Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Nákupné centrá v Bratislave: Stali sa súčasťou životného štýlu a „lenivého“ trávenia voľného času

Z prieskumu vyplýva, že takmer všetci obyvatelia Bratislavy aspoň raz za mesiac navštívia nákupné centrum.

06.06.2023 06:00
nakupovanie Foto:
Ilustračné foto.
debata

Nákupné centrá na Slovensku sa za viac ako dve desaťročia stali bežnou súčasťou našich životov. Najmä v Bratislave neslúžia len na nakupovanie, ale sú aj miestami stretnutí, zábavy, oddychu alebo len „lenivého“ trávenia voľného času.

Nové Nivy, Chalupkova Čítajte aj Na mieste dočasnej autobusovej stanice budú nové byty. V Bratislave vyrastie ďalší významný projekt

Ponuka nákupných centier v hlavnom meste sa v posledných rokoch výrazne zväčšila a v stredoeurópskom regióne patrí Bratislava medzi mestá s najväčšou ponukou nákupných centier. Z celkovej výmery veľkých nákupných centier na Slovensku im patrí až 40 percent.

Reprezentatívny prieskum na tému ich návštevnosti a vnímania realizovala spoločnosť Go4insight. Cieľovou skupinou boli obyvatelia Bratislavy a okolitých okresov (spádová oblasť Bratislava).

sowa, sajfa, evelyn, Čítajte aj Televízne ankety na Slovensku sú v kóme: Jojka s totálnym diváckym prepadákom

Konkurencia medzi nákupnými centrami

Ponuka nákupných centier v Bratislave je veľmi široká. Každý obyvateľ alebo návštevník Bratislavy si môže vybrať nákupné centrum nielen podľa fyzickej blízkosti, ale aj podľa skladby obchodov, ponuky obľúbených značiek, možností oddychu a relaxu, alebo podľa atmosféry, akú nákupné centrum ponúka.

Bratislavský trh si pomerne rovnomerne rozdelilo šesť najväčších nákupných centier. Najviac návštevníkov z bratislavskej spádovej oblasti navštívi aspoň raz do roka nákupné centrum Eurovea. Druhý najväčší podiel obyvateľstva navštevuje Aupark a za vedúcou dvojicou len tesne zaostáva nákupné centrum Avion. „Tieto tri nákupné centrá sú v špecifickej situácii, že počas roka ich aspoň raz navštívi 80 – 90 % ľudí z celej spádovej oblasti,“ uvádza Rastislav Kočan, Managing Partner prieskumnej agentúry Go4insight.

Plánovacie štúdio IKEA v Košiciach Čítajte aj IKEA bude bližšie k zákazníkom na východe Slovenska. V Košiciach otvára nové štúdio

Veľmi rýchlo sa taktiež medzi najnavštevovanejšie dostalo aj najnovšie nákupné centrum Nivy. O niečo nižšiu, hoci stále pomerne vysokú návštevnosť, majú nákupné centrá Central a Bory Mall. „Každé z nich benefituje z iného dôvodu. Silnou stránkou SC Central je poloha v centre mesta, kým Bory Mall získava zákazníkov vďaka rozvíjajúcej sa lokalite v západnej časti mesta, kde nemusí čeliť konkurencii ostatných nákupných centier,“ vysvetľuje Kočan.

zväčšiť Foto: Go4insight
Go4insight, prieskum

Kto navštevuje bratislavské nákupné centrá?

Aspoň raz za mesiac ich navštívia viac ako dve tretiny (68 %) dospelej populácie, pričom viac ako štvrtina obyvateľov (27 %) ich navštívi aspoň raz za týždeň. Párkrát za rok pritom navštívi nákupné centrá dodatočných 20 % populácie žijúcej v spádovej oblasti.

Vedma, Čítajte aj Takýto seriál ešte na Slovensku nebol: Zvládnu diváci žáner, ktorý je v zahraničí bežný?

