Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Kvôli podpore Pellegriniho Renault ukončil spoluprácu s Véghom: Nešťastná komunikácia, ale je to ich právo, tvrdia odborníci

Spoločensky zodpovedný krok alebo fatálne zlyhanie komunikácie? Attila Végh a Renault ukončili spoluprácu kvôli odlišným politickým názorom. Odborníkov sme sa pýtali, čo si o situácii myslia.

10.04.2024 13:26
Král na ťahu, Attila Végh, Karlos Vémola Foto: ,
Relácia Král na ťahu s Attilom Véghom a Karlosom Vémolom.
debata (119)

Automobilová značka Renault sa rozhodla ukončiť spoluprácu so zápasníkom Attilom Véghom. Dôvodom je, že podporil Petra Pellegriniho počas jeho kandidatúry za prezidenta. V stredu poobede o rovnakej situácii informovala aj Jasmína Alagič, s ktorou sa značka Rauch rozhodla nespolupracovať.

„Toto je tá sloboda slova. Treba k šikane pristupovať rovnako a nielen brániť tých, ktorých si istá sorta vyberie,“ píše v príspevku Alagič.

végh 1 Čítajte viac Trest za podporu Pellegriniho? Végh tvrdí, že Renault s ním po voľbách ukončil spoluprácu. Zverejnil komunikáciu s manažérkou predajcu

MMA zápasník na svojom profile informoval, že značka Renault s ním ukončila spoluprácu. „Žiaľ, realita je zrejme taká, že pokiaľ máte a nedajbože prejavíte svoj názor verejne, môže sa stať, že prídete o partnerstvo. Možno biznis a možno nás neskôr budú za názor aj zatvárať. Osobne ma zaujíma, či sa v nasledujúcich dňoch bude táto značka pýtať svojich zákazníkov, pri zakúpení ich produktu, koho volili, alebo im peniaze od voličov inej strany až tak nesmrdia,“ napísal Végh.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Attila Vegh (@veghattila)

Zverejnil aj znenie mailu od zástupkyne Renaultu. „Náš generálny riaditeľ ma upozornil na fakt, že naši ambasádori by mali ostať politicky neaktívni. Francúzska firma má takto nastavené pravidlá,“ tvrdí v mailovej komunikácii zamestnankyňa. „Veľká nevôľa sa zniesla na Attilu. Čo sa dalo ustáť. Ale budem úprimná, nie keď aj náš celý tím ľudí sme na opačnej strane. My, naši najbližší, naše bubliny,“ píše.

Ktorí športovci prišli o spolupráce a prečo?

  • Lance Armstrong – Americká športová spoločnosť Nike ukončila spoluprácu s nadáciou Livestrong, ktorú založil bývalý cyklista kvôli jeho dopingovému škandálu. Spoluprácu s ním ukončili aj spoločnosti Anheuser-Busch a Trek.
  • Filipínsky boxerský šampión Manny Pacquaio svojho času vyhlásil, že homosexuáli sú horší ako zvieratá. Firma Nike aj spoločnosť Wonderful Pistachios s ním okamžite ukončili spoluprácu.
  • Tiger Woods prišiel o spolupráce kvôli sexuálnym škandálom. Tie ho podľa odhadov stáli viac ako 20 miliónov dolárov, opustili ho Gillete, Gatorade aj spoločnosť Accenture.
  • Maria Šarapovova taktiež čelila dopingovému škandálu, spoluprácu s ňou ukončilo Porshe aj Nike.

Véghov manažér na mail odpísal s tým, že ani oni nechcú spolupracovať s niekým, kto nedokáže akceptovať iný názor. „Nemôžeme spolupracovať so spoločnosťou, ktorá nerešpektuje a nedokáže akceptovať pohľad na svet jednotlivca. Domnievam sa, že ak by to bolo zo strany Attilu opačne, tak sa vôbec nič nedeje a vaša bublina mu tlieska,“ odpísal na mail Véghov manažér. Tým chcel naznačiť, že keby Végh zverejnil, že volil Ivana Korčoka, v spolupráci by značka pokračovala. Či je to tak sme sa pýtali aj samotnej značky, doteraz však na naše otázky nereagovali.

