Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Retail marketingu na slovenskom trhu? Pripomína situáciu v online reklame spred desiatich rokov

O aktuálnej situácii na trhu retail marketingu a retail médií hovorí Jaroslav Sodomka z Publicis Groupe.

02.03.2023 06:00
Jaroslav Sodomka Foto:
Jaroslav Sodomka, Commerce Director v spoločnosti Publicis Groupe.
debata

Retail médiá stále viac lákajú zadávateľov reklamy a to naprieč rôznymi odvetviami. Celosvetovo ide o najrýchlejšie rastúci kanál, ktorý už tvorí zhruba 11 % z celkových investícií do reklamy. Ako sme na tom na slovenskom a českom trhu retail marketingu, hovorí Jaroslav Sodomka, Commerce Director v spoločnosti Publicis Groupe.

Online marketing Čítajte aj Výdavky do slovenskej online reklamy mierne stúpli, no rekordy spred roka sa už nezopakovali

Čo vlastne znamená pojem „retail médiá“?

V retail médiách obchodníci využívajú dáta a analytiku z vlastných kanálov ako sú e-commerce, mobilné aplikácie alebo e-mailing, aby získali prehľad o svojej cieľovej skupine. Následne tieto informácie používajú vo svojej sieti na vytvorenie marketingových kampaní na mieru, ktoré budú mať u cieľových zákazníkov väčšiu šancu na spätnú odozvu, teda predaj.

Aké formy reklamy využívajú?

Retail médiá využívajú formáty, ktoré poznáme z reklamných sietí štandardných vydavateľov ako napríklad bannery (display), newslettre a podobne. Ponúkajú však aj vlastné, vysoko efektívne natívne formáty, ktorými sú napríklad sponzorované produkty. Pre záujemcov o väčšie zviditeľnenie značky prinášajú aj kreatívnejšie riešenia v podobe „brand shopov“, ktoré, hoci sú umiestnené na stránkach predajcu, evokujú oficiálny predajný kanál danej značky.

Čo sú najväčšie výhody retail marketingu?

Kľúčová výhoda na strane retailerov je spojenie detailnej znalosti nákupného správania a schopnosti osloviť zákazníkov v spodnej časti „funnelu“, teda v blízkosti koncového nákupu. Táto kombinácia sľubuje inzerentom vysokú návratnosť reklamnej investície.

Majú inzerenti o retail marketing záujem?

Retail médiá stále viac lákajú zadávateľov reklamy a to naprieč rôznymi odvetviami. Celosvetovo ide o najrýchlejšie rastúci kanál, ktorý už tvorí zhruba 11 % z celkových investícií do reklamy. Hlavným dôvodom je efektívny spôsob, ako svoju značku či produkt cielene ukázať relevantným zákazníkom v momente, keď sa rozhodujú, čo si kúpia.

Retail médiá a efektívny retail marketing budú témou najbližšieho IABbudíčka, ktorý sa bude konať 15.marca v bratislavskom HubHub. Raňajkový formát združenia IAB Slovakia pravidelne organizuje stretnutia na vybranú digitálnu tému, vítaní sú zástupcovia retailerov, značiek ako aj mediálnych či digitálnych agentúr.

Ako sme na tom na slovenskom a českom trhu retail marketingu?

Situácia pripomína stav online reklamy spred desiatich rokov, kedy na trhu chýbala automatizácia, personalizácia, štandardy či pokročilá analytika. Podobne ako vtedy s mediálnymi domami, sa dnes s retail médiami dojednávajú podmienky s každým obchodníkom zvlášť, narážame na rôzne technické špecifikácie, rôzne nákupné modely a na nedostatok dát po skončení kampane. Obvykle príde zadávateľom len strohý report s niekoľkými základnými metrikami. V tom horšom prípade sú len uistení, že banner bol nasadený po celý dohodnutý čas. Chýbajú nám „business insighty“, optimalizácia či škálovateľnosť.

Ako to vyzerá s retail marketingom v Európe?

Západné trhy majú značný náskok. Primárne ťažia z prítomnosti veľkých „marketplaces“ ako Amazon, ktorý si v minulých rokoch vydobyl pozíciu priekopníka tohto odvetvia. Ostatní sa ho snažia nasledovať. Netýka sa to len online hráčov. Moderné retail médiá intenzívne budujú aj predajcovia, ktorých si spájame najmä s kamenným predajom, napríklad supermarkety či reťazce lekární.

Ktoré sú top formáty sú v rámci retail marketingu?

Na weboch predajcov najväčšie objemy obvykle generuje display reklama a vysokú efektivitu z pohľadu návratnosti majú sponzorované produkty vo vyhľadávaní. Napríklad na Amazone je to objemovo približne 2/3 display a 1/3 search. Z našich skúseností vyplýva, že sa tento pomer líši podľa odvetvia predajcu a skladby vendorov (značiek, ktoré predávajú ich sortiment online cez retail e-shopy).

Lidl Čítajte aj 3,7 miliardy eur. Toľko do reklamy investovali firmy na Slovensku v roku 2022

Aké dáta dnes požadujú vendori?

Vendori si dnes často sťažujú na nedostatok transparentnosti zo strany predajcov a minimálnu možnosť ovplyvnenia efektivity svojich investícií. Častokrát je to tým, že ani predajcovia nemerajú výkon danej reklamnej pozície. Optimálny stav je meranie ekvivalentné tomu, čo poznáme z performance marketingu. Naproti tomu si predajcovia zakladajú na bezpečnosti vlastných 1st party dát, ktoré do reklamnej siete vkladajú. Potrebujú istotu, že ich dáta nezneužije niektorý z konkurentov.

Aké veľké príjmy dnes dosahujú retaileri z tohto typu marketingu?

Na Slovensku ani v Čechách neexistuje systematický monitoring týchto príjmov. Rádovo to budú jednotky percent z celkových tržieb. Podstatnejšia je však dynamika rastu.

Aký je potenciál retail marketingu na Slovensku?

Ak by sme vychádzali z priemerných dát a zahraničných štúdií, slovenskí predajcovia majú možnosť siahnuť si približne na vyššie desiatky miliónov eur. Pričom okolo 70 % z tohto objemu predstavuje pre nich úplne nové peniaze. Zvyšných 30 % môže byť prevedených z tradičného marketingu v prospech výkonnejších retail médií.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IAB Slovakia