Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Ako sa zmenilo nakupovanie od „Nežnej“? Pribudli obchody a na kúpu väčšiny tovarov pracujeme kratší čas

Analýza ukazuje, čo sa za vyše tri dekády zmenilo najviac.

17.11.2023 06:00
nakupovanie Foto:
Ilustračné foto.
debata (10)

Nežná revolúcia v roku 1989 priniesla Slovákom nielen výrazné spoločenské zmeny, ale aj ekonomické, spotrebu a nakupovanie nevynímajúc.

Čo sa v prípade obchodov, nákupov ale i cien tovarov a služieb za vyše tri dekády zmenilo najviac? Rástli rýchlejšie naše platy alebo cenovky na tovaroch v obchodoch? Na kúpu ktorých tovarov musia Slováci odpracovať kratší alebo dlhší čas ako v roku 1989? Aj na tieto otázky odpovedá analytička Eva Sadovská zo spoločnosti WOOD & Company.

druhá šanca, Čítajte aj Markíza v roku 2024: Najočakávanejší seriálový návrat stálice, ktorú Slováci zbožňujú

Zarábame viac ako pred revolúciou

Na nakupovanie Slovákov vplýva nielen dostupnosť obchodov a tovarov, ale aj situácia na trhu práce a výška ich príjmov. „Slováci začali reálne (teda po očistení o infláciu) zarábať viac ako v roku 1989 až v rokoch 2007 – 2008. Takmer celý prepad reálnych miezd bol zaznamenaný najmä v porevolučných rokoch a to v dôsledku viacerých devalvácií koruny, striktných ekonomických reforiem a súvisiaceho prudkého rastu cien. V súčasnosti zarábame v priemere reálne cca o 30 až 35 % viac ako v roku 1989,“ uvádza Sadovská.

Zvyknúť sme si však museli aj na pojem nezamestnanosť. V minulom režime „byť bez práce“ takmer nebolo možné, avšak začiatkom 90. rokov vyskočila miera nezamestnanosti na dvojciferné hodnoty. „Až tesne pred vypuknutím pandémie (na prelome rokov 2019 a 2020) sa evidovanej miere nezamestnanosti na Slovensku podarilo dostať na historicky najnižšie úrovne pod 5 %. Koronakríza spôsobila jej nárast na úroveň 8 %, avšak v aktuálnom roku 2023 sa jej podarilo dostať nielen pod úroveň 6 %, ale priblížiť sa viac k 5 %,“ dodáva Sadovská.

Ister Tower Čítajte aj Takto bude vyzerať ďalší bratislavský mrakodrap. Ponúkne stovky bytov za relatívne dostupné ceny

Môžeme si dopriať viac

Porovnaním priemerných nominálnych miezd (v roku 1989 na úrovni 3 142 Kčs a v prvom polroku 2023 na úrovni 1 373 eur) a cien konkrétnych produktov môžeme zjednodušene vyjadriť, koľko času museli Slováci odpracovať na kúpu vybraných tovarov pred vyše tridsiatimi rokmi a koľko v súčasnosti.

„Na nákup mnohých potravín nám dnes stačí v priemere odpracovať kratší čas. A to aj napriek tomu, že počas vlaňajšieho a tohto roka sme boli svedkami prudkého zdražovania potravín. Platí to najmä pre mäsové výrobky, vajcia, ale aj cukor. Cenovo dostupnejšie sú dnes aj oblečenie a obuv. Na chlieb však musíme odpracovať dvojnásobne dlhší čas kedysi,“ uvádza Sadovská.

Podstatne kratší čas potrebujeme odpracovať na nákup tovarov dlhodobej spotreby. Napríklad na kúpu farebného televízora sme museli v roku 1989 odpracovať približne 9-násobne dlhší čas ako v dnešnej dobe. Nová chladnička nás stála päťnásobne viac času stráveného v práci ako dnes. V prípade kúpy auta išlo kedysi o viac ako dvojnásobne dlhší odpracovaný čas.

Na bývanie pracujeme dlhšie

Zaujímavou oblasťou sú byty a ich cenový vývoj. Do roku 1989 sa byty prideľovali vo veľkej miere zdarma alebo stáli 20 až 40 tisíc Kčs. V súčasnosti je už čakanie v poradovníkoch minulosťou, za posledné desaťročia vznikol štandardný trh s bývaním a záujemcovia si môžu vyberať z podstatne širšej ponuky.

„Ceny bytov však vzrástli niekoľkonásobne na desiatky až stovky tisíc eur. Dnes tak na kúpu nehnuteľnosti musíme pracovať oveľa dlhšie ako pred revolúciou. Kým v roku 1989 jeden štvorcový meter vychádzal na 5 dní strávených v práci, tak v súčasnosti je to osemnásobne viac – vyše 40 dní. Bez hypotéky či úveru na bývanie sa dnes mnohé slovenské domácnosti pri kúpe nehnuteľnosti nezaobídu,“ dodáva Sadovská.

Takéto porovnanie, samozrejme, nezohľadňuje ekonomické rozdiely v jednotlivých regiónoch Slovenska. V rámci krajiny sú najvyššie platy a zároveň najnižšia miera nezamestnanosti v Bratislavskom kraji, vďaka čomu sa vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov. V regióne metropoly je zároveň najvyššia koncentrácia obchodov a nákupných centier a realizuje sa v ňom dlhodobo aj najviac nákupov.

manželia, penzisti, prekvapenie, rozmýšľanie, mobil, podvádzanie, rozvod Čítajte aj Sme konzervatívny národ. Tradičné formy najviac milujeme aj pri spôsobe komunikácie

Fenomén nákupných centier

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. Vďaka nákupným centrám sa predajná plocha obchodov až štvornásobne zväčšila. Úplne iná situácia bola v porevolučných rokoch. „V roku 1993 bola predajná plocha obchodov viac ako štvornásobne menšia v porovnaní so súčasnosťou a to vo výmere 0,93 milióna štvorcových metrov. Na jedného obyvateľa našej krajiny tak vtedy pripadalo iba 0,18 štvorcového metra z plochy obchodu,“ dodáva Sadovská s tým, že v súčasnosti je to už 0,74 štvorcového metra na jedného Slováka.

Koncom deväťdesiatych rokov začali na Slovensku pôsobiť zahraničné reťazce, ktoré náš trh postupne rozšírili o supermarkety a hypermarkety. Na začiatku nového milénia malo Slovensko aj prvé moderné nákupné centrum Polus na Vajnorskej ulici v Bratislave, ku ktorému postupne pribúdali ďalšie. Nákupné centrá sa stali za posledné desaťročia pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zážitkov – zábavy, kultúry či gastronómie pod jednou strechou. Sú neoddeliteľnou súčasťou nielen Bratislavy, ale všetkých krajských či väčších okresných miest.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #prieskum