Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Koniec zavádzania, manipulácie a klamlivej reklamy? Kódex influencer marketingu stanovuje jasné pravidlá

Influenceri vplývajú na zákazníkov, ovplyvňujú ich nákupné rozhodovanie a aj vďaka nim značky dostávajú tvár. Kvôli svojej popularite na sociálnych sieťach však získali aj určitú moc, preto je dôležité, aby s ňou nakladali zodpovedne.

28.09.2022 06:00
influencer Foto:
debata
matovič, Čítajte aj Kauza bitky poslankýň: Vyjadril sa aj Matovič. Jana je zákerná a klame furt, píše v statuse

Spolupráca s influencermi je už dnes bežnou súčasťou propagácie väčšiny značiek. Influencer marketing sa stal jednou z najpopulárnejších a najefektívnejších foriem online marketingu, značky čoraz viac využívajú silu internetových tvárí a vyčleňujú čoraz väčšie časti svojich marketingových rozpočtov na vzájomnú spoluprácu.

Hodnota globálneho influencer marketingu sa od roku 2019 viac ako zdvojnásobila a v roku 2021 predstavovala takmer 14 miliárd dolárov a predpokladá sa, že v tomto roku dosiahne až 16 miliárd dolárov. Spolupráca medzi značkami a tvorcami je ziskovejšia ako kedykoľvek predtým a najvyhľadávanejší svetoví influencenceri si ročne polepšia o milióny dolárov.

influenceri Čítajte viac Zarábať milióny ročne? Pre kráľov sociálnych sietí to nie je problém

Influenceri vplývajú na zákazníkov, ovplyvňujú ich nákupné rozhodovanie a aj vďaka nim značky dostávajú tvár. Kvôli svojej popularite na sociálnych sieťach však získali aj určitú moc, preto je dôležité, aby s ňou nakladali zodpovedne.

„Upratanie“ influencerskej scény

Branžové asociácie IAB Slovakia a ADMA vytvorili Kódex influencer marketingu, ktorý má za cieľ pomôcť influencerom a značkám, aby sa pri marketingových spoluprácach správali morálne, eticky a čestne. „Kódex opisuje povinnosti influencerov aj značiek, ktoré by si mali plniť počas svojich reklamných spoluprác. Opisuje tiež, ako robiť spolupráce na sociálnych sieťach a v médiách profesionálne, eticky, s ohľadom na spoločenskú zodpovednosť influencerov, a tiež v súlade s platnou slovenskou legislatívou,“ vysvetľuje IAB Slovakia.

Ku Kódexu sa môžu prihlásiť značky, influenceri aj agentúry. Oficiálne ho pokrstili v utorok, 27. septembra, na konferencii Marketing RULEZZ 2022. Doposiaľ sa k nemu prihlásilo 23 signatárov, medzi nimi aj influenceri Barbara Jagušák, Kristína Tormová, Selassie či Milan bez mapy.

„Rada sa podpíšem pod tento Kódex, lebo verím, že sociálne siete a reklamný obsah, ktorý na ňom influenceri tvoria, by mal podliehať prísnym pravidlám, ktoré majú chrániť používateľov od manipulácie, zavádzania a klamlivej reklamy. Rovnako verím, že každý influencer, ktorý zámerne šíri klamstvá, zavádza, manipuluje verejnú mienku alebo iným spôsobom zneužíva svoj vplyv, by sa mal za svoje konanie zodpovedať autoritám, ktoré rozhodujú o zodpovednom šírení na sociálnych sieťach,“ uviedla Barbara Jagušák (@babsyheriban).

Vo videu vysvetľujú, prečo je Kódex influencer marketingu potrebný:

Označovanie reklamných spoluprác

Inšpiráciou na vznik bol český kódex, ale aj mnohé etické kódexy zo sveta. Hoci každá krajina nazýva svoje usmernenie pre influencerov a značky inak, všetky obsahujú jedno pravidlo, a to je riadne označovanie reklamných spoluprác.

Na Instagrame je dostupný štítok plateného partnerstva, ktorý predstavuje najjednoduchší a najtransparentnejší spôsob, ako možno platenú spoluprácu (v akejkoľvek forme) označiť. „Označenie spolupráce na konci textu v zhluku desiatich rôznych hashtagov, nejasné označenie reklamy či prosté neoznačenie platenej spolupráce je považované za pochybnú praktiku,“ vysvetľuje IAB Slovakia. Označenie akejkoľvek formy reklamy vyžaduje aj Zákon o reklame.

