Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Nákupy v e-shopoch sa zabrzdili. Sľubný rast z leta schladila na jeseň neistota

Ľudia začali kvôli obavám z budúcich cien energií v septembri viac šetriť.

14.10.2022 06:00
e-shop, online nákup, nakupovanie cez internet Foto:
debata
Alza Čítajte aj (Ne)prekvapujúci krok Alzy. O pár dní končí s predajom tohto celého segmentu

Po sľubnom vývoji nákupov cez internet počas letných mesiacov nastalo v septembri ochladenie. V medziročnom porovnaní sa v treťom kvartáli znížil obrat e-shopov o 4 %, aj keď priebežné odhady predznamenávali vývoj porovnateľný s minulým rokom.

„Ešte koncom augusta to vyzeralo, že sa v medziročnom porovnaní dotkneme čiernej nuly, ktorá by vrátila e-commerce na minuloročnú úroveň. V septembri ale mnohí ľudia v neistote z budúcich cien energií začali odkladať svoje nákupy,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

e-shop, online obchod Čítajte aj Chystáte sa otvoriť e-shop? Znie to lákavo, myslite však na týchto päť bodov

Negatívny trend sa najviac odrazil na kategórii bieleho elektra, ako sú napríklad robotické vysávače, kuchynské roboty, umývačky, sušičky bielizne či kávovary. Darí sa však sporákom na tuhé palivá, kachliam, bojlerom, ale aj mrazničkám či notebookom. Vyplýva to z analýzy tretieho štvrťroka nákupov na internete spoločnosti Heureka.

Nešetríme na pneumatikách a mobiloch

Kategórie pneumatík na osobné autá a mobilných telefónov sú z pohľadu objemu nákupov na internete jedným z kľúčových a obe zaznamenávajú zaujímavé trendy. V porovnaní s tretím kvartálom minulého roka vzrástla priemerná cena pri pneumatikách o 21 % a mobilných telefónoch o 17 %.

„Zaujímavý vývoj sledujeme najmä pri mobilných telefónoch. Kým v posledných rokoch priemerná cena kúpeného telefónu mierne klesala, posledné dva roky naopak rastie. Oproti dlhodobej priemernej cene je za 3. kvartál tohto roka až o 27 % vyššia. Znamená to, že spotrebitelia si doprajú telefóny vo vyššej triede a nešetria na nich,“ hovorí Braverman.

jeseň, internet Čítajte aj Návštevnosť webov: Skokanom septembra sú televízne weby, rástli aj spravodajské portály

Skokan kvartálu

Jeden z najvyšších rastov priemernej ceny zaznamenal aj skokan kvartálu, ktorým sú záhradné traktory. Popularita drahších modelov v posledných troch mesiacoch je hlavným ťahúňom tejto kategórie. Ich priemerná cena je takmer trojnásobná v porovnaní s minulým rokom. Rast priemernej ceny zaznamenali aj chladničky (+13 %) a práčky (+12 %). Opačný trend je však v kategórii notebookov, kde klesla priemerná cena o 6 %.

Priemerná hodnota objednávky na Slovensku je 71 eur, no v Česku je necelých 62 eur. „Čím je e-commerce v krajine populárnejší, tým viac ho využívame aj na drobnejšie nákupy. Rovnako nárast možností doručenia cez výdajné miesta či automaty, spolu s rozvojom kuriérskych služieb počas pandémie, majú tendencie priemernú cenu objednávky znižovať,” vysvetľuje faktory vplývajúce na výšku objednávky Braverman. Na rast objemu nákupov vplývajú aj služby ako dodanie v deň objednávky alebo vynesenie tovaru na poschodie.

Foto: Heureka
e Commerce-Insider 3Q22 SK

V tomto roku nás ešte čaká rast

S blížiacimi sa Vianocami budú nákupy cez internet len rásť. „Aj keď výsledok vianočnej sezóny bude závisieť predovšetkým od cien energií na rok 2023, ktoré ešte stále nie sú známe, nakupovať na Vianoce sa určite neprestane. Práve internet je totiž ideálnym miestom, kde sa dá nad nákupmi dobre popremýšľať aj preveriť najlepšiu cenu, vďaka čomu sa dá výrazne ušetriť,” uzatvára Braverman.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #e-commerce #Heureka #online nakupovanie #e-shopy