
Slovenský sektor internetových obchodov (e-commerce) sa v prvom kvartáli oproti minuloročnému podľa očakávaní prepadol. Výsledná hodnota poklesu o 12 % je význačná, avšak vývoj po niekoľkých mesiacoch naznačuje rast v budúcom kvartáli. Vyplýva to z analýzy cenového porovnávača Heureka.
Úvod nového roka zaznamenal zníženie dopytu a nezachránili ho ani povianočné výpredaje. Na trhu sa však vo februári objavili známky oživenia a zvýšený záujem zákazníkov o online nákupy pokračoval aj v marci. „Stále to však nie sú čísla, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých rokov. Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí šéf Heureka Group Tomáš Braverman.

Skokani a prepadáky kvartálu
Prekvapujúcim skokanom je toaletný papier s nárastom o +405 %, ktorý potvrdzuje trend posledných rokov, že na internete už kupujeme všetko. Prepadákom sú sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 %, ktorých predaj vyskočil minulý rok v spojitosti s rizikom energetickej krízy.
Medzi desiatich najväčších skokanov sa dostali aj ďalšie tri produkty dennej spotreby z drogérie. Sú to prípravky do umývačky riadu (250 %), prášky na pranie (93 %) a aviváže (72 %), medzi skokanmi sú aj voľnopredajné lieky (74 %). „Mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov (20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky (46 %),“ uvádza Braverman.

Priemerná hodnota objednávky klesla
Priemerná hodnota objednávky na Slovensku je 64 eur. V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 eur, ide o pokles 9 %. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” vysvetľuje Braverman.
Miera spokojnosti s e-shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov s ich službami. „Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,” hovorí Braverman.

Trh sa vráti do normálu
Predpokladá, že apríl bude zlomovým obdobím a ľudia sa k online nakupovaniu vrátia. „Väčšina už bude mať za sebou vyúčtovanie zimnej sezóny, čo im uvoľní ruky a uľahčí rozhodovanie pri online nákupoch,” predikuje šéf Heureky s tým, že v máji sa trh vráti do normálu. „E-commerce je dnes plnohodnotným spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast,” uzatvára.