Na sociálnych sa často miešajú osobné posty influencera s komerčnými prvkami a preto niekedy nemusí byť jasné, čo je reklama. „Aby sa predišlo podobným situáciám, Kódex influencer marketingu jasne zadefinoval, ako má vyzerať riadne označenie spolupráce na sociálnych sieťach,“ uvádza IAB Slovakia.

Základné pravidlá označovania spolupráce:

  • Spoluprácu treba vždy označiť v takom jazyky, v akom je vytváraný aj reklamný obsah.
  • Ak ide o reklamnú spoluprácu na Instagrame, treba využiť štítok plateného partnerstva.
  • Barterové spolupráce sú takisto reklamnou činnosťou, a preto musia byť tiež riadne označené.
  • Influener môže využiť aj niektoré z bežne používaných hashtagov, ako sú #spolupraca, #sponzorovanyobsah, #reklamnyobsah, #platenepartner­stvo, #barter a iné. Vyhnúť sa treba nejasným skratkám ako #ad, #gifted, #pr, #collab a podobne.
  • Reklamné video je potrebné tiež riadne označiť. Informáciu o tom, že ide o platenú spoluprácu, by mal influencer zverejniť v sprievodnom texte, a tiež v samotnom obraze videa. A to tak dlho, aby si informáciu stihol každý prečítať.
  • Spoluprácu a reklamné výstupy musí influencer označiť v každom výstupe aj v prípade, že je pre danú značku alebo produkt ambasádorom. Nestačí len uvedenie v popise profilu na sociálnej sieti alebo webovej stránke.

Pochybné praktiky treba nahlásiť

Upozornenie na porušenie kódexu môže nahlásiť hocikto prostredníctvom online formulára na webe www.kodexinfluencermarketingu.sk. Komisia každý podnet preskúma a v prípade, došlo k jeho porušeniu, bude na to zadávateľ alebo influencer upozornený. Nápravu musia vykonať do troch pracovných dní.

Na pochybné praktiky môžu upozorniť značky aj používatelia sociálnych sietí, no kódex dohliada aj na práva samotných influencerov. Tí by mali mať dostatok informácií o produkte, ktorý propagujú. „Ak má náhodou počas spolupráce so značkou influencer pocit, že ho zadávateľ nabáda, aby konal neeticky, takisto sa môže ozvať, podať podnet a upozorniť na to, že zadávateľ sa snaží zasahovať do jeho práv,“ upozorňuje IAB Slovakia.

Zakázané reklamné praktiky:

  • Influencer nemôže klamať o svojich skúsenostiach s produktom.
  • Zakázané je propagovanie zdravotných účinkov produktov, ktoré nie sú overené na princípe medicíny založenej na dôkazoch – tzv. Evidence based medicine (EBM).
  • Influencer sa musí vyhýbať propagácii nezodpovednej konzumácie alkoholu, tabakových výrobkov alebo iných návykových látok a produktov, ktorých predaj je zakázaný. Ak tvorí jeho fanúšikovskú základňu (followerov) 30 % publika mladšieho ako 18 rokov, je zakázané propagovať lieky, alkohol, tabak a hazardné hry.
Najsledovanejší influenceri na slovenskom Instagrame Čítajte aj Top slovenskí influenceri na Instagrame: Rebríček ovládli športovci a modelky

IAB Slovakia je najväčšie združenie pre internetovú reklamu pôsobiace na slovenskom digitálnom trhu. Na tvorbe Kódexu influencer marketingu spolupracovalo s Asociáciou digitálnych marketingových agentúr (ADMA), Radou pre reklamu či Slovenským združením pre značkové výrobky.

Združenie má aktuálne má členov, ktorými sú najväčší slovenskí vydavatelia, mediálne agentúry, tech platformy, zadávatelia reklamy a ďalší významní hráči pôsobiaci v oblasti internetovej reklamy. Prevádzkuje tiež jednotný nezávislý auditovaný rebríček návštevnosti slovenských internetových médií IABmonitor.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IAB Slovakia #influenceri #Kódex influencer marketingu