Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Ktorá reklama je najotravnejšia? V televízii, na YouTube alebo sociálnych sieťach?

Prerušenie sledovaného obsahu reklamou nie je niečo, čo by nám prinášalo radosť. Kde nám vadí najviac?

19.06.2022 06:00
nuda, ilustračné foto Foto:
debata (6)

Poznáme to všetci. Prerušenie programu reklamou nie je niečo, čo by nám prinášalo radosť. Väčšinou to však akceptujeme ako nevyhnutnosť, ktorá k médiám patrí a za posledné roky sme si na ňu zvykli. Prieskum, ktorý realizovala agentúra Go4insight, sa pozrel na to, ako ju vnímame v rôznych médiách a kde nám najviac prekáža.

Reklamy, ktoré nám vadia najmenej

Možno prekvapujúcim zistením je, že napriek dlhoročným a intenzívnym diskusiám o vizuálnom smogu vo verejnom priestore nám najmenej prekáža vonkajšia reklama, teda citylighty alebo billboardy. Podľa prieskumu ju akceptuje viac než 60 percent populácie. Zásadne odmietavý postoj k vonkajšej reklame má len šestina obyvateľstva.

Podiel na takomto pozitívnom vnímaní majú pravdepodobne aj posledné dva roky, ktoré sme trávili viac doma ako vonku a tiež to, že samosprávy v posledných rokoch znižujú počty vonkajších reklamných plôch, najmä tých nelegálnych.

Svoju úlohu zohral tiež fakt, že pomerne veľká časť obyvateľov Slovenska žije v oblastiach, kde mnoho vonkajšej reklamy ani nie je. Po rokoch dehonestácie tak vonkajšia reklama z prieskumu vyšla ako tá, ktorá obyvateľom Slovenska prekáža najmenej spomedzi všetkých foriem reklamy.

Podobne je na tom aj reklama v printových médiách, teda novinách a časopisoch, na ktorú sú čitatelia zvyknutí. Rovnako, ako v prípade vonkajšej reklamy, ju akceptuje približne 60 percent slovenskej populácie.

Spoločným menovateľom oboch týchto typov reklamy je to, že na jej „zhliadnutie“ nám stačí len minimum času a pozornosti. Oba typy reklám sa takisto dajú pomerne ľahko „preskočiť“. Stačí sa len prestať pozerať na bilbord alebo otočiť stranu s reklamou v časopise alebo novinách.

streamovacie služby, TV Čítajte aj K Netflixu či HBO Max pribudol Disney+. Ktorú službu si vybrať a koľko to bude stáť?

Reklama, ktorá až tak neprekáža

Ďalšími médiami, kde je reklama pomerne dobre akceptovaná, sú audio médiá – rádiá a podcasty. Takmer polovica ľudí reklamu v rádiu akceptuje, pričom za úplne neakceptovateľnú ju považuje len pätina poslucháčov.

Len trochu horšie sú na tom podcasty. Toto relatívne mladé médium si svoju cestu k poslucháčom buduje len posledné roky a ešte stále nie je presýtené reklamou. Skôr naopak, má problém monetizovať svoj obsah. Reklamu tu akceptuje až 40 percent ich poslucháčov, kým úplne ju odmieta len štvrtina.

Reklama, ktorá nám vadí najviac

Asi nie je prekvapením, že to, ako v súčasnosti vyzerá reklama na internete, je neakceptovateľné pre veľkú väčšinu používateľov internetu. Ako obťažujúce vnímajú prakticky všetky formy internetovej reklamy približne dve tretiny internetových používateľov.

Relatívne najviac akceptovateľná je na internete reklama vo forme bannerov na webových portáloch. Displayová reklama na webových stránkach nevadí 30 percentám používateľov internetu, za veľmi obťažujúcu ju však považuje 27 percent z nich.

surfovanie na webe Čítajte viac Návštevnosť slovenského internetu: Najviac klikáme na spravodajstvo a bulvár

Ako sú na tom influenceri?

Zaujímavým je aj zistenie, že rôzne ponuky influencerov na sociálnych sieťach sú ako forma propagácie akceptovateľnejšie ako samotná reklama značiek na sociálnych sieťach. Reklamu na Facebooku a Instagrame považuje za akceptovateľnú menej ako tretina jej používateľov.

Iná situácia je v e-mailovej komunikácii, kde nám reklama vadí oveľa viac. Tým, že sme zvyknutí využívať ju skôr na pracovnú komunikáciu ako na zábavu, relax alebo nakupovanie, sú e-maily považované za privátnu oblasť, kde reklamu akceptuje len štvrtina používateľov internetu.

SOWA 2022 Čítajte viac Poznáme najvplyvnejších slovenských influencerov. Zvíťazili známe aj nové mená

Nechceme reklamy, ktoré si vynucujú pozornosť

Najviac obťažujúce formy reklamy sú podľa prieskumu tie, ktoré sa spájajú s video obsahom. Čo je dôsledok toho, že práve reklama spojená so sledovaním videa si vyžaduje najviac nevyžiadanej pozornosti diváka a vyhnúť sa jej alebo ju preskočiť je zároveň najkomplikova­nejšie.

A ako je na tom reklama v televízii, o ktorej môžeme s dávkou nadhľadu povedať, že je rovnakou spoločenskou témou na nezáväzné rozhovory ako počasie? Nie je prekvapivým zistením, že televízna reklama obťažuje až tri štvrtiny divákov. Dokonca pre polovicu všetkých divákov je až veľmi obťažujúca. Divákov, ktorým reklama v televízii vôbec nevadí, je len 5 percent.

zväčšiť Prieskum akceptácie jednotlivých typoch reklám... Foto: Go4insight
Prieskum o reklame Prieskum akceptácie jednotlivých typoch reklám v médiách.

Dáta vychádzajú z reprezentatívneho prieskumu agentúry Go4insight na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov vo veku 15–79 rokov. Realizovaný bol v marci 2022 kombináciou osobného a online dopytovania.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #reklama