Pandémia priniesla na trhu práce nové trendy. Jedným je hybridný model, ktorý kombinuje prácu v kancelárii s režimom home office. Kým niektorí zamestnanci návrat na pracovisko vítajú, iným sa, aj keď len na niekoľko dní v týždni, vracia ťažšie.
Čítajte aj Súkromné televízie apelujú na politikov: Nešírte nenávisť proti médiám, sú pilierom demokracieKoľko pracovných dní teda trávia zamestnanci v kancelárii a koľko doma? Aké faktory ich motivujú chodiť do officu častejšie? A koľko času sú ochotní denne precestovať za prácou? Odpovede prináša globálny prieskum spoločnosti CBRE zameraný aj na Európu.
V analýze sa dozviete:
- Koľko Slovákov pracuje z domu pravidelne alebo občas?
- Aký pomer práce v kancelárii a z domu sa najčastejšie zamestnancov týka?
- Koľko času sú zamestnanci ochotní precestovať kvôli práci?
- A čo vplýva na chuť zamestnancov pracovať v kancelárii?
Home office na ústupe
Vlani pracovalo z domu pravidelne alebo občas 13,1 % zamestnaných Slovákov. Voči roku 2021 ide o pokles. Počas roka 2021, najviac zasiahnutého pandémiou a lockdownami, podiel pracujúcich z domu (občas alebo pravidelne) dosiahol na Slovensku úroveň 15 %. V prípade celej EÚ išlo o 24 %. Podľa najnovších údajov Eurostatu išlo o strop a podiel pracujúcich v home office v roku 2022 klesol naprieč celou EÚ.
Novým trendom je hybridný model práce
Takmer 80 % Európanov pracuje viac z kancelárie ako z domu. Výlučne práca z domu prináša z dlhodobého hľadiska podľa odborníkov viac problémov ako benefitov. Aj preto sa novým „normálom“ stal mix práce z domu a v kancelárii, ak to povaha práce umožňuje.
Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3:2. „Z kontaktu s nájomcami vieme, že väčšina firiem v súčasnosti preferuje hybridný model práce. Výlučne home officu sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku. Vo väčšine prípadov im však umožňujú aj niekoľko dní práce z domu“, uviedol Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company, ktorá v Bratislave spravuje administratívne budovy.
Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia ako informácie a komunikácia (IKT), administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti. Tieto oblasti však napríklad na Slovensku dovedna zamestnávajú iba niečo cez desatinu zo všetkých pracujúcich. Pre väčšinu odvetví je tak režim home office buď nepraktický alebo rovno nepoužiteľný, vysvetľuje Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.
Rozdelením práce v kancelárii a z domu sa zaoberal Globálny prieskum CBRE uskutočnený v roku 2022. Podľa jeho výsledkov 79 % Európanov pracuje viac z kancelárie ako z domu. Z toho výlučne práca v kancelárii sa týka 38 % Európanov. Hybridný model práce, kedy zamestnanec na pracovisku trávi minimálne 3 dni do týždňa, bol realitou u 41 % opýtaných. Výlučne prácu z domu uviedlo v prieskume iba 3,8 % opýtaných Európanov.
Čítajte aj Až teraz sa začne vyhrotený boj o diváka: RTVS štartuje svoj televízny trhákČo motivuje zamestnancov chodiť častejšie do kancelárie?
Prieskum CBRE sa zameral nielen na aktuálny stav, ale aj na očakávania zamestnancov. Takmer 38 % opýtaných Európanov by preferovalo vyšší počet dní v týždni strávených doma ako v kancelárii. Aj preto je výhodou, ak sa zamestnávatelia zaujímajú o to, čo motivuje zamestnancov k návratu do kancelárií.
Na návrat zamestnancov do kancelárií vplýva najmä krátky čas dochádzania za prácou. Tento faktor označilo až 67,5 % opýtaných Európanov. Nasledujú dostupnosť parkovania a prístup k verejnej doprave s podielmi 66,8 % a 62,9 %. Medzi hlavnými dôvodmi, ktoré motivujú zamestnancov k častejšiemu chodeniu na pracovisko, sú taktiež dostupnosť priestoru pre špecifickú prácu, bezplatné možnosti stravovania a nápojov či lepšia technológia v kancelárii s podielmi.
Európski zamestnanci sa ale domáhajú vo väčšej miere aj sociálneho a spoločenského priestoru, kvalitnejšieho pracoviska z hľadiska dizajnu a estetiky, chcú mať ale napríklad aj samostatnú kanceláriu či viac wellness a relaxačných možností.
„Pre kvalitnú správu office budov je nevyhnutné byť v kontakte s nájomcami a aktívne sa zaujímať o požiadavky firiem a ich zamestnancov. Osobne alebo formou dotazníkov pravidelne monitorujeme ich potreby, následne ich vyhodnocujeme a postupne realizujeme,“ dodal Šmigura.