Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Slováci húfne skúšajú šťastie v e-commerce. Odborník radí 5 vecí, ktoré e-shop robia úspešným

Väčšina majiteľov na Slovensku má e-shop skôr ako doplnkový príjem.

24.05.2024 06:00
online nakupovenie, e-shop Foto:
Ilustračné foto.
debata

V oblasti e-commerce tvoria polovicu tržieb giganti – približne dve desiatky najväčších internetových obchodov. Druhá polovica tržieb je generovaná zvyšnými 15-tisíc menšími predajcami. Analýzy spoločnosti Upgates ukazujú, že priemerná ročná tržba slovenského e-shopu je 57-tisíc eur, avšak medián (stredná hodnota) predstavuje len 7-tisíc eur.

Výrazný nepomer medzi najväčšími hráčmi a zvyškom trhu potvrdzuje, že väčšina majiteľov na Slovensku má e-shop skôr ako doplnkový príjem. Počet e-shopov však dlhodobo rastie, medziročný nárast sa dostal až na úroveň 30%. Z čísel jednoznačne vyplýva, že čoraz viac Slovákov skúša šťastie v e-commerce, ktorým si chcú privyrábať. Aby však ich podnikanie malo šancu na úspech, mali by, podľa marketéra Michala Benatzkeho zo spoločnosti Upgates pamätať na 5 základných vecí, ktoré robia e-shop úspešným.

Lake Station Čítajte aj Výškové budovy už nebudú len dominantou downtownu. Dvojica veží vyrastie mimo centra hlavného mesta

1. Produkty a konkurencieschopné ceny

Aj napriek technológiám naďalej platí, že základným faktorom úspechu e-shopu je sortiment. „Ak sa obchodník netrafí do vkusu zákazníkov, budú všetky ďalšie kroky smerom k úspechu jeho projektu extrémne náročné. Potenciál úspešnosti produktu sa dá dopredu odhadnúť prostredníctvom rôznych marketingových nástrojov ako napríklad Google Trends, Collabim či Marketing Miner,“ vysvetľuje Benatzky .

Okrem produktov musí mať obchod aj dobre nastavené ceny. To platí nielen v segmentoch s vysokou konkurenciou, ale aj pri originálnom tovare, napríklad vlastnej výroby. Dôležité je cenu nastaviť tak, aby bola pre spotrebiteľa akceptovateľná a zároveň zohľadnila aj know-how, náklady a primeranú maržu.

2. Moderný dizajn a nákupný proces

Úspechu v konkurenčnom prostredí pomôže moderné a vizuálne atraktívne riešenie, ktoré je používateľsky jednoduché. Ak príde zákazník na zastaralý či nepohodlný e-shop, stačí jeden klik a je preč. Preto je kľúčové ísť s dobou a neustále na rozvoji projektu pracovať. Do nákupného procesu spadajú aj možnosti platby. Väčšina ľudí platí na internete platobnou kartou a očakáva aj moderné platobné metódy ako je Apple Pay, Google Pay a ďalšie. Ak zákazník na konci nákupného procesu zistí, že e-shop ponúka len platbu platobným príkazom alebo dobierku, je vysoká šanca, že objednávku nedokončí.

3. Automatizácia procesov

Kvalitné e-shopové riešenie môže byť prínosom pre obchodníka aj z pohľadu automatizácie rutinných procesov spojených s prevádzkou obchodu. Automatizácia dokáže ušetriť množstvo času, ktorý môže majiteľ venovať ďalšiemu rozvoju podnikania.

online nakupovanie, e-shop Čítajte viac Poznáme najlepšie e-shopy na Slovensku. Rozhodli o nich zákazníci a odborná porota

4. Zákaznícky servis

Dôraz na kvalitný, ústretový a podporný zákaznícky servis sa mnohonásobne vráti. Nestačí však len radiť s výberom tovaru, dôležité je aj vzdelávanie a osveta. Spotrebitelia si dnes navyše potrpia na nadštandardnú starostlivosť pri výbere, ale aj pri reklamácii tovaru.

„E-shop mal klásť veľký dôraz aj na získavanie zákazníckych recenzií a to tak pre obchod, ako aj pre samotný produkt. Veľká čítanosť zákazníkov dáva veľkú váhu recenziám ostatných používateľov. Tu treba pamätať, že negatívna recenzia nahnevaného zákaznícka môže dnes spôsobiť ďaleko väčšie škody, ako náklady spojené s vrátením tovaru. Ak sa zákazníkovi venujeme, je možné, že svoj nákup v budúcnosti zopakuje, aj napriek prípadnej nepriaznivej skúsenosti,“ upozorňuje Benatzky.

5. Marketing a budovanie zákazníckej základne

E-shop sa musí k zákazníkovi dostať čo najbližšie. Majiteľ musí sledovať marketingové trendy a skúšať rôzne kanály. Nie je dôležité predávať všade, ale spoznať, čo funguje. Cieľom marketingu nemá byť len zvýšenie počtu objednávok, dôležité je aj budovanie povedomia o značke a budovanie zákazníckej základne. Získavanie nových zákazníkov je totiž ďaleko drahšie ako motivovanie existujúcich k opakovaným nákupom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #online nakupovanie #e-shopy