Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Prdiace škrečky v reklame urazili divákov. Uznal regulátor ich sťažnosti za oprávnené?

Rada pre mediálne služby sa zaoberala sťažnosťami divákov na vianočnú reklamu Dedolesu.

11.02.2023 06:00
Dedoles, vianočná kampaň Foto:
Záber zo spotu vianočnej kampane Dedolesu.
debata (26)

Rada pre mediálne služby sa na svojich zasadnutiach okrem iného zaoberá aj sťažnosťami divákov na programy vysielané v televíziách. Zaoberá sa každým podnetom a ak zistí, že nastalo pochybenie, podľa jeho závažnosti buď vysielateľa upozorní alebo mu udelí pokutu za porušenie zákona. Väčšinou posudzuje sťažnosti na neobjektívnosť v spravodajských reláciách, označenie programov pre mladistvých divákov nevhodným piktogramom, ale aj na odvysielanú reklamu.

Robert Fico Čítajte aj Odvysielanie prejavu Fica na sneme Smeru má dohru. Regulátor začal voči RTVS správne konanie

Na poslednom zasadnutí riešila sťažnosti na reklamný spot z vianočnej kampane spoločnosti Dedoles so sloganom „Nevyprdnite sa na…“. Sťažovatelia ju kvôli expresívnemu výrazu považovali za nevhodnú.

V jednej sťažnosti sa uvádza: „V texte tejto reklamy je explicitné vyjadrené isté biologické, človečenské konanie, spojené s vylučovaním a uvoľňovaním vetrov. V texte je doslova uvedené „Nevyprdnite sa na to“ a celá myšlienka je zdôraznená zvukovým a tiež obrazovým doprovodom „zvieracich“ postáv, asi maskotov spoločnosti.“

V ďalšej sťažovateľ píše: „… podávam sťažnosť na obsah reklamy firmy Dedoles, ktorá končí slovami – citujem „Nevyprdnite sa na Vianoce“, je to podľa mňa úplné dno TV reklamy a nepatrí na obrazovky.“

O čo v reklame išlo?

Motívom vianočnej kampane s tromi tancujúcimi škrečkami bolo upozorniť na predvianočné zľavy v Dedolese. Spot sprevádzaný sloganom „Nevyprdnite sa na darčeky“ bol nasadený na YouTube a sociálnych sieťach, v televíziách bežala upravená reklama pred Black Friday, počas ktorého mohli kupujúci využiť zľavy až do 70 %. Spot sprevádzal slogan „Nevyprdnite sa na Black Friday“.

Ako spot vznikol?

Agentúra Somebody&Somebody, ktoré reklamu pre Dedoles pripravila, popísala nápad s „prdiacim škrečkom“ takto: „Na začiatku bolo zadanie, aby sme prišli s kampaňou, ktorá silno zarezonuje. Kampaň mala mať to, čo sa v PR nazýva „aktualizačný prvok“. Jednoducho niečo, čo bude pre ľudí práve teraz zaujímavé. Hľadali sme teda takéto nápady… Nápad s prdnutím škrečka začal myšlienkou, že prdenie sa v reklamách nevída. To bola tá ľahká časť vymýšľania. Dôležité bolo prísť s riešením, ktoré nebude nechutné, ale roztomilé. Nakoniec sme siahli do vlastných odžitých skúseností – veď komu sa to v živote nestalo? A pridali sme „insight“, že deti predpubertálneho veku často nevedia, ako po prdnutí reagovať, hanbia sa – a pritom sa to môže stať každému, stáva sa to každému a vôbec nič na tom nie je. A tak si škrečok prdol, jeho kamoši sa nad tým pousmiali a všetci tancovali ďalej, až kým nepomreli.“

turecko, zemetrasenie Čítajte aj Za zemetrasenie je zodpovedné USA a tajné služby. Aj takto konšpirátori spochybňujú tragédiu v Turecku

Aká je analýza reklamy z pohľadu Rady?

Rada pri skúmaní podnetu posudzovala, či vysielateľ zabezpečil, aby bola reklama čestná a slušná v medziach zákona. „Podľa Synonymického slovníka slovenčiny (2014) je slovo vyprdnúť sa expresívnym výrazom v zmysle vykašľať sa, prestať sa starať. V tomto prípade ide o výraz nevyprdnúť sa, ktorý patrí medzi expresívne slová vyjadrujúce záporný odtienok. V slovnom spojení nevyprdnite sa na Black Friday ide o prenesený význam neutrálneho slova nestratiť záujem alebo neprestať dbať o niečo,“ uvádza v analýze.

V šote po výraze „nevyprdnite sa“ nasledovala veta: Zľavy až do 70 percent na stovky motívov veselých ponožiek, papúč a ďalších veselých vecičiek. „Výraz vecičky je eufemizmus, zjemňujúce slovo, zdrobnenina, ktorý spolu s výrazom veselý (2×) celú výpoveď zjemňujú. Záporný citový odtienok expresívneho výrazu nevyprdnite sa podľa nášho názoru zvukovo aj významovo kompenzuje zdrobneninou vecičky a významom slova veselý,“ dodala.

Aký je verdikt Rady?

„Reklamný spot s odkazom na nákup veselých vecičiek spolu s tancujúcimi škrečkami, navodenou vianočnou atmosférou, pesničkou v pozadí a chodiacimi pármi ponožiek a papúč vo vzduchu má podľa nášho názoru vytvoriť zábavnú a veselú atmosféru. Zvuková aj obrazová zložka reklamného spotu vyzdvihujúca aj farebnosť zobrazených produktov tvoria kompatibilný, navzájom sa doplňujúci celok s cieľom zapôsobiť nápadito a optimisticky na diváka, a priviesť ho k nákupu produktov spoločnosti Dedoles. Na základe uvedeného si myslíme, že obsah predmetného reklamného šotu, aj keď v ňom bol použitý expresívny výraz, avšak nižšej intenzity, nemožno hodnotiť ako neslušný. Sme preto toho názoru, že jeho odvysielanie nebolo v rozpore s § 82 ods. 1 písm. a) Zákona o mediálnych službách,“ uviedol regulátor s tým, že sťažnosti posúdil ako neopodstatnené.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #reklamná kampaň #dedoles #Rada pre mediálne služby