Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Kauza Dráčik má pokračovanie. E-shop hračkárstva sa dostal na zoznam dezinfowebov

Konšpirátori.sk zaradili internetový obchod Dráčika na zoznam webov, ktoré obsahujú dezinformácie a pochybný obsah.

17.01.2023 06:00
Dráčik Foto:
Predajňa Dráčik v nákupnom centre v Bratislave.
debata (8)

Hračkárstvo Dráčik už takmer rok zverejňuje na svojom webe kontroverzné príspevky. Desiatky konšpiračných textov sa týkajú vojny na Ukrajine, obrannej dohody Slovenska a USA, pandémie a očkovania, ale aj LGBTI+ menšiny.

dunaj, Čítajte aj Súboj slovenských seriálov: Ako je na tom Nemocnica a Dunaj, k vašim službám?

Na nevhodné texty na webe hračkárstva sme upozorňovali viackrát, naposledy v novembri minulého roka, kedy sa k autorstvu článkov prihlásil majiteľ Dráčika Dušan Víglaský, ktorý spoločnosť založil ešte v roku 1991 a doteraz je jej majiteľom. „Články píšem ja, Dušan Víglaský a budem ich písať naďalej. Zdá sa, že vám to nejako nevyhovuje,“ uviedol v príspevku s názvom „Denník Sme a iné médiá klamú“, v ktorom reagoval na medializáciu.

Na články so sporným obsahom aktuálne zareagovala iniciatíva Konšpirátori.sk, ktorá e-shop zaradila do databázy webových stránok s neserióznym, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom. Na zozname sa nachádza 271 webstránok, Dráčik je na 236. mieste a komisia mu udelila skóre 7,1 z 10. Upozornil na to portál Živé.

the last of us, pedro pascal, Čítajte aj Dlhé čakanie na Rod draka bude o čosi ľahšie: HBO má nového seriálového kráľa!

„Stránka obsahuje konšpiračné teórie a „bludy“, ktoré môžu mať vážnejšie politické, ekonomické, zdravotné dôsledky, bez ich kritického zhodnotenia,“ zdôvodňuje autor posudku dôvody zaradenia e-shopu na zoznam dezinfowebov. Upozorňuje tiež na to, že „články sú umiestnené tak, aby zaujali návštevníkov webu hneď po otvorení stránky. Nie sú podpísané autorom, v niektorých prípadoch majú charakter dezinformácií, v iných zosmiešňujú menšiny, predstaviteľov štátu alebo spochybňujú oficiálne postoje Slovenska k vojenskej agresii Ruska na Ukrajine.“

Konšpirátori.sk: Zistené kritériá pre zaradenie na zoznam dezinfowebov:

  • Stránka obsahuje konšpiračné teórie a „bludy“, ktoré môžu mať vážnejšie politické, ekonomické, zdravotné dôsledky, bez ich kritického zhodnotenia. Nevzťahuje sa na zaujímavosti, záhady, jasne označené špekulácie.
  • Stránka nerešpektuje základné zásady novinárskej etiky: neuverejňuje opravné správy, ponecháva dostupné a neopravené správy, ktoré sa objektívne ukázali ako nepravdivé.
  • Stránka nemá jasného vlastníka a autorov (ochrana zdrojov a možnosť pseudonymov sa rešpektuje), stránka neuverejňuje prípadné reakcie dotknutej strany, hrubým spôsobom mieša správy a komentáre, opakovane publikuje šokujúce nepravdivé tvrdenia za účelom zvýšenia návštevnosti, ktoré však obratom opravuje, atď.

Projekt Konšpirátori.sk zverejňuje už od roku 2016 zoznam webov, pri ktorých majú členovia komisie pochybnosti o ich dôveryhodnosti a kvalite obsahu. Je určený najmä zadávateľom reklamy, ktorým na týchto weboch neodporúčajú zobrazovať svoju inzerciu, aby nepoškodzovali dobré meno svojej značky. Využíva ho 6 200 zadávateľov reklamy na Slovensku a v Českej republike.

Foto: Konšpirátori.sk
Konšpirátori.sk

Dráčik, ktorý prevádzkuje sieť predajní aj v Českej republike, začal od októbra rovnaké texty preložené do češtiny publikovať aj na českom webe Dráčika. Rovnako vzbudili pozornosť médií aj ľudí na sociálnych sieťach. Článkami sa zaoberala aj česká polícia.

Názory ľudí sa pri tejto kauze rôznia. Niektorí so zverejnenými názormi súhlasia, no ďalší s nimi nesúhlasia a vytvorili iniciatívu „Dajte im vedieť“ so zoznamom výrobcov hračiek, ktorým môžu ľudia napísať svoj názor na to, ako sa firma Dráčik na webe prihovára svojim zákazníkom. Na upozornenia zareagovala napríklad spoločnosť Lego, ktorá pozastavila svoje propagačné aktivity.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #hoax #kontroverzná reklama #Dráčik