Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Martin Pyco Rausch: Nový zákon o influenceroch je nezrozumiteľný, je to byrokratická zbytočnosť

Od 1. januára 2023 platia pre tvorcov videoobsahu na internete nové zákonné povinnosti.

27.01.2023 06:00
Martin Pyco Rausch Foto:
Martin „Pyco“ Rausch sa naplno venuje videovareniu na sociálnych sieťach, vydal aj tri kuchárske knihy.
debata (4)

Nový zákon o mediálnych službách priniesol od 1. januára tohto roka nové povinnosti pre fyzické a právnické osoby, ktoré využívajú svoje videokanály na YouTube, Facebook Watch či TikToku.

influencer Čítajte viac Influenceri sa trápia s novou povinnosťou: Netýka sa všetkých, tu sú odpovede na všetky nejasnosti

„Ide o subjekty, ktoré doteraz voči Rade nemali žiadnu povinnosť, a tak je pravdepodobné, že jej zavedenie nepostrehli,“ ozrejmil Martin Dorociak, riaditeľ Rady pre mediálne služby. Fyzické osoby, ktoré o svojej novej povinnosti nevedeli a doposiaľ si ju nesplnili, musia svoju činnosť čo najskôr oznámiť Rade pre mediálne služby, ktorá ju posúdi.

Nová povinnosť sa netýka všetkých

Rada pre mediálne služby však upresňuje, že oznamovaciu povinnosť nemajú všetci používatelia sociálnych sietí. Bežní používatelia sociálnych sietí a platforiem, ktorí na nich videá zdieľajú len príležitostne, ich obsah má prevažne súkromný alebo hobby charakter a nie sú zverejňované primárne s cieľom dosiahnuť týmto spôsobom zisk či zasiahnuť širokú verejnosť, nemajú v tejto súvislosti žiadnu povinnosť.

„Povinnosť oznámiť Rade pre mediálne služby spustenie videokanálu na platforme na zdieľanie videí, ktorou je napr. YouTube, Facebook Watch či TikTok, majú len tie fyzické osoby, ktorých kanál spĺňa kritéria audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie. AVMS sa od iného zverejňovania videí na internete odlišuje najmä tým, že má primárne hospodársku povahu a je určená širokej verejnosti, práve preto podlieha istej regulácii,“ objasnil Dorociak. Oznamovacia povinnosť fyzických osôb nie je spojená s úhradou žiadneho poplatku.

Právnické osoby sa musia autorizovať

Ak na platformách na zdieľanie videí poskytujú AVMS právnické osoby, neplnia si oznamovaciu povinnosť, ale Radu musia požiadať o udelenie autorizácie poskytovania, ktoré sa spoplatňuje správnym poplatkom vo výške 260 eur. Na jej udelenie má Rada pre mediálne služby 90 dní.

„Hospodárskou povahou AVMS sa nemyslí len samotná monetizácia kanálu v zmysle podmienok platformy. Hospodárskou povahou AVMS môže byť napr. aj to, ak ju jej poskytovateľ vytvorí s úmyslom propagácie svojich platených aktivít či umiestňovať v rámci videí reklamy. Okrem zámeru zverejňovaním videí zarábať je dôležité aj to, či ten, kto ich na platformy umiestňuje, nesie za svoj kanál redakčnú zodpovednosť (čiže má kontrolu nad usporiadaním videí v rámci svojho kanálu) a tiež či je cieľom videí informovať, zabávať alebo vzdelávať širokú verejnosť,“ vysvetľuje Rada v tlačovej správe.

Pyco: Dopátrať sa ďalších informácií je priam nemožné

Známy moderátor Martin „Pyco“ Rausch sa od roku 2019 naplno venuje videovareniu na sociálnych sieťach. Profil s názvom MrPYCO má na Instagrame, Facebooku aj YouTube. „Aj po preštudovaní oznámenia stále nie je celkom jasné koho a do akej miery sa týka. Vyplnenie pre právnickú osobu ja tak nezrozumiteľne naformulované, že človek, ktorý tvorí digitálny obsah, sa v ňom nedokáže zorientovať ani ho samostatne vyplniť,“ opisuje svoje skúsenosti s tým, že dopátrať sa ďalších informácií je priam nemožné.

„Chápeme, že verejnosť by ocenila presné a jednoznačné usmernenie, konkrétne na koho sa povinnosť vzťahuje a na koho nie, ale v tejto chvíli ho nie je možné poskytnúť. Povinnosti v tejto oblasti sú nové nielen pre osoby, ktoré na platformách zdieľajú videá, ale aj pre regulátora. Špecifickejšie kritéria nad rámec zákonnej definície vyplynú až z aplikačnej praxe,“ vysvetlil Dorociak a dodal, že nové pravidlá vyplývajú z transponovania smernice o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá platí pre celú EÚ.

„Z pohľadu tvorcu, ktorý pracuje so sociálnymi sieťami (v mojom prípade Instagram, Youtube, Facebook a TikTok) je to byrokratická zbytočnosť, ktorá má zmysel a opodstatnenie asi na úrovni, keď niekto zavedie nahlasovanie venčenie psa v týždňovom predstihu ministerstvu životného prostredia prostredníctvom dvojstranového formuláru a uhradenie poplatku za jeho odoslanie,“ hovorí s nadsádzkou Martin Rausch.

Martin Pyco Rausch Čítajte rozhovor MrPYCO: Robím všetko preto, aby ste na mojom profile dostali na niečo chuť

Rada zverejnila odpovede na najčastejšie otázky

Od začiatku tohto týždňa sa na Radu pre mediálne služby obrátili stovky subjektov, ktoré na internete rôznym spôsobom zdieľajú svoje videá. Odpovede na najčastejšie otázky a nejasnosti sú od dnes dostupné na webe Rady pre mediálne služby, spolu so vzorovo vyplnenými formulármi či informáciami o správnych poplatkoch. „Zoznam bude priebežne dopĺňaný o ďalšie najfrekventova­nejšie otázky a odpovede na ne,“ sľubuje Rada.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Martin Pyco Rausch #Rada pre mediálne služby