedlo, že ak influencer podporí politického kandidáta, s ktorým nesúhlasia, je to pre nich dôvod prestať ho sledovať.

Generácia Z: Najtolerantnejší sledovatelia
Najväčšiu toleranciu voči politickým názorom influencerov preukazujú mladí ľudia z Generácie Z (Gen Z, hovorovo aj Zoomers). Ide o mladých ľudí narodených v rokoch 1997 až 2012 ktorí sú prvou generáciou, ktorá nezažila život pred príchodom internetu. Tým, že mala už od útleho veku umožnený prístup k prenosným digitálnym technológiám, dostala prezývku „digitálni domorodci“.
Každý druhý z tejto generácie by neprestal sledovať influencera kvôli politickej podpore kandidáta, s ktorým nesúhlasí. Pre tretinu Gen Z je to však stále dôvod pre „unfollow“. S týmto výsledkom sú jedinou generáciou, kde prevláda názor, že politická podpora influencera nemusí mať vplyv na to, či sa rozhodnú influencera aj naďalej sledovať.

„Samozrejme, aj tu môžu nastať rôzne scenáre. Je celkom iná situácia, ak dlhodobo sledujete influencera, ktorý sa autenticky vyjadruje k širokému spektru udalostí a spoločenskej zodpovednosti. Pri týchto influenceroch môže byť prejavená podpora politikom dokonca očakávaná. Iná situácia nastáva vtedy, keď sa k politike vyjadrí influencer iba raz, a to tesne pred voľbami,“ komentuje výsledky prieskumu Denisa Lakatošová z NMS.
Odporúčania influencerov a volebné rozhodnutia
Mladí ľudia, v porovnaní so staršími, častejšie priznávajú, že pri svojom rozhodovaní koho voliť berú do úvahy aj odporúčanie influencerov. Približne pätina z nich berie do úvahy odporúčanie influencerov spolu s ďalšími s ďalšími dôvodmi, ktoré sú pre mladých dôležité. Približne 7 percent priznáva, že odporúčanie od influencera je jedným z hlavných dôvodov pri rozhodovaní, komu dajú svoj hlas vo voľbách.
Okrem mladých ľudí dávajú na odporúčania influencerov častejšie – v porovnaní s priemerom populácie – aj nízkopríjmové skupiny obyvateľov a ľudia s najnižším vzdelaním.

„Influenceri by pri svojom rozhodnutí podporiť nejakého kandidáta mali zvážiť, že výrazne riskujú. Okrem straty spoluprác môžu prísť o značnú časť followerov. Čo je však ešte dôležitejšie, ich odporúčania môžu prispieť k výsledku volieb a ovplyvniť smerovanie krajiny. Mali by brať do úvahy, že vplývajú často na prvovoličov, ľudí zaujímajúcich sa menej o politiku a ľudí s najnižším stupňom vzdelania,“ dopĺňa Lakatošová.
Politická podpora = málo sympatií
Všeobecne sa politická podpora influencerov nestretáva s veľkými sympatiami. Len pätina populácie uviedla, že im je sympatické, keď influenceri vyjadrujú podporu politickým predstaviteľom. Naopak, 57 percent má opačný názor. Mladšie generácie, konkrétne Generácia Z a mladší Mileniáli, sú otvorenejší – až 35 percent z nich sympatizuje s influencermi, ktorí sa rozhodli podporiť politikov.
„Mladšie generácie sú zvyknuté, obrazne povedané, púšťať influencerov do svojich životov. Zvykli si, že influenceri sa vyjadrujú k rôznym témam a dokážu oceniť, ak je podpora influencera autentická,“ dopĺňa výsledky Lakatošová.

Záverom možno povedať, že podporou politických kandidátov influenceri riskujú nielen stratu sledovateľov, ale aj ovplyvnenie verejného vnímania a dôvery. Avšak, pre mnohých mladých ľudí môže byť práve táto autenticita dôvodom, prečo svojich obľúbených influencerov sledujú naďalej.
O prieskume: Online prieskum prebiehal v apríli 2024 na vzorke 1 010 respondentov. Realizovala ho výskumná agentúra NMS Market Research, ktorá okrem Slovenska pôsobí v Česku, Maďarsku a Thajsku. NMS je členom medzinárodnej organizácie ESOMAR a národnej organizácia SAVA.