Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Lidl a Tesco definitívne skončili s letákmi, ušetria tisíce ton papiera. Pridajú sa ostatné reťazce?

Nárast cien urýchľuje presun komunikácie so zákazníkmi do online priestoru.

14.01.2023 06:00
Lidl, koniec letákov Foto:
Najnovším opatrením Lidla je zrušenie vkladania akciového letáku do vybraných denníkov a týždenníkov.
debata

Poznáme to všetci. Niekoľkokrát do týždňa schránky či spoločné priestory plné letákov obchodných reťazcov, ďalšie letáky vložené v rôznych novinách a magazínoch. Hoci presná štatistika neexistuje, ide o stovky miliónov ročne s váhou niekoľko desiatok tisíc ton. Ak by sa všetci obchodníci rozhodli obmedziť takúto spotrebu papiera, významne by pomohli prírode.

Hoci je leták najsilnejším komunikačným nástrojom so zákazníkmi, po výraznom náraste cien papiera hľadajú reťazce cesty, ako ušetriť. Ako prvý začal dlhodobo znižovať náklad svojho akciového letáku Lidl a pred pár dňami sa pripojilo aj Tesco, ktoré sa s tlačenými letákmi definitívne rozlúčilo. Všetky reťazce sa čoraz viac orientujú na online komunikáciu so zákazníkmi.

MALL Shop Čítajte aj Jeden z najväčších e-shopov zatvára svoje predajne. Mení aj sieť výdajní

Definitívny koniec letákov v Tescu

Tesco len pred pred pár dňami ohlásilo, že po 20-tich rokoch definitívne končí s pravidelnými týždňovými letákmi v papierovej podobe. Akciová ponuka bude zákazníkom aj naďalej k dispozícii, avšak už len v digitálnej forme v aplikácii alebo na webe.

„Posledný papierový leták si nájdu zákazníci vo svojich schránkach prvý januárový týždeň,“ uviedla marketingová riaditeľka Diana Golanová s tým, že ročne tak ušetria až 1700 ton papiera. Počty tlačených letákov začal reťazec znižovať už v minulom roku. V marci zrušil distribúciu do schránok v Bratislave a Košiciach, a v októbri prestal tlačiť letáky pre svoje predajne.

322249301 700976405012844 6658484256450823056 n Čítajte viac Revolučný krok známeho reťazca: S týmto je po 20-tich rokoch definitívny koniec

Lidl končí aj s vkladačkami v novinách a časopisoch

Šetrenie zdrojov je pre Lidl dôležitou témou a obmedzovať letáky začal na Slovensku ako prvý. Pravidelnú týždňovú distribúciu do schránok ukončil ešte v roku 2020 a ročne tak minie o 6000 ton papiera menej než predtým. Tlačené verzie ponechal len v predajniach a ako vkladačku vo vybraných denníkoch a týždenníkoch. No aj s tým je už koniec. Úspora papiera predstavuje ďalších takmer 1500 ton, ďalších 37 ton Lidl šetrí výmenou papierových cenoviek za elektronické.

„Leták je naším najsilnejším komunikačným nástrojom so zákazníkom. Ešte dôležitejšia je však otázka, v akom stave zanecháme životné prostredie pre ďalšie generácie. Preto sme sa už pred niekoľkými rokmi rozhodli strategicky znižovať počet tlačených letákov a aj ich rozmer. Veríme, že to je správne rozhodnutie a dúfame, že nás budú nasledovať aj ďalšie reťazce,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidla zodpovedný za nákup a marketing.

gilmore girls, gilmorky, Čítajte aj Vrátia sa Gilmorky s novými časťami? Konečne všetko začína naberať reálne kontúry

Kaufland si letáky ponechá

Na druhej strane sú reťazce, ktoré zrušenie papierových letákov nateraz nezvažujú. „Tlačený leták je aj v súčasnosti pre väčšinu našich zákazníkov najdôležitejším zdrojom informácií o akciových cenách a platí, že jeho obľuba neklesá a čítajú ho takmer všetky vekové skupiny. Aj na základe toho aktuálne neplánujeme prestať s jeho tlačou a distribúciou,“ uviedol hovorca Samuel Machajdík. Reťazec však využíva papier, ktorý je čo najviac ohľaduplný k životnému prostrediu.

„Vnímame samozrejme aj nárast významu online komunikácie a aj preto posilňujeme všetky dostupné online informačné kanály a pripravujeme stále viac špeciálnych akcií v našom vernostnom programe Kaufland Card,“ dodal Machajdík.

star wars, Čítajte aj Január na Disney+: Nuda nehrozí! Pripravte sa na nával nových filmov a seriálov

​Letáky zatiaľ neruší ani Billa

Billa si svoje letáky zatiaľ ponecháva, no oproti minulosti znížila ich počet a tlačí ich na recyklovaný papier. Svoju komunikáciu o akciovej ponuke sa tiež snaží čoraz viac presúvať do online priestoru.

„Letáky sú tradičným nástrojom, prostredníctvom ktorých informujeme našich zákazníkov o akciovej ponuke, oslovujeme ich tak klasickým tlačeným ako aj elektronickou formou. Aby sme našich zákazníkov učili používať online letáky, niektoré špeciálne promo akcie nájdu len v online priestore. Špeciálne katalógy, ktoré sme v minulosti tlačili, máme už len v elektronickej podobe na webe a v aplikácii,“ uviedla hovorkyňa Kvetoslava Kirchnerová s tým, že počet návštevníkov elektronickej podoby letákov z mesiaca na mesiac rastie.

COOP Jednota sa prispôsobuje zákazníkom

Obchodný reťazec COOP Jednotka zohľadňuje vekovú štruktúru svojich spotrebiteľov. „Vzhľadom na to, že maloobchodná sieť COOP Jednota má oproti iným potravinovým reťazcom svoje špecifiká, pôsobíme najmä v obciach a menších mestách, kde je záujem o papierové letáky stále veľký a predpokladáme, že bude aj naďalej pretrvávať,“ vysvetľuje hovorkyňa Jana Kuklová a dodáva: „Napriek tomu sa snažíme hľadať čo najefektívnejšie nastavenie a rozsah používania tohto marketingového nástroja s pomocou využitia geomarketingu a v záujme ochrany životného prostredia.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Tesco #Lidl #Billa #Kaufland #COOP Jednota