Aj napriek tomu, že nezamestnanosť stále klesá a z pracovných ponúk si môžeme vyberať, až 68 % slovenských pracujúcich si myslí, že sa ľuďom na Slovensku žije zle. Toto presvedčenie však nesúvisí so zlým pocitom zo svojej práce, ale so samotnou krajinou, životom v nej a jej smerovaním. V susednom Česku má pritom rovnaký názor len 38 percent zamestnancov.
Čítajte aj Jojka posilňuje Nemocnicu: Prichádzajú nové postavy, poznáme detaily...Apatia, únava a zlosť
Vzhľadom na mnohé udalosti z posledného obdobia môžeme na ľuďoch pozorovať apatiu, únavu, či dokonca pocity rozčúlenia až zlosti, ktoré sa zohľadnili aj v najnovšom prieskume Analýza pracovného trhu, ktorý realizovala personálna agentúra Grafton. Z neho jasne vyplýva, že drvivá väčšina (68 %) slovenských pracujúcich považuje život v krajine za zlý a neuspokojivý.
Len 32 percent si myslí, že sa na Slovensku žije dobre. A to aj napriek tomu, že aktuálne máme na trhu viac pracovných ponúk ako záujemcov o prácu a podľa údajov Štatistického úradu SR nezamestnanosť na Slovensku nestúpa, naopak v 6 z desiatich sledovaných odvetví aj naďalej klesá.
Čítajte aj Katastrofálna sledovanosť: Takto si RTVS zdecimovala novú reláciu za pár týždňov„Rovnaký prieskum sme realizovali súbežne na Slovensku aj v Česku, pričom aktuálna ekonomická situácia sa jasne premietla vo výsledkov v oboch krajinách. Bohužiaľ, na Slovensku vidíme jasnú nespokojnosť, ktorú prejavilo len 42 percent pracovníkov u našich západných susedov,“ komentuje aktuálne výsledky prieskumu Martin Malo, riaditeľ Graftonu a Gi Group pre Slovensko a Česko.
V práci sme spokojní, túžime po uznaní
Naproti tomu spokojnosť v práci uvádza prevažná väčšina Slovákov: 47 % udáva, že majú radosť zo svojej práce a istý typ lásky či pozitívneho citového vzťahu vyjadrilo dokonca ďalších 21 %. Neutrálny vzťah k svojej práci má 24 percent opýtaných, čo spolu tvorí až 92 % z celkovej vzorky. Veľmi podobná situácia potom panuje aj v Českej republike.
Čítajte aj Po Primarku prichádza do Bratislavy ďalší módny reťazec: Ponúka svetové značky za šokujúco nízke ceny„Lásku ku svojej práci najviac pociťujú zamestnanci z oblasti obchodu a marketingu (31%), najmenej pracovníci z výroby, tzv. modré goliere (13 %). Je to zapríčinené tým, že ich sa kríza dotkla najviac. Najčastejšie sú nespokojní kvôli výške svojej mzdy, ďalším faktorom je stres, prepracovanosť a príliš vysoké nároky na prácu, ako aj nemožnosť kariérneho postupu,“ hovorí odborník. Viac ako polovica všetkých pracovníkov (57 %) však udáva, že rutina je horšia ako stres a 41 percent je presvedčených, že zmysluplná práca je viac ako mzda.
Naplnenie potrieb zamestnancov
Spokojnosť úzko súvisí aj s naplneným potrieb zamestnancov, ktoré v zásade nie sú až také komplikované. Viac ako tri štvrtiny respondentov by chcelo zamestnávateľa, ktorému na nich záleží. „Medzi najdôležitejšie potreby slovenských zamestnancov patrí tiež dobrý kolektív a práca, ktorá ich baví. Takmer tri štvrtiny pracovníkov má tieto potreby naplnené. Deficit však pozorujeme najmä u modrých golierov, z ktorých 37 percent uvádza, že takúto prácu nemajú,“ objasňuje Malo. Ďalšou požiadavkou zamestnancov je možnosť rozvíjať sa v práci.
Čítajte aj Markíza s ďalšou zásadnou novinkou: Spravodajstvo kompletne mení podobu, avizuje exkluzívny obsahKríza sa dotýka takmer všetkých, preferujeme istotu
Výsledky prieskumu tiež ukázali, že spomedzi respondentov prišli približne 4 percentá o prácu a u pätiny dopytovaných došlo k prepúšťaniu medzi ich kolegami. U necelej štvrtiny došlo k zníženiu mzdy a to v priemere o 10 %, o firemné benefity prišlo 12 %. Tri pätiny pracovníkov však nezaznamenali žiadne z vyššie uvedených obmedzení.
V dobe, kedy ceny produktov, služieb a energií prudko stúpajú, sú aj zamestnanci nútení uchyľovať sa k šetreniu. Polovica obmedzila návštevu reštaurácií, pričom 48 % respondentov začalo šetriť nielen na energiách, no tiež na potravinách (45 %). Najväčší problém zaplatiť účty majú modré goliere, po nich nasledujú zamestnanci z oblasti obchodu, marketingu a podnikových služieb. Viac ako tretina zamestnancov tiež bude mať problém dopriať si dovolenku, skoro štvrtina jazdí menej autom a 11 percent bude mať dokonca problémy zaplatiť účty.
„Z nášho prieskumu tiež jasne vyplynulo, že pracovníci hľadajú v zamestnaní istotu. Preferujú pracovné miesto s pevným základom a stabilnou budúcnosťou, ako aj veľkú firmu s dobrým zázemím, či zamestnávateľa s hodnotným produktov alebo službou. Istotu v zamestnaní však nemá, ale chce, tretina bielych, 35 % modrých golierov a 22 % zamestnancov z IT. Všetky tieto zistenia jasne poukazujú na to, že vláda a poslanci by mali upokojiť svojich občanov, dať im jasný signál a odmietnuť legislatívnu smršť, ktorá aktuálne v parlamente panuje, no tiež prijímať len také opatrenia a legislatívu, ktorá by umožnila firmám a podnikom zastabilizovať ich pozíciu a súčasne pomohla zvýšiť ich konkurencieschopnosť v porovnaní so zahraničím,“ odporúča na záver Malo.
O prieskume Analýza pracovného trhu: Do prieskumu sa zapojilo 1 825 respondentov, ktorí predstavujú reprezentatívnu vzorku online populácie SR z hľadiska veku, pohlavia, vzdelania, kraja a veľkosti bydliska. Ide o ľudí v ekonomicky produktívnom veku, vo väčšine prípadov zamestnancov na plný úväzok, zastúpení sú však aj SZČO a pracujúci na skrátený úväzok. Prieskum prebiehal formou dotazníka na online paneli Trendaro v období od 28. do 31. januára 2023. Identita jednotlivých respondentov bola overovaná a kontrolovaná.