V snahe prilákať do Talianska zahraničných návštevníkov premenilo tamojšie ministerstvo cestovného ruchu ikonu výtvarného umenia z 15. storočia na influencerku z 21. storočia. Žena známa z Botticelliho slávneho obrazu Zrodenie Venuše sa objavuje na sociálnych sieťach na golfovom ihrisku, s rôznymi pamiatkami v pozadí alebo s kúskom pizze v ruke. Nová kampaň sa ale Talianom vôbec nepáči, podľa kritikov pôsobí „moderná“ Venuša ako nová Barbie a kazí talianske kultúrne dedičstvo.
Čítajte aj Najlepší film tohto roka? Najlepší pohľad na ikonického superhrdinu? Toto Slováci čoskoro uvidiaNová kampaň „absolútne nevkusne bagatelizuje naše dedičstvo, keď Botticelliho Venušu premieňa na ďalšiu stereotypnú krásku“, sťažuje sa historička umenia Livia Garomersiniová, ktorá pôsobí v organizácii Mi Riconosci združujúcej odborníkov na kultúrne dedičstvo. „Botticelli by z toho zrejme nebol nadšený,“ hovorí Massimo Moretti, profesor dejín umenia z rímskej univerzity La Sapienza. Myslí si, že Venuša zo sociálnych sietí ponižuje krásu a tajomnosť, aká sa skrýva v origináli.
Čítajte aj Home office je neudržateľný. S izoláciou a osamelosťou začíname mať čoraz väčší problémOdborníci na reklamu upozorňujú, že pretvarovať v kampaniach legendárne umelecké diela je ošemetné. „Čím viac sa snažíte prerobiť niečo, čo je historické, tým väčšiu búrku vyvoláte,“ varuje Larry Chiagouris, uznávaný americký marketingový stratég.
„Urobili z Venuše postavu vhodnú pre sociálne médiá, aby nadchli generáciu Z, ale myslím, že to nie je potrebné, pretože ju možno použiť tak, ako je, a nijako ju nemeniť,“ myslí si Riccardo Rodrigo, stredoškolák z Ríma.
Čítajte aj Kedysi tu nakupovali davy: Najslávnejší obchodný dom v Bratislave obnoví svoju zašlú slávuŠtedrý rozpočet
Náklady na ročnú kampaň, ktorú vytvorila talianska turistická agentúra ENIT a reklamná spoločnosť Armando Testa, sa odhadujú na približne deväť miliónov eur. Šéfka ENIT Ivana Jeliničová hovorí, že cieľovou skupinou sú mladší ľudia zo zámoria. „Zapáčila sa nám myšlienka, že to bude umelecké dielo, ktoré je nadčasové,“ povedala k premene postavy z renesančného obrazu. „Pripadala nám ako nesmrteľná ikona, ktorá bude dobre reprezentovať Taliansko,“ dodala.
Čítajte aj Netflix valcujú nenápadné seriály: Ďalšiemu stačilo iba pár dní a už má druhú sériu istúVtipkári nelenili
Venuša z Instagramu, ktorá je na rozdiel od svojho vzoru z obrazu oblečená, sa už dočkala neľútostných paródií na sociálnych sieťach. Objavuje sa medzi smetiakmi alebo za mrežami spolu s mafiánskym bossom Matteom Messinou Denarom.
Ministerstvo cestovného ruchu za svoju kampaň zožalo kritiku nielen kvôli prešľapom, ako je použitie fotografií slovinskej vinice pre propagáciu Talianska, ale aj kvôli jej heslu „Open to Meraviglia“ (Otvorte sa zázrakom). Miešanie angličtiny a taliančiny je v rozpore s politikou súčasnej vlády, ktorá sa snaží chrániť taliansky jazyk ako jeden z pilierov kultúry tejto juhoeurópskej krajiny.
Kampaň sprevádzajú aj technické problémy, materiály boli na internete zle zabezpečené, takže sa k nim ľahko dostali rôzni vtipkári, ktorí ich pretvorili podľa svojho. Pre autorov kampane je hlavné, že sa o nej hovorí a že sa dostala do povedomia širokej verejnosti. „Tak sa to rozšírilo, používatelia sociálnych sietí ju oživili,“ pochvaľuje si Jeliničová.