Je to normálne, tvrdia odborníci

Na názor sme sa pýtali viacerých odborníkov na marketing a reklamu. Zaujímalo nás, či je bežné, aby značka kvôli takýmto dôvodom ukončila spoluprácu ale aj to, ako hodnotia spôsob jej ukončenia. „Je úplne normálne ak influencer urobí niečo, čo môže poškodiť dobré meno značky, pre ktorú pracuje, že značka s ním ukončí spoluprácu,“ tvrdí Róbert Slovák.

„Samozrejme, bežne majú firmy a hlavne nadnárodné spoločnosti stanovené pravidlá a kritériá nielen na influencerov, ale celkovo komunikáciu, sponzoring, charitu, čokoľvek. Ovplyvňujú predsa vnímanie jej značky a produktov alebo služieb. Dôležité je vedieť, o všetkom vopred a mať to ako súčasť spolupráce, aby sa predišlo problémovým situáciám“, dopĺňa Daniel Bradáč, ktorý je expertom v oblasti budovania značiek a marketingu.

proruské billboardy, bilbord, Mier Ukrajine, demokrati Čítajte viac „Slušnosť nás nikam nedostane,“ tvrdí Naď. Demokrati sa priznali ku kontroverznej kampani

Podľa Bradáča je však podstatné, aby o takýchto podmienkach vedeli všetky strany vopred. Zdôrazňuje tiež, že problémy by sa rozhodne nemali prepierať cez médiá a že je v záujme oboch strán, aby si spor vyriešili v súkromí. „Je to nešťastná až zlá komunikácia z oboch strán,“ tvrdí.

Podľa Slováka bola komunikácia Renaultu spoločensky zodpovedným krokom. „Hodnotím ju ako spoločensky zodpovedný krok zo strany Renaultu,“ tvrdí. Podľa neho je bežné, že firmy vyžadujú apolitickosť. „Je bežné, že firmy majú názor na spoločenské dianie a je v poriadku ak sa názory značky nezhodujú s názormi influencera. A takisto ako influenceri aj značky majú právo vyjadriť svoje postoje – a to aj zrušením spolupráce,“ uzatvára Slovák.

V zahraničí je to bežné

Podobný názor má aj Pavol Minár. „Každá značka má na základe svojich cieľov a záujmov právo rozhodnúť sa, s kým bude a s kým nebude spolupracovať. A rovnako aj s kým prípadne spoluprácu ukončí. V tomto konkrétnom prípade sa dve značky, Renault a Attila Végh, lebo aj on je značka a to veľmi silná značka, v minulosti rozhodli, že je pre nich vzájomne prospešné, ak budú spolupracovať. Teraz jedna z nich usúdila, že v tejto spolupráci už nechce pokračovať. Obidvom značkám sa tým otvárajú nové možnosti na svoje ďalšie rozvíjanie a budovanie,“ vysvetľuje.

„Priame neangažovanie sa v politike alebo politických témach je častým princípom fungovania množstva značiek a je to ich plné a právo. Ako to mali ošetrené alebo vyjasnené tieto dve značky pri svojej spolupráci, o tom nemám informácie,“ dopĺňa Pavol Minár z marketingovej agentúry Inspirations Minar.

Gabriel Tóth z New School Communications tvrdí, že takáto komunikácia mala v prvom rade zostať medzi klientom a influencerom. Podľa neho to je minimálne neetické. „Odôvodnenie ukončenia spolupráce nebolo úplne šťastné, ale je plným právom každej spoločnosti rozhodnúť sa, s ktorým influencerom chce spolupracovať,“ tvrdí Tóth.

Podľa neho je bežné, že influenceri vyjadrujú podporu politikom. „V zahraničí je úplne bežné, že influenceri vyjadrujú svoje politické názory, napr. v USA sa k prezidentským kandidátom bežne hlásia rôzne celebrity. Dobrým príkladom je Kaney West, ktorý dokonca ohlásil vlastnú kandidatúru v posledných voľbách,“ vysvetľuje. Podľa neho môže slobodne každý vyjadriť svoj názor. „Ak sa však vyjadrí k polarizujúcej téme, ktorou prezidentské voľby boli, tak riskuje, že časť jeho sledovateľov alebo klientov mu ubudne,“ dopĺňa.

Video

S otázkami sme oslovili aj spoločnosť Renault. Na naše otázky doteraz neodpovedali. Článok budeme o prípadné odpovede aktualizovať.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 119 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #Attila Végh