
Rovnako ako iné segmenty podnikania si aj maloobchodný sektor prešiel ťažkým obdobím, ktoré podčiarkovala nielen pandémia nového koronavírusu, ale aj energetická kríza či geopolitická situácia. Jeho výkonnosť však rástla už v závere roku 2022 a rovnako to bolo aj v 1. štvrťroku 2023.
Medziročne sa zaznamenal voči začiatku roka 2022 až 17-percentý nárast tržieb. Počet návštevníkov medziročne vzrástol o 19 %. Vyplýva to z najnovších kvartálnych meraní globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

„V prvom kvartáli tohto roku sa v slovenských regiónoch ukončila dostavba viacerých menších retail parkov. Najočakávanejším projektom je však tento rok jednoznačne bratislavská Eurovea 2, ktorá zákazníkom prináša až 25-tisíc m2 novej maloobchodnej plochy. Hlavným nájomcom je pilotná prevádzka známej írskej značky Primark na Slovensku, ktorá svoje brány otvorila v máji,“ uviedol Tomáš Lörincz, riaditeľ oddelenia prenájmu obchodných priestorov v CBRE Slovensko.

Svoje priestory rozširuje aj bratislavské obchodné centrum Aupark v Petržalke. Zväčšiť by sa malo o 10-tisíc m2. Stavebné práce začali v marci s predpokladaným ukončením v závere budúceho roka. V rozšírenom centre pribudnú tri exkluzívne obchodné jednotky.
V rámci regiónov Slovenska zase podľa neho dominuje výstavba retailových parkov. „Tie prinášajú známe značky bližšie k spotrebiteľovi a sú u zákazníkov stále obľúbené z dôvodu praktickosti nakupovania či veľkého množstva voľných parkovacích miest,“ upozornil Lörincz.

Modernizáciou prechádzajú staré priestory zaniknutého obchodného reťazca Hypernova, ktoré sa premieňajú na novodobé retailové parky. V expanzii naprieč Slovenskom pokračuje aj holandský reťazec s lacným tovarom Action.
Výška nájomného sa v 1. kvartáli 2023 zvýšila o približne 5 %, a to nielen v prípade nákupných centier, ale aj retail parkov. Najväčší vplyv na tento rast však mala indexácia, vyplývajúca z nájomných zmlúv, dodal Lörincz.