Slovenský sektor internetových obchodov (e-commerce) sa v prvom kvartáli oproti minuloročnému podľa očakávaní prepadol. Výsledná hodnota poklesu o 12 % je význačná, avšak vývoj po niekoľkých mesiacoch naznačuje rast v budúcom kvartáli. Vyplýva to z analýzy cenového porovnávača Heureka.
Úvod nového roka zaznamenal zníženie dopytu a nezachránili ho ani povianočné výpredaje. Na trhu sa však vo februári objavili známky oživenia a zvýšený záujem zákazníkov o online nákupy pokračoval aj v marci. „Stále to však nie sú čísla, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých rokov. Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí šéf Heureka Group Tomáš Braverman.
Skokani a prepadáky kvartálu
Prekvapujúcim skokanom je toaletný papier s nárastom o +405 %, ktorý potvrdzuje trend posledných rokov, že na internete už kupujeme všetko. Prepadákom sú sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 %, ktorých predaj vyskočil minulý rok v spojitosti s rizikom energetickej krízy.
Medzi desiatich najväčších skokanov sa dostali aj ďalšie tri produkty dennej spotreby z drogérie. Sú to prípravky do umývačky riadu (250 %), prášky na pranie (93 %) a aviváže (72 %), medzi skokanmi sú aj voľnopredajné lieky (74 %). „Mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov (20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky (46 %),“ uvádza Braverman.
Čítajte aj Nechcete deťom každý rok kupovať väčší bicykel? Slovenský startup prináša novú službu pre rodičovPriemerná hodnota objednávky klesla
Priemerná hodnota objednávky na Slovensku je 64 eur. V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 eur, ide o pokles 9 %. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” vysvetľuje Braverman.
Miera spokojnosti s e-shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov s ich službami. „Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,” hovorí Braverman.
Čítajte aj IKEA rozdáva 10 eur na nákup. Kupón získa každý, kto využije novú službuTrh sa vráti do normálu
Predpokladá, že apríl bude zlomovým obdobím a ľudia sa k online nakupovaniu vrátia. „Väčšina už bude mať za sebou vyúčtovanie zimnej sezóny, čo im uvoľní ruky a uľahčí rozhodovanie pri online nákupoch,” predikuje šéf Heureky s tým, že v máji sa trh vráti do normálu. „E-commerce je dnes plnohodnotným spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast,” uzatvára.