Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Reklamné prešľapy v roku 2022: Test kolagénov, očkovacia kampaň či ľanový olej na rakovinu

Rada pre reklamu v tomto roku riešila najmä sťažnosti na zavádzajúce informácie o zdraví.

29.12.2022 06:00
Darujme si Vianoce Foto:
debata

Rada pre reklamu je samoregulačný orgán, ktorý dohliada na to, aby sa na Slovensku šírila čestná, slušná, decentná, pravdivá a etická reklama. Založili ju ešte v roku 1995 spoločnosti pôsobiace na trhu marketingovej komunikácie, jej členmi sú odborníci z oblasti marketingovej komunikácie, práva, psychológie, sociológie, či finančného sektora, schopní posudzovať sťažnosti a reklamy nezávisle a kompetentne.

V tomto roku na základe päťdesiatky podnetov a sťažností Arbitrážna komisia Rady pre reklamu rozhodla, že 18 reklám bolo neetických a nespĺňali stanovené štandardy. Sťažovatelia v nich upozorňovali najmä na zavádzajúce informácie o zdraví.

Kaufland, Sexistický kix 2022 Čítajte aj Sexistický kix: Polonahá žena s vŕtačkou, princezná v parlamente aj miss politička

Ľanový olej na rakovinu

Na propagovanie výživových doplnkov platia špeciálne pravidlá. Nemali by sa prirovnávať k liekom a ani u spotrebiteľov vzbudzovať dojem, že sú liekmi. V tomto prípade zadávateľ reklamy postavil do pozície produktu, ktorý porazí rakovinu, ľanový olej.

Foto: Rada pre reklamu
Rada pre reklamu, ľanový olej

Online článok sa zobrazoval pri vyhľadávaní v Google a na web stránke zadávateľa. Titulok „Ľanový olej porazí aj rakovinu!“ dopĺňal text: Ľanový olej je zdravý tuk, ktorý podporuje zdravie aj chudnutie. Čo viac si môžete priať?… V samotnom článku sa medzi účinkami ľanového oleja uvádzalo „ničenie rakovinových a nádorových buniek“.

„Komisia vníma ako neetické najmä využitie viacerých zdravotných tvrdení, ktoré sa vzťahujú ku konkrétnym diagnózam (napr. onkologickému ochoreniu, astme, hypertenzii a pod.) a má za to, že reklama môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať dojem, že predmetný produkt – potravina môže mať v prípade uvedených diagnóz terapeutické, resp. liečivé účinky, čo preukázané nebolo,“ uviedla Komisia v rozhodnutí a vyzvala zadávateľa, aby reklamu zmenil alebo zamedzil jej ďalšie šírenie.

Zadávateľ ju pozastavil a naďalej sa zobrazuje len ako článok na blogu aj s upozornením, že informácie v žiadnom prípade neslúžia ako náhrada liečby predpísanej lekárom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rada pre reklamu