
Dcérska spoločnosť Google, firma Jigsaw, spustí od septembra na Slovensku, v Českej republike a Poľsku kampaň zameranú na boj proti dezinformáciám o ukrajinských utečencoch.
Psychológovia z britských univerzít v Cambridgei a Bristole v spolupráci s firmou Jigsaw vytvorili 90-sekundové klipy s cieľom „naočkovať“ ľudí proti škodlivému obsahu na sociálnych sieťach. Nasadené budú v reklamných slotoch na YouTube, Twitteri, TikToku i Facebooku, majú za cieľ pomôcť ľuďom rozpoznať emocionálnu manipuláciu a hľadanie obetných baránkov v titulku správy.

Techniky na šírenie dezinformácií
„Keď ľuďom poviete, čo je pravda a čo je lož, mnohí sa budú o tom hádať… avšak môžete predvídať techniky, ktoré sa použijú pri šírení dezinformácií, ako napríklad v prípade ukrajinskej krízy,“ povedal Jon Roozenbeek, hlavný autor správy o výskume, na ktorom je kampaň založená.
Projekt chce posilniť odolnosť voči dezinformáciám, ktoré utečencov vykresľujú negatívne. Kampaň v spolupráci s miestnymi mimovládnymi organizáciami, overovateľmi faktov, akademikmi a odborníkmi na dezinformácie bude trvať jeden mesiac.

Pilotný pokus
„Uvažujeme o tom ako o pilotnom pokuse, takže nie je absolútne žiadny dôvod, prečo by sa tento prístup nemohol rozšíriť do ďalších krajín,“ povedala vedúca výskumu v Jigsaw Beth Goldberg. „Poľsko bolo vybrané, pretože má najviac ukrajinských utečencov,“ dodala s tým, že Česko a Slovensko môžu byť užitočné príklady pre zvyšok Európy. V pomere k počtu obyvateľov prijala najviac utečencov z Ukrajiny Česká republika.
Šírenie klamlivých a falošných informácií v Spojených štátoch a v Európe prostredníctvom sociálnych sietí viedlo rôzne vlády k presadzovaniu nových zákonov, ktoré by dezinformačné kampane zastavili. Diskusia nadobudla na intenzite po začiatku ruskej invázie na Ukrajinu.