Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Politická reklama má svoje špecifiká. Posudzovať jej etické princípy je zložitejšie

Asociácia PR diskutuje o špecifickom kódexe pre politické kampane, ktorý by vznikol v spolupráci všetkých relevantných asociácií kreatívneho biznisu.

31.01.2023 06:00
reklamná agentúra Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)
Roland Kubina Čítajte rozhovor Programový riaditeľ Jojky: Pri Ivete sme so zatajeným dychom čakali na reakcie, teraz je v hre pokračovanie

Bez efektívnej reklamnej kampane politik len ťažko presvedčí svojich potenciálnych voličov, aby ho zvolili do vysnívanej pozície. V kampani pritom nejde len o propagáciu kandidáta a jeho programu, ale jej súčasťou je aj negatívne informovanie o volebných konkurentoch. A práve komunikačná stratégia pri vymedzovaní sa voči iným politikom býva zbytočne útočná, diskriminačná a často až vulgárna.

Neúspešný kandidát na prezidenta Českej republiky Andrej Babiš v kampani pred druhým kolom volieb čelil kritike za bilbordy s textom „Nezavlečiem Česko do vojny. Som diplomat. Nie vojak.“ Kritici mu vyčítali, že straší voličov. Babiš plagáty bilbordoch vymenil plagáty za nové s textom „Generál neverí v mier“ s dodatkom „Voľte mier. Voľte Babiša“.

Združenie reklamných profesionálov Art Directors Club Czech Republic (ADC) považovalo kampaň za neetickú a vylúčilo zo svojich radov Marka Prchala, ktorý pracuje pre Babiša. Bolo to prvé vylúčenie za 30 rokov fungovania ADC. „Sme presvedčení, že spôsob, akým bola vedená táto prezidentská kampaň, by rozhodne nemal byť tolerovaný," uviedol predseda ADC David Suda.

Stanovisko zaujal aj český PR Klub, ktorý združuje expertov v oblasti komunikácie. „Je načase si uvedomiť, že pravidlá pre férovú a etickú komunikáciu máme, len ich treba vyžadovať – tiež a možno predovšetkým – práve v politickej komunikácii," uviedol PR Klub s tým, že zaháji rokovania o kultivácii komunikácie s politickou reprezentáciou.

koaličná zmluva, podpis, Bratislavský hrad, Boris Kollár, Igor Matovič, Richard Sulík, Veronika Remišová Čítajte viac Politická kampaň nemá žiadne pravidlá. Je utópiou, aby bola etická, hovoria reklamní odborníci

V súvislosti s blížiacimi sa predčasnými voľbami sme sa spýtali profesionálnych združení v oblasti kreativity a komunikácie, ako je to na Slovensku.

ADC: Agentúry sa veľmi nechvália politickými projektami

„Kódex politickej reklamy nemáme. Rada pre reklamu Etický kódex má, avšak ten je len veľmi ťažko aplikovateľný na politickú reklamu. Tá má svoju špecifickú logiku a posudzovať ju je zložitejšie. Agentúry sa veľmi nechvália politickými projektami, na ktorých pracujú a jednotliví kreatívci už vôbec nie. V rámci ADC sme zatiaľ nemuseli riešiť nejaký konkrétny problém spojeným s politickou reklamou. Každopádne plne podporujeme rozhodnutie a aktivity kolegov a kamarátov z českého ADC. Klub má plné právo vylúčiť člena, ktorý klubu a brandži robí hanbu,“ hovorí Peter Michalka, člen prezídia ADC Slovakia, ktorý je exkluzívnym klubom najoceňovanejších kreatívcov.

APRSR: Komunikácia závisí od hodnotovej a osobnej integrity politika

„Na etiku v politických kampaniach môžeme pozerať z dvoch hlavných oblastí – komunikácie a financovania. Kým financovanie je do určitej miery u nás legislatívne nastavené, etická politická komunikácia je postavená na samoregulácii odvetvia a na hodnotovej a osobnej integrite politika, politickej strany a ich komunikačného tímu,“ uvádza Katarína Remiaš, členka prezídia a šéfka etickej komisie Asociácie PR na Slovensku (APRSR).

„O príprave špecifického kódexu pri politických kampaniach sme diskutovali v asociácii už v minulom roku a boli by sme radi, keby takýchto kódex vznikol v spolupráci všetkých relevantných asociácií kreatívneho biznisu – čiže PR, reklamných, digitálnych, mediálnych, eventových agentúr a produkcie,“ hovorí Remiaš.

Štandardy v Etickom kódexe APRSR

Členské agentúry sa zaväzujú dodržiavať Etický kódex APRSR, ktorý je zhodný s medzinárodnými kódexami v rámci ICCO (International Communications Consultancy Organisation). „Dodržiavanie etických a profesných štandardy, ktoré sú v kódexoch zahrnuté, dáva hlavný rámec aj pre politické kampane,“ vysvetľuje Remiaš.

„Z pohľadu PR ale aj v politickej kampani platia rovnaké etické princípy ako pri akejkoľvek inej kampani, ktorými sú: transparentnosť, férovosť, pravdivosť, tolerancia, nemala by byť diskriminačná, ako ani vyvolávať a podnecovať negatívne emócie a nálady v spoločnosti,“ dodáva.

Členov vylučovali aj na Slovensku

Stalo sa už v slovenských profesionálnych združeniach, aby vylúčili zo svojich radov nejakého člena, ako sa to stalo pri prezidentskej kampani v Českej republike? „Áno, za celé obdobie fungovania ADC sme vylúčili jedného člena. Je to smutný príbeh. Dôvodom bolo, že sa tento bývalý člen zachoval veľmi nefér ako člen poroty kreatívnej súťaže Zlatý klinec. Neporušil nejaké konkrétne pravidlo, ale to, ako hlasoval za jednotlivé práce, bolo skrátka nefér. A tak ho klub zo svojich radov vylúčil,“ hovorí Peter Michalka.

Asociácia PR agentúr pristúpila v minulosti rovnako k vylúčeniu jedného člena zo svojich radov. „APRSR začiatkom roka 2019 vylúčila agentúru PR Clinic, z dôvodu porušovania etického kódexu asociácie. Išlo o komunikáciu agentúry minimálne v roku 2018 a podozrenia z používaniu falošných účtov na Facebooku, s cieľom vytvárať lepší imidž jednotlivcov a firiem, vrátane jedného politika. Z analýzy situácie a získaných informácií komisia v záverečnej správe v danom prípade skonštatovala viaceré etické pochybenia a porušenia etických kódexov agentúrou,“ objasňuje Katarína Remiaš.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #politická reklama #politická kampaň #APRSR #ADC