Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Vytvorenie e-shopu môže byť veľmi jednoduché, prevádzka je však tvrdá drina

O úspechu alebo neúspechu projektu dokáže rozhodnúť práve tvrdá práca.

06.03.2023 06:00
e-shop, online nakupovanie Foto:
debata

Nový rok znamená pre mnohých aj nové začiatky. Potvrdzujú to aj dáta spoločnosti Upgates, podľa ktorých vzniká až 35 % nových e-shopov práve v prvom kvartáli roka. Založenie a prevádzkovanie nového elektronického obchodu sa môže zdať na prvý pohľad komplikované, no podľa odborníka to pri dodržaní základných postupov zvládne prakticky každý.

shadow and bone, Čítajte aj Marec na Netflixe: Tieto tri seriály si pre seba kradnú začiatok televíznej jari

Uplynulé roky elektronickým obchodom priali. Zvlášť počas pandémie sme mohli pozorovať veľký nárast celého e-commerce odvetvia, ktorý sa tento rok spomalil. Aj napriek ostrej konkurencii v odvetví sú stále vysoké ročné prírastky e-shopov, ktoré skúšajú uspieť. Výraznou mierou pomáhajú reklamné nástroje, ako napríklad sociálne siete, direct marketing či affiliate programy, ktoré umožňujú e-shopu aktívne a pomerne efektívne vyhľadávať nových zákazníkov. Dôležité je využívať aj internetové porovnávače a rozhodne nezabúdať na SEO a PPC reklamy.

„Marketingové nástroje sú užitočným pomocníkom, no v žiadnom prípade nie sú zárukou úspechu. Ten stojí na tvrdej práci, originálnych nápadoch, systematickej práci a niekedy aj na šťastí,“ približuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.

Pepe Majeský Čítajte rozhovor Showrunner Pepe Majeský: Je to malý zázrak dať dokopy tak pestrú jedenástku Let's dance

Základom je kvalitná platforma

Pri vytvorení e-shopu majú budúci obchodníci k dispozícii viaceré možnosti. Pre bežné podnikanie je najefektívnejším riešením prenájom e-shopu, teda prevádzkovanie na prenajímateľnej platforme, obvykle za mesačný poplatok. Ak pôjde o kvalitného dodávateľa, bude e-shop vyzerať unikátne a bude sa pravidelne prispôsobovať trendom aj aktuálne platnej legislatíve. E-shop tak bude vždy včas pripravený na všetky zmeny v podnikateľskom prostredí bez toho, aby to prevádzkovateľ musel aktívne sledovať.

Väčší investori si môžu dovoliť nechať vytvoriť e-shop kompletne na mieru. Ten bude síce zohľadňovať aj tie najviac špecifické požiadavky, no jeho vytvorenie bude finančne aj časovo najnáročnejšie riešenie.

V kontraste s týmto extrémne náročným riešením sú platformy, ktoré ponúkajú e-shop zdarma. A základné funkcie naozaj často bez poplatku aj sú, no množstvo obmedzení sa stane časom limitujúce a za využívanie nových funkcií si bude treba priplácať. Na prvý pohľad bezplatným riešením sú aj open-source, ktoré sú voľne dostupné. Programovanie, prevádzka či daňové a legislatívne poradenstvo však budú kompletne v réžii samotného prevádzkovateľa e-shopu.

TikTok Čítajte aj TikTok zavádza hodinový limit pre tínedžerov. Po jeho prekročení budú potrebovať kód

Informácie o produktoch

Produkty sa dajú vložiť manuálne alebo importom. „Produkt by mal obsahovať názov, popis a obrázok, ktoré predávajú. Treba myslieť aj na parametre produktu, aby mal zákazník kompletné informácie. Nevyhnutnosťou je pri serióznych e-shopoch cena, stav zásob a dostupnosť tovaru, resp. termín doručenia. Neodporúčam podceňovať ani zaradenie do správnej kategórie, aby zákazníci tovar ľahšie našli. Štítky zas môžu nalákať na rôzne akcie, zľavy či novinky,“ vysvetľuje Martin Pech.

Doprava a platba

Faktory, ktoré najčastejšie rozhodujú o kúpe alebo nekúpe, sú doprava a platba. Výber správneho spôsobu dopravy je preto kľúčový. Väčšina e-shopov má možnosť osobného odberu, no spravidla spolupracujú aj s dopravcami. Či už sú to firmy poskytujúce uloženie zásielok, alebo prepravcovia doručujúci presne na adresu. Prakticky každá z možností ale predstavuje náklad, a preto je potrebné dostatočne zvážiť cenu dopravy.

Rôzne možnosti dnes ponúkajú aj spôsoby platby. Najčastejšie sú na výber hotovosť, dobierka, prevod a platba kartou. Ideálne je ponúkať všetky a pri platbe hotovosťou mať k dispozícii aj terminál. Pri platbe kartou online musí mať e-shop napojenie na platobnú bránu. To zabezpečia e-shopové platformy, ktoré moduly pre platbu kartou väčšinou poskytujú automaticky.

Uncoupled, Čítajte aj Šialené, čo Netflix predvádza! Ďalšie jeho seriály padajú už po prvej sérii...

Spracúvanie objednávok

Vyššie uvedené kroky umožnia zákazníkovi vytvoriť objednávku, ktoré ale bude potrebné čo najskôr spracovať. Súhrn o objednávke musí obsahovať stav objednávky, faktúru aj informácie o platbe. Následne prichádza na rad balenie a tlač štítkov, ktoré viete automatizovať. Potom už len objednať zvoz u jedného zo zazmluvnených prepravcov alebo balíky odniesť na zberné miesto.

GDPR a ePrivacy

Netreba zabúdať ani na základné povinnosti podľa GDPR a ePrivacy, ktoré musí dodržiavať každý e-shop. Tie sa v ostatných rokoch menia a nie vždy stíha prevádzkovateľ elektronického obchodu sledovať legislatívny vývoj. „Obchodníci si môžu pripraviť privacy a cookies policy sami, vzory bývajú dostupné na internete. Ak ale ide o nastavenie privacy a cookies policy so všetkými textáciami, súhlasmi či upozorneniami pri zbere zákazníkových údajov, je pre obchodníkov najjednoduchšie kúpiť si balík služieb, ktorý nastaví všetky informácie poskytované smerom navonok, v súlade s existujúcimi európskymi odporúčaniami,“ vysvetľuje odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Dagital Legal.

Nastavenie komplexného systému fungovania nie je jednoduché a pri rastúcom e-shope môže trvať aj roky, kým sa podarí nájsť rovnováhu. Preto je to práve tvrdá práca, ktorá dokáže rozhodnúť o úspechu alebo neúspechu projektu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #e-shop #online nakupovanie