
Určite ste už zachytili niektorý z množstva záberov zverejnených na sociálnej sieti BeReal. Francúzska aplikácia na zdieľanie fotografií bola spustená začiatkom roku 2020 ako akýsi protipól na dokonalé štylizované fotografie na Instagrame.
Žiadne filtre, žiadne reklamy. Len priatelia
BeReal svojich používateľov vyzýva, aby raz za deň uverejnili fotografiu toho, čo práve robia. Na zachytenie záberu a jeho zdieľanie majú k dispozícii iba dve minúty, takže na vylepšenie záberu a použitie filtrov nie je čas.
Tvorcovia aplikácie sľubujú, že „BeReal vás nespraví slávnym“. Takýmto prístupom chcú zamedziť budovaniu influencerov, ktorí sú hlavnou črtou sociálnych médií už viac ako desať rokov. „Ak sa chcete stať influencerom, zostaňte radšej na TikToku alebo Instagrame,“ upozorňujú.

BeReal stavia svoju popularitu na nostalgii za časmi, keď boli na sociálnej sieti len vaši najbližší priatelia, komunikácia bola autentická a fotografie škaredé. „Chceme, aby sa ľudia cítili dobre a mali dobrý pocit zo svojho života. Chceme alternatívu k návykovým sociálnym sieťam, ktoré podporujú porovnávanie a zobrazujú život s cieľom hromadiť vplyv.“ uviedla spoločnosť.
Ako BeReal funguje?
Každý deň v náhodnom čase, ktorý sa líši podľa krajiny, vám aplikácia odošle push notifikáciu — ⚠️ Time to BeReal . ⚠️ — a máte len dve minúty na to, aby ste urobili svoju fotku a zdieľali ju. Fotoaparát urobí selfie a fotku zo zadnej strany súčasne, spôsobom pripomínajúcim zabudnutú aplikáciu Frontback z roku 2010.
Fotografie sa zobrazia v informačných kanáloch vašich priateľov. Môžete si vybrať, či povolíte zdieľanie polohy, reakciu na fotografie alebo zanechanie komentára. Okrem toho môžu priatelia vidieť, koľko opakovaní fotografie ste urobili, aby ste zachytili svoj „skutočný“ moment. Používatelia aplikácie tiež dostanú upozornenie, ak niekto urobí snímku obrazovky ich fotografie.
Ak však nestihnete časovom limite dvoch minút zverejniť svoj príspevok, vaše fotografie budú označené ako „oneskorené“ a nemôžete si prezerať príspevky svojich priateľov. Príspevky na druhý deň zmiznú a zostávajú len „Memories (Spomienky)“, čo je mriežka zo starých fotografií.
Fanúšikovia si pochvaľujú autenticitu a to, že vidia, čo robia ich priatelia v každodennom živote. Baví ich tiež kuriózny návrat do raných časov internetu bez možností úprav reality.
Vznikol vo Francúzsku, ale najväčším hitom je v USA
BeReal vzbudzuje zvedavosť a komunita používateľov po dvoch rokoch od vzniku naberá na sile. V súčasnosti sú najsilnejším trhom Spojené štáty, kde je zaregistrovaných 35 percent používateľov. Podľa zverejnených údajov Sensor Tower, spoločnosti zaoberajúcej sa prieskumom trhu, je momentálne číslom jedna medzi bezplatnými aplikáciami v americkom App Store spoločnosti Apple.
Druhým najsilnejším trhom je Veľká Británia so 17 percentami používateľov a trojkou je domovské Francúzsko s 10 percentami. Celkovo si BeReal nainštalovalo viac ako 20 miliónov používateľov a uplynulá sobota bola najlepším dňom vôbec, keď si ju stiahlo zhruba 350-tisíc ľudí.
Rastúci záujem zaregistrovali aj investori. Už v máji Insider informoval, že BeReal získa nový kapitál vo výške 85 miliónov dolárov. To je významný míľnik pre spoločnosť bez príjmov v čase, keď sú investori rizikového kapitálu oveľa opatrnejší.
Či tento ošiaľ nepominie, ako sa to stalo napríklad pri Clubhouse, ukáže čas. Ak však BeReal uspeje, dá sa očakávať, že Instagram alebo Snapchat jeho funkcie naklonujú do svojich aplikácií.