Hoci sa nedá povedať, že by nákupné centrá navštevovali len mladší ľudia, platí, že ich navštevujú častejšie a intenzívnejšie. Aspoň niekoľkokrát za rok navštívia bratislavské nákupné centrá prakticky všetci mladí ľudia z regiónu (94 % mladých ľudí vo veku do 24 rokov).

„Pre najmladšie vekové kategórie je návšteva nákupných centier vyjadrením ich životného štýlu. S rastúcim vekom sa postupne návštevnosť znižuje, nejde však ani tak o pokles celkovej návštevnosti, ako skôr o pokles frekvencie a intenzity návštev,“ uvádza Kočan.

STV, RTVS, verejnoprávna televízia, Mlynská dolina Čítajte aj Rada RTVS chce od Machaja jasné pravidlá výberu hostí do politických relácií. Problém spustil Blaha

Priemerný obyvateľ spádovej oblasti navštívi počas mesiaca dve až tri rôzne nákupné centrá v Bratislave. Na ročnej báze navštívi každý priemerne viac ako päť rôznych nákupných centier, ktoré dokážu pritiahnuť celé spektrum návštevníkov.

Nákupné centrá Eurovea a Aupark majú veľmi podobnú štruktúru návštevníkov. Navštevuje ich veľa mladých ľudí, ale sú atraktívne pre všetky vekové kategórie. Nákupné centrum Nivy je najviac populárne medzi mladými ľuďmi, ale aj spomedzi starších návštevníkov vo všetkých vekových kategóriách dokáže prilákať rovnaký podiel ako ostatné nákupné centrá. OC Central má štruktúru svojich návštevníkov pomerne vyrovnanú. V nákupom centre Avion, podobne ako v Bory Mall prevažujú ľudia v strednom veku.

zväčšiť Foto: Go4insight
Go4insight, prieskum

Počas pracovného dňa alebo cez víkend?

Medzi jednotlivými centrami existujú rôzne preferencie, či dané centrum navštíviť počas pracovného dňa alebo počas víkendu. „Typickými „víkendovými“ nákupnými centrami sú najmä Avion a Eurovea. Naopak, návšteva nákupných centier Aupark, Nivy, ale najmä Central je preferovaná viac počas pracovných dní. Pozícia Bory Mall je vyrovnaná, je približne rovnako preferovaná počas víkendu aj pracovných dní.

zväčšiť Foto: Go4insight
Go4insight, prieskum

Konkurenčný boj nákupných centier bude pokračovať

Súboj o najobľúbenejšie bratislavské nákupné centrum stále prebieha, má však ďaleko od jednoznačného rozuzlenia. Preferencie obyvateľov bratislavského regiónu sú výrazne fragmentované a nemajú jednoznačného favorita.

ranč, pocisková, Čítajte aj Jojka chystá seriálovú revolúciu: Predstavila chystané novinky, ktoré neuvidíte v roku 2023

Štyri najobľúbenejšie nákupné centrá (Eurovea, Aupark, Nivy a Avion) majú podobné preferencie návštevnosti. Najväčší potenciál má len tesne Eurovea, hoci najčastejšou prvou voľbou obyvateľov spádovej oblasti je Avion.

„Každé z nákupných centier ponúka návštevníkom špecifické benefity a odlišný mix obchodov a služieb. To, že jednotlivé nákupné centrá ponúkajú aj jedinečné benefity (okolie, exkluzívne značky, zážitok pre návštevníkov), spôsobuje, že návštevníci preferujú viacero nákupných centier a aj tie, ktoré nie sú úplne najbližšie k ich bydlisku,“ uvádza Kočan s tým, že Bory Mall a Central v preferenciách návštevníkov výrazne nezaostávajú za vedúcou štvorkou a veľmi dobre jej konkurujú.

Prieskum spoločnosti Go4insight bol realizovaný online metodikou v novembri 2022 na reprezentatívnej vzorke 700 obyvateľov vo veku 16–69 rokov žijúcich v spádovej oblasti Bratislavy, alebo pracujúcich či študujúcich v Bratislave.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #nákupné centrá #Go4insight