Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Chystáte sa otvoriť e-shop? Znie to lákavo, myslite však na týchto päť bodov

Pri otvorení vlastného e-shopu zvážte všetky nástrahy, aby to napokon nebola len strata času a peňazí.

29.07.2022 06:00
e-shop, online obchod Foto:
Po spustení e-shopu nečakáte na nič iného než na prvú objednávku.
debata

Slovensko patrí medzi rýchlo rastúce e-commerce trhy v Európe. V roku 2021 bolo u nás registrovaných viac ako 15 tisíc internetových obchodov, o 9 % viac než na konci roku 2020. Aj keď niektoré z nich neprežili covidové obdobie, apetít pustiť sa do online podnikania ľuďom nechýba.

online nákup, online nakupovanie, nákup cez internet, žena, karta, notebook Čítajte aj Kríza v e-shopoch skončila. Nakupujeme už skoro toľko ako vlani

Otvoriť si e-shop „pár klikmi” znie pre podnikateľov a živnostníkov lákavo, lenže takémuto rozhodnutiu je potrebné venovať oveľa viac energie, aby z toho na konci nebola len strata peňazí a času. „Internetový obchod totiž so sebou nesie veľké množstvo aspektov, ktoré by mal pred jeho založením každý podnikateľ dobre zvážiť,“ upozorňuje konzultant Aleš Sekanina zo spoločnosti Mediagentura.

Nezabudnite preto pri štarte internetového podnikania na týchto päť najdôležitejších bo­dov.

black panther, Čítajte aj Marvel rozbil internet! Prvé zábery k novému filmu prilákali milióny divákov

1. Nepodceňujte výber vhodného e-shopového riešenia

Prvým zásadným bodom je samotný výber technologickej platformy, na ktorej bude e-shop prevádzkovaný. Pri rozhodovaní si najprv položte otázky ako napríklad:

  • Postavím si vlastný internetový obchod alebo využijem prenájom už hotovej platformy?
  • Ako budem môcť zasahovať do vzhľadovej stránky e-shopu?
  • Budem chcieť s e-shopom časom expandovať na zahraničné trhy?

„Otázok je omnoho viac, je však potrebné, aby si ich podnikateľ položil a vedel na ne dopredu odpovedať. Akákoľvek neskoršia zmena situácie či požiadaviek ho môže stáť nemalé investície alebo náročný prechod na inú platformu,” vysvetľuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates, ktorá je dodávateľom e-shopových riešení.

zväčšiť Internetový obchod so sebou nesie veľké... Foto: Pexels
e-shop, online obchod Internetový obchod so sebou nesie veľké množstvo aspektov, ktoré by mal pred jeho založením každý podnikateľ dobre zvážiť.

Tri možnosti. Každá má svoje výhody aj nevýhody

V podstate sú tri cesty, ako si založiť internetový obchod – nechať si ho naprogramovať na mieru, využiť prenájom internetového obchodu alebo si ho svojpomocne vystavať na niektorej z open source platforiem.

Obchody na mieru sú najdrahšou voľbou a ich postavenie trvá nejaký čas. Túto možnosť najčastejšie využívajú veľké firmy, ktoré potrebujú skĺbiť najmä interné systémy a predaj v kamenných predajniach.

Druhým, najrýchlejším variantom, ako naštartovať svoje online podnikanie, sú prenájmy tzv. krabicových e-shopov. Sú to komplexné riešenia internetového obchodu, kde majiteľovi stačí na začiatok nahrať produkty, upraviť vzhľad, prepojiť služby a obchod spustiť. Tento variant je optimálny pre všetky veľkosti obchodov, ktoré nepotrebujú mať špecifické riešenia na mieru.

Tretím spôsobom je stavba e-shopu svojpomocne pomocou systémov, ktoré sú dostupné na internete, väčšinou zadarmo. Pre spustenie obchodu sú open source systémy dostačujúce, väčšinou v nich však chýba možnosť prepojenia na lokálne služby, ktoré sú dnes pre majiteľov obchodu nepostrádateľné.

Navyše je zo strany prevádzkovateľa vyžadovaná technická zdatnosť a tiež aktívna správa a aktualizácia systému. Hoci sú pri tomto variante prvotné náklady takmer nulové, bývajú často vykúpené časom a prácou, ktorú je treba na vytvorení e-shopu odviesť.

„Ak si podnikateľ vyberie akýkoľvek spôsob riešenia, neznamená to, že by mal hneď vystavať komplexný obchod bez toho, aby v ňom vôbec predal prvý produkt. Je oveľa lepšie zamerať sa na to, ako sa s novým e-shopom presadiť medzi širokou konkurenciou,“ upozorňuje Aleš Sekanina. „Pokiaľ sa rozhodne vstúpiť do segmentu, ktorý je už dostatočne obsadený ďalšími e-shopmi, bude musieť hľadať cestu, ako sa presadiť,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #e-shop #online nakupovanie