Japonské úrady rozmýšľajú, ako prinútiť mladých Japoncov k väčšej konzumácii alkoholu v snahe zvýšiť klesajúce daňové príjmy. Nová kampaň by sa dala parafrázovať heslom „Pite viac alkoholu, nech podporíte ekonomiku“, napísal spravodajský server BBC News.
Mladá japonská generácia pije menej alkoholu ako jej rodičia, čo má nepriaznivý vplyv na dane z takých nápojov, ako je ryžové víno saké. Národná daňová agentúra preto vyhlásila celoštátnu súťaž, ktorej cieľom je prísť s nápadmi, ako tento trend zvrátiť.
Čítajte aj Prieskum: Najviac pozeráme Markízu, počúvame Expres a čítame Nový ČasKampaň „Viva saké!“ dúfa, že mladí navrhnú nové plány, ako zatraktívniť pitie alkoholu a podporiť tento priemysel. Súťaž vyzýva ľudí vo veku 20 až 39 rokov, aby sa podelili o svoje podnikateľské nápady, ktoré by medzi ich rovesníkmi naštartovali dopyt po japonskom saké, pálenke šóčú, whisky, pive alebo víne.
Podľa organizátorov vedú k poklesu predaja alkoholu nové návyky – čiastočne vzniknuté počas pandémie covidu-19, klesajúca pôrodnosť aj starnutie populácie. Chcú, aby súťažiaci prišli s propagačnými akciami, novými značkami či s najmodernejšími marketingovými plánmi zahŕňajúcimi umelú inteligenciu.
Čítajte aj Konečne je to tu! Štartuje nová Hra o tróny, toto všetko musíte vedieť o Rode drakaZmiešané reakcie ľudí
Japonské médiá uvádzajú, že reakcie sú zmiešané, pričom niektoré kritizujú snahu o podporu nezdravého návyku. Kvôli klesajúcej spotrebe sa však v priebehu rokov znížili príjmy z daní z alkoholu. Podľa denníka The Japan Times tvorili v roku 1980 päť percent celkových príjmov, no v roku 2020 to bolo iba 1,7 percenta.
Podľa zverejnených štatistík klesla v Japonsku v roku 2020 spotreba alkoholu na 75 litrov ročne na osobu, kým v roku 1995 to bolo 100 litrov. Na porovnanie, na Slovensku v roku 2020 každý obyvateľ vypil 96,2 litra rôznych druhov alkoholických nápojov, rok predtým predstavovala priemerná spotreba 101 litrov.
V rámci krajín EÚ je Slovensko na jedenástej priečke. Podľa Eurostatu najviac alkoholu vypijú v pobaltských štátoch (Lotyšsko, Estónsko a Litva), nasledujú Česi a Poliaci. Viac ako Slováci vypijú aj Chorváti, Maďari Fíni, Rumuni a Luxemburčania.
Čítajte aj Top 10 najhorších videí všetkých čias na YouTubePsychológovia tiež odporúčajú viac piť
Podľa psychológov sa mladí z takzvanej generácie Z (ľudia narodení od polovice alebo konca 90. rokov do konca prvej dekády nového tisícročia) sústredia na zdravý životný štýl a pijú menej alkoholu ako generácie pred nimi. V anglofónnom prostredí sa generácia Z prezýva aj generation sensible (rozumná generácia).
Psychológovia však upozorňujú, že mladí ľudia kvôli svojmu rozumnému prístupu a neochote riskovať prichádzajú o životné zážitky, uviedol denník The Guardian s odvolaním sa na štúdiu zverejnenú v odbornom časopise British Journal od Sociology.
Podľa nej sa veľká časť spoločných aktivít mladých ľudí odohráva na internete. Majú tak síce väčšiu kontrolu nad niektorými aspektmi svojho života, na druhej strane môžu pociťovať sociálne úzkosti, keď sú nútení vstupovať do reálneho kontaktu s ľuďmi v bare, krčme, na rande alebo v kancelárii, teda mimo svojho virtuálneho sveta, varujú odborníci.