Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Výdavky do slovenskej online reklamy mierne stúpli, no rekordy spred roka sa už nezopakovali

Investície do digitálu zaznamenali medziročný rast o 3 %.

28.02.2023 06:00
Online marketing Foto:
Ilustračné foto.
debata
televízia, televízor, divák, hnev, obývačka, Čítajte aj Ďalší operátor hlási zmeny v televíznej ponuke: Tieto programy končia, toto je náhrada...

Investície do slovenskej online reklamy dosiahli v roku 2022 úroveň 189 miliónov eur, čo v medziročnom porovnaní znamená nárast o 3 %. Výrazný vplyv na tento výsledok mali najmä slabé výsledky druhého polroka, v ktorom výdavky do online reklamy v medziročnom porovnaní zaznamenali pokles o 3,4 %. V prvom polroku to pritom bolo o 10 % viac, ako v rovnakom období minulého roka.

Inflácia a rast energií utlmili investície

Hlavnou príčinou nízkeho nárastu bola ekonomicko-politická situácia, ktorá mala vplyv na spotrebiteľské správanie ako aj rozpočty zadávateľov. „Vysoká inflácia, obava z výrazného navyšovania cien energií mali na Slovensku v roku 2022 vplyv na nižšiu spotrebu obyvateľstva ako aj nižšie investície značiek do reklamy. Zároveň je potrebné dodať, že rok 2021 bol vysoko neštandardným nielen z hľadiska návštevnosti slovenských médií ale i výdavkov do reklamy, ktoré zaznamenali rekordný dvojciferný rast 32 %, čo bolo spôsobené najmä výrazným prechodom do online komunikácie mnohých značiek počas covidu. Na takýto rast už nesiahneme,“ vysvetľuje Daša Karpelová, výkonná riaditeľka IAB Slovakia.

Výdavky do slovenskej online reklamy v roku 2022. Foto: IAB Slovakia
IAB Slovakia Výdavky do slovenskej online reklamy v roku 2022.
televízia, sledovanie, diaľkový ovládač Čítajte aj Koniec českých televízií? Dôsledky pocíti celé odvetvie, aj samotné slovenské stanice, hovorí odborník

Výsledky za druhý polrok roka 2022

Druhý polrok zaznamenal výdavky do online reklamy pokles o 3,4%, v absolútnej hodnote predstavovali 102 miliónov eur. Všetky reklamné formáty vo výdavkoch klesali okrem digitálnej audio reklamy (+30 %) a riadkovej inzercie, ktorá viac menej stagnovala (+0,2 %). Digitálne audio má stále veľký potenciál rastu, nakoľko slovenský trh reaguje na európske trendy s omeškaním. Na Slovensku je však pre túto reklamu už dlhodobejšie vytvorené silné mediálne prostredie v podobe podcastov, digitálnych rádií či audio nadnárodných stream platforiem.

Vývoj výdavkov do internetovej reklamy v roku... Foto: IAB Slovakia
IAB Slovakia Vývoj výdavkov do internetovej reklamy v roku 2022.

Rozbehol sa predaj podcastov

Z hľadiska rastu sa najviac darilo digitálnemu audiu (+46 %), čo v absolútnej hodnote predstavovalo 1,7 milóna eur, čo sú ale v porovnaní s ostatnými formátmi naďalej nízke investície. Na celkových výdavkoch tvorí audio reklama len 1 %.

„Aj my vidíme rastúci trend v digitálnej audio reklame a snažíme sa klientom ponúknuť čo najširšie možnosti. Minulý rok sa nám veľmi pekne rozbehol predaj podcastov, čo súvisí aj s rastúcimi číslami našej podcast platformy Podmaz, ktorá mala v decembri najvyšší počet vypočutí (310-tisíc). Aktuálna situácia na trhu vytvára väčší tlak na efektivitu kampaní klientov, médiá musia v rámci svojej obchodnej politiky stavať na argumentačnej sile a faktoch, a to bude platiť aj pre digitálnu audio reklamu,“ hodnotí situáciu na trhu audio reklamy Lenka Čamborová z Bauer Media Slovakia.

Celková display reklama (107,6 milióna eur) si drží svoj najväčší podiel (57 %) na celkových výdavkoch, medziročne však zaznamenala mierny pokles o 2 %. Na ten mali vplyv aj nižšie výdavky do nadnárodných hráčov, čo kopíruje aj európsky trend.

Rozdelenie výdavkov podľa reklamných formátov. Foto: IAB Slovakia
IAB Slovakia Rozdelenie výdavkov podľa reklamných formátov.
canal+ action, canal+ Čítajte aj Dobrá správa! Na Slovensko prichádza nová televízia, ponúkne exkluzívne premiéry

Polovičný podiel si drží mobilná reklama

Na mobiloch bola v roku 2022 zobchodovaná reklama v hodnote 102 milónov eur a tvorila 54 % na celkových výdavkoch do reklamy. Medziročne sa tento podiel nezmenil. Automatizovaným nákupom sa v minulom roku nakúpila display reklama v hodnote 86 miliónov eur.

Foto: IAB Slovakia
IAB Slovakia

Trendy na rok 2023

Za rok 2023 môžeme počítať približne s 5 % rastom digitálu. „Veľa ovplyvní ďalší vývoj ekonomickej situácie vzhľadom na náznaky recesie. Výdavkom však môžu výraznejšie pomôcť parlamentné voľby. Istý pozitívny vplyv bude mať aj kontinuálne zdražovanie televízie, pre niektorých klientov už môže byť tento mediatyp príliš drahý a rozpočty sa automaticky presunú do video reklamy. Slovenské médiá by si mohli polepšiť čo do príjmov aj vzhľadom na fakt, že situácia na sociálnych sieťach z hľadiska ich nekontrolovateľného obsahu je čoraz horšia. Profesionálne tvorený a kontrolovaný obsah slovenských hráčov už dnes spĺňa základné požiadavky na brandsafety a po zavedení iniciatívy Gold Standard bude možné jasne oddeliť vierohodné médiá od tých, čo šíria hoaxy, konšpirácie a dezinformácie,” uzatvára Matej Kolarovský, predseda Správnej rady IAB Slovakia.

Vývoj výdavkov do internetovej reklamy vydáva na polročnej báze združenie IAB Slovakia. Aktuálna správa hovorí o výške investícií do digitálu v roku 2022.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IAB Slovakia #internetová reklama