Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Vojna na Ukrajine: Sme súčasťou informačnej vojny Ruska, myslí si tretina Slovákov

Podľa najnovšieho prieskumu rastie v záplave dezinformácií v súvislosti s vojnou na Ukrajine počet ľudí bez jasného názoru.

30.06.2022 06:00
putin Foto:
Ruský prezident Vladimir Putin počas rozhovoru pre televízny kanál Russia-1 v rezidencii v čiernomorskom letovisku Soči v Rusku v piatok 3. júna 2022.
debata (4)

Klesá alebo rastie počet Slovákov, ktorí si myslia, že sme súčasťou informačnej vojny vedenej Ruskou federáciou voči západným krajinám? Podľa najnovšieho prieskumu agentúry Ipsos ich počet klesá, rastie však počet tých, ktorí nemajú vyhranený názor.

Dráčik Čítajte viac Vitajte v pekle! Na webe Dráčika okrem hračiek nájdete aj riadnu dávku propagandy

Na Slovensku si až 31 % ľudí myslí, že sme súčasťou informačnej vojny, ktorú voči západným krajinám vedie Ruská federácia. Je to o 8 percentuálnych bodov menej ako pred mesiacom, pribúda však tých, ktorí na informačnú vojnu nemajú jasný názor. Na Slovensku aj v Česku je to už viac než štvrtina dospelej populácie.

Už tretia vlna prieskumu, ktorý mapuje názory slovenskej populácie na dezinformácie v súvislosti s vojnou na Ukrajine, bola realizovaná na prelome mája a júna. Zameriava sa aj na populáciu v Českej republike, čo umožňuje relevantné porovnanie oboch krajín.

smer Čítajte aj Blahove statusy na Facebooku sú minulosťou. Investoval do nich tisíce eur

Názor ľudí na túto tému slabne

Kým na Slovensku podiel tých, ktorí si myslia, že sme súčasťou informačnej vojny vedenej Ruskou federáciou, klesol o 8 percentuálnych bodov na aktuálnych 31 %, v Česku si to napriek poklesu o 5 bodov myslí až 46 % respondentov.

Ešte pred mesiacom nemalo na túto tému jasný názor 13 % opýtaných Slovákov, no dnes je ich už 26 %. Informačnú vojnu častejšie vnímajú mladší respondenti, respondenti s VŠ vzdelaním, vyšším príjmom a z väčších miest.

Vníma ju tiež 85 % voličov strany Progresívne Slovensko, 68 % voličov SaS a 52 % voličov strany OĽaNO. Opačný názor prevláda medzi voličmi strán Republika (70 %), Smer (59 %) a ĽSNS (47 %).

štefan harabin Čítajte viac Youtube stopol Harabina: Za všetko môžu ultraliberáli a Soros, tvrdí

„Podiel tých, ktorí sú presvedčení, že Ruská federácia voči nám nevedie informačnú vojnu, je relatívne stabilný, na Slovensku predstavuje aktuálne 28 %. Výrazne sa však znížil podiel tých, ktorí informačnú vojnu vnímajú. Nárast podielu respondentov bez jasného názoru môže indikovať zníženie záujmu o tému vojny na Ukrajine v dôsledku únavy či iných aktuálnych tém, ale aj to, že oproti minulému obdobiu viac ľudí nevie, čomu má veriť.“ vysvetľuje Jakub Hankovský, riaditeľ agentúry Ipsos.

zväčšiť Foto: Ipsos
Prieskum dezinformačná vojna

Za dezinformácie najčastejšie viníme sociálne médiá

Takmer 40 % respondentov si myslí, že k problému dezinformácií prispievajú algoritmy sociálnych médií. Podobný počet z nás ale tiež viní spravodajstvo mainstreamových médií a vládnu politiku proti „fake news“ a dezinformáciám. V Českej republike za najväčší problém považujú spôsob konzumácie správ bežnými ľuďmi.

Algoritmy sociálnych médií vinia najmä vzdelanejší respondenti, tí ale vo vysokej miere uvádzajú vplyv všetkých ponúkaných faktorov. Naopak, viac ako polovica najstarších respondentov vo veku nad 70 rokov uvádza vplyv spravodajstva mainstreamových médií. V tomto sa zhodnú s voličmi strán SNS, z ktorých až 73 % zdieľa rovnaký názor. Nasledujú voliči Republiky (57 %) a Smeru (50 %). Najväčšími kritikmi vládnej politiky voči „fake news“ a dezinformáciám sú voliči strán Smer a PS (zhodne po 51 %).

zväčšiť Foto: Ipsos
Prieskum dezinformačná vojna

Pod pojmom „fake news“ nerozumieme všetci to isté

Takmer polovica respondentov v oboch krajinách spontánne popísala pojem „fake news“ ako „falošné, nepravdivé správy“. Väčšina respondentov v oboch krajinách dokázala spontánne opísať pojem „fake news“.

Najväčší problém s tým mali najstarší respondenti nad 70 rokov. Uviedli, že ide o anglický výraz, ktorému nerozumejú alebo ho definovali ako „hlúposti“. Na základe iných výskumov ale vieme, že napriek zhode na tom, že „fake news“ sú falošné, či nepravdivé správy, existujú zásadné rozdiely medzi vnímaním toho, či je daná informácia pravdivá alebo nie.

zväčšiť Foto: Ipsos
Prieskum dezinformačná vojna
The Day I Met Spiderman Čítajte viac Na Ukrajine sa nakrúca prvý hraný film od začiatku vojny. Ako súvisí so Spider-Manom?

Prieskum realizovala agentúra Ipsos v spolupráci so Stredoeurópskym observatóriom digitálnych médií (CEDMO)na reprezentatívnej vzorke 1004 respondentov (SR) a 1000 respondentov (ČR) starších než 18 rokov v dňoch 31.5. až 5.6.2022 pomocou on-line zberu dát. Vzorka respondentov je reprezentatívna pre slovenskú a českú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu a veľkosti miesta bydliska. Prvá vlna bola realizovaná v dňoch 31.3. až 6.4.2022 a druhá v dňoch 30.4. až 5.5.2022.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #vojna na Ukrajine #fake news #informačná vojna