Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Celý svet čelí vysokej inflácii a šetrí, kde sa dá. Investície do médií však porastú

Straty v sledovanosti lineárnych televízií kompenzuje globálna TV inflácia. Rastúca cena tradičných kanálov umožňuje rýchlejšiu penetráciu digitálnych alternatív.

14.06.2022 06:00
televízia, peniaze, diaľkový ovládač Foto:
debata

Hoci celý svet čelí vysokej inflácii a znižuje výdavky všade tam, kde je to možné, mediálny trh čaká rast. Prognózy naznačujú, že globálne investície do médií porastú o 8 %.

Nárast výdavkov v čase celosvetového zdražovania energie či potravín a najmä produktov z ropy, sa môže zdať prekvapivý. „Mnoho konzumentov určite prehodnocuje svoje nákupy, avšak aktuálna situácia je taká, že po ustúpení pandémie je chuť cestovať, zabávať sa či užívať si vysoká,“ konštatuje Natália Vlk, Commercial Director agentúry Zenith s tým, že sa to odzrkadľuje aj vo výdavkoch domácností, ktoré zatiaľ v celosvetovom priemere výraznejšie neklesajú.

Fínsko MS2022 Hokej štvrťfinále Fínsko Slovensko Čítajte aj Májové obrazovky ovládol hokej. Ktoré programy mu dokázali konkurovať a ktoré prepadli?

Motorom rastu sú svetové športové podujatia

Rast investícii v tomto roku možno pripísať okrem bežnej dynamiky trhu aj globálnym podujatiam ako boli Zimné olympijské hry alebo ešte len očakávané Majstrovstvá sveta vo futbale, ktoré sa prvýkrát uskutočnia v komerčne najvyťaženejšom období roka – pred Vianocami.

„Pre slovenský trh to bude určite výzva. Veľký previs dopytu nad ponukou televízie sa v tomto období môže ešte výraznejšie prehĺbiť, čo následne ovplyvní výkon mediálnych kampaní. Už teraz radíme klientom, aby sme mali v zálohe alternatívne riešenia,“ upozorňuje Natália Vlk.

V rámci regiónu strednej a východnej Európy bude väčšina trhov čo do výšky mediálnych výdavkov rásť. To sa bohužiaľ nedá povedať o Ukrajine, kde budú poklesy obrovské.

Depp Heard Lawsuit Čítajte aj Víťazom sporu Depp vs. Heard sú influenceri. Zarobili na ňom státisíce

Zádávatelia zatiaľ reklamu neškrtia

Na strane zadávateľov reklamy nie je v súčasnosti badať masovú redukciu nákladov. Natália Vlk za slovenský Zenith však dodáva, že „na lokálnej úrovni budú zrejme zadávatelia reklamy čoskoro čeliť situácii, kedy sa im bude ťažšie predpovedať správanie zákazníkov”. To môže do značnej miery ovplyvniť ich plánované predaje a následne i cash-flow.

Cena televízie má rozličné tempo rastu naprieč krajinami, v priemere je to okolo 12 %. Netýka sa to však investícií do lineárneho TV vysielania, ktoré očakáva len veľmi malý nárast investícií, len na úrovni 1,1 %. Podľa Mareka Bencu z agentúry Zenith je to však úplne prirodzený vývoj trhu.

surfovanie na webe Čítajte aj Návštevnosť webov: Najviac klikáme na spravodajstvo a bulvár

Výdavky do online reklamy rastú, Slovensko za svetom zaostáva

Podiel digitálnych výdavkov na celkových investíciách do reklamy z roka na rok rastie. V roku 2022 sa podľa globálnych predikcií očakáva na úrovni 62 % a v roku 2024 až 65 %. Na Slovensku je podiel výdavkov do online reklamy nižší a v najbližších rokoch podľa odhadov Zenithu nepresiahne 40 %.

S rastúcou dostupnosťou a návštevnosťou internetu sa však očakávajú nárasty rôznych foriem videa, ktoré ponúkajú či už lineárna televízia, rastúci počet SVOD platforiem alebo YouTube. Video obsah denne sledujeme stále viac a viac, čo spôsobí aj nárast cien. Globálne očakávania sú na úrovni 7 %.

Stagnovať nebudú ani výdavky do sociálnych médií, ktoré boli za posledné desaťročie najdynamickejšie rastúcou kategóriou. V tomto roku však štafetu preberie práve online video, ktoré bude podľa predikcií najbližšie tri roky kontinuálne rásť, a to o viac ako 15 % ročne.

online nákup, online nakupovanie, nákup cez internet, žena, karta, notebook Čítajte aj Prieskum: Mali by sa značky vyjadrovať k politickým a spoločenským témam?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #medálne výdavky #Zenith