Internetový obchod Alza už od októbra minulého roka neponúka dlhodobé predplatné digitálnych časopisov a teraz, 31. januára 2023, už definitívne končí s ich predajom. Zákazníci si ešte do 31. marca budú môcť zakúpené časopisy čítať tak, ako sú zvyknutí, vo webovej čítačke Alza media pre PC alebo rovnomennej aplikácii pre mobilné telefóny a tablety.
Budú mať predplatitelia prístup k starším vydaniam časopisov, ktoré majú v archíve? A čo bude s predplatným, ktoré bude bežať aj po skončení prevádzky?
Čítajte aj Mimoriadne bohatý seriálový január! Ktoré slovenské novinky si nenechávate ujsť?„Ukončenie predaja znamená, že od 1. februára prestávame nahrávať nové vydania časopisov a novín. Zákazníkov, ktorí majú zaplatené predplatné, budeme začiatkom februára kontaktovať e-mailom s informáciami o vrátení pomernej časti uhradeného predplatného,“ informuje o zmene Alza.
Alza tiež pripravuje v spolupráci s jednotlivými vydavateľmi spôsoby pre plynulý prechod medzi dostupnými platformami tak, aby zákazníci o časopisy zakúpené prostredníctvom Alzy neprišli a mohli si aj naďalej listovať v ich histórii.
Časopisy v archíve sa budú dať stiahnuť
„Po ukončení predaja ponúkneme zákazníkom po dobu jedného mesiaca možnosť, aby si svoje zakúpené vydania stiahli do svojich zariadení vo forme pdf. O žiadny zakúpený obsah teda naši zákazníci neprídu,“ uvádza Daniela Chovancová, hovorkyňa spoločnosti Alza. O podrobnostiach, ako postupovať v prípade konkrétnych vydavateľov, bude spoločnosť tiež informovať v priebehu februára. Zákazníci si informácie nájdu aj vo svojom účte na Alze.
V ponuke Alzy však naďalej zostanú audioknihy, e-knihy alebo hry. „Ukončenie sa týka len predaja digitálnej periodickej tlače, teda novín a časopisov. Na predaj ďalšieho digitálneho obsahu, ako sú knihy alebo audioknihy, to nebude mať žiadny vplyv. Tento segment má u zákazníkov stále väčšiu obľubu a predaje, najmä audioknihy každoročne rastú,“ upozorňuje Chovancová.
Čítajte aj Juraj Bača vymenil pečenie za venčenie. Divákom poradí s problémovými psíkmiPredaj digitálnych vydaní časopisov a novín spustila Alza v roku 2014. Okrem samostatných vydaní mohli zákazníci využiť aj predplatné na tri, šesť alebo dvanásť mesiacov. „Veľké vydavateľské domy si však riešia distribúciu cez vlastné predajné kanály, zatiaľ čo z nášho pohľadu je prevádzka náročná na IT vývoj a údržbu. V posledných rokoch sme predávali ročne desiatky tisíc digitálnych „výtlačkov“ novín a časopisov v hodnote stoviek tisíc eur. Podiel na celkovom obrate Alzy tak nebol zásadný,“ vysvetľuje Chovancová dôvody ukončenia ich predaja.